خواص میخک و درمان دندان درد با میخک، خواص میخک برای ریه

20/04/2022
خواص میخک
میخک درخت همیشه سبز استوایی از خانواده Myrtaceae و جوانه های گل قهوه ای مایل به قرمز کوچک آن به عنوان ادویه استفاده می شود.  میخک با عطر قوی و طعم تند و تند، برای طعم دادن به بسیاری از غذاها، به ویژه گوشت ها و محصولات نانوایی استفاده می شود.
مجله والی
مجله والی

میخک درخت همیشه سبز استوایی از خانواده Myrtaceae و جوانه های گل قهوه ای مایل به قرمز کوچک آن به عنوان ادویه استفاده می شود.  میخک با عطر قوی و طعم تند و تند، برای طعم دادن به بسیاری از غذاها، به ویژه گوشت ها و محصولات نانوایی استفاده می شود. میخک که یک ادویه اندونزی است یک ادویه محبوب است که در سوپ ها، خورش ها، گوشت ها، سس ها و غذاهای برنجی استفاده می شود.  نام این ادویه از کلمه لاتین clavus گرفته شده است که به معنای ناخن است زیرا شکل میخک خشک شده شبیه ناخن است. مردم سال‌هاست که از میخک در آشپزی و طب سنتی استفاده می‌کنند، اما اخیراً است که دانشمندان شروع به مطالعه فواید بالقوه آن برای سلامتی کرده‌اند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مزایای سلامتی بالقوه، موارد استفاده و خطرات میخک، ادامه مطلب را بخوانید.

خواص گل میخک

خواص میخک

  • رفع دندان درد و گوش درد با میخک 
  • با استفاده از دم کرده میخک می‌توان باعث تقویت مغز و حافظه شد.
  • گل میخک برای درمان سرطان موثر است.
  • سردرد و ضعف اعصاب را درمان می‌کند.
  • میخک برای رفع تنگی نفس مفید است.
  • تقویت کننده کبد، کلیه و معده
  • اشتهاآور  و تب‌بر
  • برای گردش خون و قلب مفید است.

خواص میخک بر بهداشت دهان و دندان

میخک برای دندان درد

پژوهشگران اثربخشی دهانشویه گیاهی حاوی روغن میخک، ریحان و درخت چای را با یک دهان شویه با اسانس تجاری موجود مقایسه کردند.هر دو دهانشویه در برابر پلاک و التهاب لثه موثر بودند و نشان دادند که ممکن است به کاهش التهاب و باکتری های دهان کمک کنند. محققان همچنین دریافتند که دهان شویه حاوی میخک تعداد باکتری های مضر را بیشتر از دهانشویه های تجاری کاهش می دهد.

ارزش غذایی میخک

  • منگنز
  • ویتامین K
  • ۶ واحد کالری
  • یک گرم کربوهیدرات
  • یک گرم فیبر
  • روغن میخک

خواص میخک برای مو و پوست

روغن میخک

میخک دارای خواص زیادی برای رشد مو است. با مالیدن روغن میخک به پوست سر باعث بهبود گردش خون شده و رشد موها تقویت شود و از ریزش مو جلوگیری می شود.  همچنین استفاده از چای میخک باعث طراوت مو می شود. مصرف گلبرگ میخک و یا روغن میخک می‌تواند باعث افزایش حجم موها شود. میخک خواص ضد باکتریایی دارد در نتیجه ماسک های گیاهی گل میخک می‌تواند با از بین بردن جوش‌ها، زخم و عفونت باعث درخشندگی و زیبایی پوست شود همچنین استفاده روزانه از روغن میخک می‌تواند به بهبود زخم های پوستی کمک کند.: گیاه میخک خواص آنتی‌اکسیدانی قوی دارد که برای سلامت پوست و بدن مفید است. همچنین روغن گل میخک غنی از مواد معدنی مانند پتاسیم، سدیم، آهن، فسفر و ویتامین‌های  Aو C است.

فواید جویدن میخک

میخک با بوی معطر خود می‌تواند سبب تسکین اعصاب و کاهش استرس شود، همچنین میخک برای دندان‌ها بسیار مفید است. یکی دیگر از فواید جویدن میخک، سفید کردن دندان‌ها است. میخک را پودر کنید، پودر میخک را به خمیر دندان اضافه کنید و روزانه دندان‌ های خود را ده الی پانزده دقیقه با پودر میخک شست و شو دهید.

