خواص فوق العاده قهوه برای بدن+مضرات زیادی روی در نوشیدن قهوه

19/04/2022
خواص قهوه ترک
یک فنجان قهوه روزانه در اول صبح می تواند برای شما مفید باشد. تاثیر قهوه بر سلامتی مدت‌هاست که موضوعی بحث‌برانگیز بوده است، در این مقاله قصد داریم به فواید و مضرات قهوه بپردازیم با مجله والی همراه باشید.
مجله والی
مجله والی

خواص قهوه

دراین مقاله قصد داریم به مبحث خواص باور نکردنی قهوه برای بدن و مضرات آن در هنگام زیادی روی کردن در نوشیدن این نوشیدنی خوشمزه بپردازیم، تا انتهای این مطلب با مجله والی همراه باشید.

خواص قهوه

 

قهوه برای سلامتی و بدن مفید است یا مضر؟ قهوه چه خواصی دارد؟

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد و با جستجو در اینترنت به پاسخ‌های متفاوتی که به این سوال داده شده است مواجه شده باشید! برخی به دلیل خواص آنتی اکسیدانی بالای قهوه، این نوشیدنی را برای سلامتی مفید می‌دانند و برخی دیگر به دلیل عوارضی از جمله تپش قلب، خواص انواع قهوه اسپرسو، ترک و فرانسه را در نظر نگرفته و این نوشیدنی را مضر می‌دانند.امروزه خرید قهوه به یک سنت معمول برای بسیاری از خانواده های ایرانی تبدیل شده است، اما خیلی خوب است که پیش از اینکه مصرف قهوه به یک روال عادی در زندگی ما تبدیل شود، در مورد منافع و مضرات آن بیشتر بدانیم و چنانچه برخی موارد را باید رعایت کنیم،طرفداران آن از فعالیت آنتی‌اکسیدانی و توانایی تقویت مغز آن سخن می‌گویند و مخالفان جنبه‌های منفی مانند بی‌خوابی، سوء هاضمه و افزایش ضربان قلب و فشار خون را به بیان می‌کنند. اما آخرین شواهد علمی، خبرهای خوبی را برای دوستداران قهوه به ارمغان می آورد. در اینجا 10 دلیل وجود دارد که نوشیدن قهوه ممکن است برای شما سالم تر از آن چیزی باشد که فکر می کردید.

خواص قهوه ترک

خواص مغذی قهوه

کافئین موجود در دانه های قهوه به ما در طول روز کمک می کند. علاوه بر افزایش سطح انرژی ما (اثر انرژی زا)، همچنین بر چندین نواحی در مغز تأثیر می گذارد، به عنوان مثال، زمان توجه و زمان واکنش فرد را افزایش می دهد.کافئین همچنین سرعت متابولیسم را افزایش می دهد. این بدان معنی است که می تواند به سرعت هضم ما کمک کند و باعث شود سریعتر چربی از دست بدهیم.
اگر فکر می کنید که قهوه فقط یک نوشیدنی است، سخت در اشتباهید. در واقع، اسپرسو بسیاری از مواد دیگر مانند ویتامین‌های B2، B3 و B5، منگنز، پتاسیم و منیزیم است که همگی اثرات مفیدی بر سلامت عمومی بدن ما دارند.

طبق آخرین تحقیقات، قهوه مملو از آنتی اکسیدان ها است، موادی که می توانند به کاهش روند پیری سلولی کمک کنند.اما مراقب باشید. درست مانند هر غذا یا نوشیدنی دیگری، در اینجا نیز ضروری است که در مصرف آن زیاده روی نکنید، در غیر این صورت ممکن است آسیب هایی ایجاد کنید که می تواند بیشتر از فواید آن باشد.و یک عامل دیگر وجود دارد که باید در نظر داشته باشید که قهوه ای انتخاب می کنید با کیفیت باشد.

فواید مضرات قهوه

آنتی اکسیدانی قهوه

 میزان آنتی اکسیدان قهوه حتی از کاکائو و چای سبز که به عنوان منابع غنی آنتی اکسیدان شناخته می‌شوند بیشتر است و می‌توان از آن به عنوان پادشاه آنتی اکسیدان مواد غذایی یاد کرد.

آنتی اکسیدان چیست؟

آنتی اکسیدان از ترکیب دو عبارت آنتی + اکسید تشکیل شده است و همانطور که از نام این ماده غذایی مشخص است آنتی اکسیدان به ماده‌ای گفته می‌شود که فرایند اکسیداسیون یا واکنش سلولی در برابر اکسیژن در بدن را مهار می‌کند. اکنون این سوال پیش می‌آید که اکسیداسیون چیست؟

همانطور که در فوق اشاره شد اکسیداسیون یک واکنش شیمیایی است که سبب تولید رادیکال‌های آزاد و واکنش‌های شیمیایی زنجیره‌ای دیگر می‌شود که سبب آسیب‌های سلولی در بدن می‌گردد.

برخی از رفتارهای اشتباه از جمله مصرف سیگار، مصرف مواد مخدر، رژیم غذایی نامناسب، قرار گرفتن در معرض مواد شیمایی و اشعه خورشید سبب تولید رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شود که عوارضی از جمله سرطان و بیماری‌های قلبی را به همراه دارد.

از جمله مهم‌ترین خواص انوع قهوه اسپرسو، ترک و فرانسه و آنتی اکسیدان موجود در قهوه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1.  پیشگیری از انواع سرطان؛
  2. پیشگیری از انواع بیماری‌های قلبی و عروقی؛
  3. پیشگیری از انواع سکته؛
  4. پیشگیری از آرتروز؛
  5. افزایش طول عمر

خواص قهوه تلخ برای کبد

 کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی

اغلب ادعا می‌شود کافئین می‌تواند باعث فشار خون بالا شود. این درست است، اما اثر آن اندک است (بین ۳ تا ۴ mm/Hg) و اگر آن را به طور منظم مصرف کنید، معمولا این اثر از بین می‌رود.

با وجود این، ممکن است در برخی افراد، این اثر ماندگار باشد، بنابراین اگر فشار خون بالا دارید، در مصرف قهوه احتیاط کنید.

با این وصف، مطالعات انجام شده با این افسانه که قهوه، خطر بیماری‌ قلبی را افزایش می‌دهد، مغایر است. در واقع، شواهدی نیز وجود دارد مبنی بر اینکه زنانی که قهوه می‌خورند، کمتر به بیماری‌های قلبی دچار می‌شوند.

برخی تحقیقات نیز نشان می‌دهد قهوه‌خورها ۲۰ درصد کمتر دچار سکته‌ی قلبی می‌شوند.

خواص قهوه برای مردان

قهوه می‌تواند سبب افزایش عمر شود

با در نظر گرفتن اینکه قهوه احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را کاهش می‌دهد، منطقی به نظر می‌رسد که منجر به افزایش عمر انسان شود.

در واقع، تحقیقات مشاهده‌ایِ بسیاری حاکی از آن است که خطر مرگ در دوستداران قهوه کمتر است.

در دو مطالعه‌ی بسیار گسترده، نوشیدن قهوه به مدت ۱۸ تا ۲۴ سال، با ۲۰ درصد کاهش خطر مرگ‌ و میر در مردان و ۲۶ درصد در زنان، همراه بود.

این اثر به ویژه در مبتلایان به دیابت نوع ۲ قوی‌تر است. در یک مطالعه‌ی ۲۰ ساله روی بیماران دیابتی که قهوه می‌خوردند، مشاهده شد که میزان مرگ و میر در آنها، ۳۰ درصد کاهش یافت.

فواید قهوه برای سالمندان

خواص قهوه برای پوست

قهوه دارای آنتی اکسیدان هایی قوی است که اثر فوق العاده ای بر روی سلامت پوست دارد و با پیری زودرس پوست که بر اثر آلودگی، گرما و نور ایجاد می شود مبارزه می کند.

خواص قهوه برای پوست

خواص قهوه برای مو

در مراکز زیبایی سراسر جهان از قهوه برای زیبایی و سلامت موها استفاده می کنند. برای اینکه از خواص بی نظیر قهوه برای موها بهره ببرید تنها کافی است قهوه را در خانه دم کنید و بر روی موهای خود بگذارید. خواص قهوه برای موها عبارتند از :

  • ماسک قهوه از شکستن موها جلوگیری کرده و موها را درخشان و خوشبو می کند.
  • آنتی اکسیدان های موجود در قهوه سبب براق شدن موهای شما خواهد شد.
  • قهوه سبب برطرف شدن آسیب هایی که بر اثر مواد شیمیایی ایجاد شده، می شود

خواص قهوه برا مو

خوردن قهوه برای چه کسانی مضر است؟

برخی از افراد، به ویژه زنان باردار باید مصرف قهوه را شدیدا محدود یا آن را ترک کنند.

افرادی که مشکل استرس و اضطراب، فشار خون بالا یا بی‎خوابی دارند نیز باید مقدار مصرف قهوه را کاهش دهند چون شرایط آن‎ها را وخیم‎تر می‎کند.

برخی از افراد از طرفی نگران هستند که نوشیدن قهوه ممکن است به مرور زمان، خطر ابتلا به بیماری‎های سرطانی را افزایش دهد.

هر چند ثابت شده که دانه‎های برشته شده قهوه، آکریل‌آمید یعنی یک دسته از ترکیبات سرطان‎زا را دارند، ولی هیچ مدرکی دال بر این که مقادیر اندک آکریل‎آمید‎های داخل قهوه می‎تواند مخرب باشد، وجود ندارد.

مضرات قهوه برای زن باردار