 درمان سردرد با میخک 

درمان سردرد با میخک

سردرد هم با مصرف میخک کاهش پیدا می‌کند. کمی گل میخک را با سنگ نمک ترکیب و آنها را به یک لیوان شیر اضافه کنید. این ترکیب می‌تواند به‌سرعت باعث کاهش سردرد شود.

تقویت سیستم ایمنی با میخک

ویتامین C موجود در میخک منجر به افزایش گلبول های سفید خون در بدن میشود و عفونت ها را از بین می برد بنابراین می توان گفت میخک بهترین گزینه برای تقویت سیستم ایمنی بدن می باشند که با استفاده از آن سیستم ایمنی تقویت شده و از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری می شود.

کاهش بوی بد دهان 

کاهش بوی بد دهان با میخک

برای رفع بوی بد دهان، بهداشت و نظافت دهان، جویدن آدامس و... تاثیرگذار است اما موثرترین روش برای از بین بردن بوی بد دهان مصرف میخک است.میخک دارای خواص ضدعفونی کننده، ضد قارچ و ضد میکروبی دارد که باعث از بین بردن باکتری ها و میکروب های بد دهان می شود.

میخک برای دندان درد

یکی از فواید میخک رفع دندان درد است. خاصیت بی حس کنندگی موضعی که در داخل این گیاه موجود است درد دندان را از بین میبرد بنابراین تنها با قرار دادن یک عدد میخک روی دندانی که درد دارد از شدت عذاب آن تا زمان مراجعه به دندانپزشک بکاهید.

میخک برای سرماخوردگی

در ترکیبات این گیاه، دو ماده انوژنول و گلیک اسید وجود دارد که دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی بوده و می‌تواند به تسکین گلودرد کمک کند. میخک نوعی خلط آور طبیعی است که باعث پاک کردن مجرای تنفسی می‌شود. میخک خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد ویروسی داشته و باعث تقویت سیستم ایمنی در بدن می‌شود. از دیگر خواص میخک این است که بدن را از عفونت‌ها و سموم مختلف پاکسازی می‌کند. علاوه بر این، خارش گلو که در نتیجه سرفه خشک به وجود می‌آید را نیز کاهش می‌دهد.

رفع حالت تهوع با میخک 

اگر با مشکل حالت تهوع به صورت مکرر روبرو هستید توصیه می شود که از میخک استفاده کنید.مصرف میخک می تواند باعث تسکین این حالت شود و به طور کلی احساس تهوع و استفراغ ار از شما دور کند.

میخک و تنظیم قند خون

میخک می‌تواند در کنترل قند خون مؤثر باشد. به این صورت که عصاره میخک به متعادل شدن قند خون آنها کمک می‌کند. آزمایش دیگری روی حیوانات نشان داد که عصاره میخک، باعث افزایش ترشح انسولین و در نتیجه افزایش انتقال قند، از خون به سلول‌ها می‌شود. 

طرز تهیه چای میخک

عوارض میخک

برای تهیه چای میخک  1 تا 3 عدد از غنچه‌های میخک را با چای سیاه ترکیب کنید و بگذارید خوب دم بکشد این دمنوش میخک علاوه‌بر بهبود مشکلات گوارشی دهان را بسیار خوشبو می‌کند. این دمنوش خاصیت گرم و خشک دارد و می‌تواند سردی را از بین ببرد.

عوارض میخک

با تمام مزایایی که در مورد خواص میخک برای سلامتی بدن گفتیم، اما زیاده‌روی در مصرف آن می‌تواند عوارض جانبی به دنبال داشته باشد. میخک می‌تواند منجر به نامنظم شدن فعالیت الکتریکی مغز شده و به این ترتیب فرد در معرض تشنج قرار بگیرد. مصرف زیاد این گیاه می‌تواند منجر به بروز کهیر، راش، گرفتگی گلو شود. ماده‌ای به نام اوژنول در ترکیبات میخک وجود دارد که خاصیت رقیق کنندگی خون را دارد و مصرف زیاد میخک می‌تواند فرد را در معرض خطر خون‌ریزی قرار دهد. بنابراین افراد مبتلا به هموفیلی و افرادی که از داروهای ضد انعقاد استفاده می‌کنند، باید به این مورد توجه داشته باشند.