بررسی بهترین خواص و فواید فندق برای سلامتی در طب سنتی

20/04/2022
خواص فندق
فندق یک میان وعده خوشمزه است و یک افزودنی عالی برای بسیاری از غذاها است.فندق سرشار از مواد مغذی از جمله ویتامین ها، مواد معدنی، ترکیبات آنتی اکسیدانی و چربی های سالم است.
مجله والی
مجله والی

فندق که به عنوان فیبرت نیز شناخته می شود، نوعی آجیل است که از درخت کوریلوس به دست می آید. بیشتر در ترکیه، ایتالیا، اسپانیا و آمریکا کشت می شود.

فندق طعم شیرینی دارد و می توان آن را به صورت خام، بو داده یا آسیاب شده به شکل خمیر مصرف کرد.

مانند سایر آجیل ها، فندق نیز سرشار از مواد مغذی است و دارای محتوای بالایی از پروتئین، چربی، ویتامین ها و مواد معدنی است. در این مقاله سلامت از مجله والی برخی از خواص و فواید فندق برای سلامتی آورده شده است.

فندق: سرشار از مواد مغذی

خواص فندق برای فشار خون

فندق دارای خواص مغذی بسیار خوبی است. اگرچه آنها کالری بالایی دارند، اما سرشار از مواد مغذی و چربی های سالم هستند.

یک اونس (28 گرم یا حدود 20 هسته کامل) حاوی:

  • کالری: 176
  • چربی کل: 17 گرم
  • پروتئین: 4.2 گرم
  • کربوهیدرات: 4.7 گرم
  • فیبر: 2.7 گرم
  • ویتامین E: 21 درصد از RDI
  • تیامین: 12 درصد از RDI
  • منیزیم: 12 درصد از RDI
  • مس: 24 ​​درصد از RDI
  • منگنز: 87 درصد از RDI
  • آنها همچنین حاوی مقادیر مناسبی از ویتامین B6، فولات، فسفر، پتاسیم و روی هستند.
  • علاوه بر این، آنها منبع غنی از چربی های تک و چند غیراشباع هستند و حاوی مقدار خوبی از اسیدهای چرب امگا 6 و امگا 9 مانند اسید اولئیک هستند.
  • علاوه بر این، یک وعده یک اونس 11.2 گرم فیبر غذایی را فراهم می کند که حدود 11 درصد از نیاز روزانه شما را تشکیل می دهد.

تقویت عملکرد روده

فندق منبع خوبی از فیبر غذایی است. خوردن فیبر زیاد حرکات منظم روده را تشویق می کند و به جلوگیری از یبوست کمک می کند. دستورالعمل های غذایی  توصیه می کند که زنان 31 تا 50 ساله 25.2 گرم (گرم) فیبر در روز مصرف کنند. مردان در همان محدوده سنی باید 30.8 گرم فیبر در روز بخورند. یک وعده 28 گرمی فندق حاوی حدود 2.7 گرم فیبر رژیمی است.

مملو از آنتی اکسیدان

فندق مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان را فراهم می کند.

آنتی اکسیدان ها از بدن در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می کنند، که می تواند به ساختار سلولی آسیب برساند و پیری، سرطان و بیماری های قلبی را افزایش دهد.

فراوان ترین آنتی اکسیدان های موجود در فندق به عنوان ترکیبات فنلی شناخته می شود. ثابت شده است که آنها به کاهش کلسترول خون و التهاب کمک می کنند. آنها همچنین می توانند برای سلامت قلب و محافظت در برابر سرطان مفید باشند.

یک مطالعه 8 هفته ای نشان داد که خوردن فندق، با یا بدون پوست، به طور قابل توجهی استرس اکسیداتیو را در مقایسه با نخوردن فندق کاهش می دهد، که هیچ تاثیری نداشت.اکثر آنتی اکسیدان های موجود در پوست آجیل متمرکز شده اند. با این حال، این محتوای آنتی اکسیدانی می تواند پس از فرآیند برشته کردن کاهش یابد

بنابراین، توصیه می شود مغزهای کامل و بو داده نشده را با پوست به جای مغزهای پوست کنده، برشته یا برشته نشده مصرف کنید.

خواص فندق برای یبوست

کاهش افزایش وزن

بر اساس تحقیقات اخیر، خوردن آجیل ممکن است به برخی افراد کمک کند تا وزن کمتری داشته باشند. یک مطالعه در سال 2018 ارتباط بین مصرف آجیل، کاهش افزایش وزن و کاهش خطر چاقی را نشان داد. در این مطالعه، شرکت‌کنندگانی که آجیل بیشتری می‌خوردند، نسبت به افرادی که مصرف نمی‌کردند، کمتر در معرض اضافه وزن بودند. در حالی که این تحقیق یک همبستگی را نشان می دهد، مطالعات بیشتر باید بررسی کنند که آیا بین خوردن آجیل و کاهش خطر افزایش وزن رابطه علی وجود دارد یا خیر.

حفاظت از قلب

ثابت شده است که خوردن آجیل از قلب محافظت می کند.

در فندق، غلظت بالای آنتی اکسیدان ها و چربی های سالم ممکن است پتانسیل آنتی اکسیدانی را افزایش داده و سطح کلسترول خون را کاهش دهد.

یک مطالعه یک ماهه روی 21 نفر با سطح کلسترول بالا مشاهده شد که 18 تا 20 درصد از کل کالری دریافتی روزانه خود را از فندق مصرف کردند. نتایج نشان داد که سطح کلسترول، تری گلیسیرید و کلسترول بد LDL کاهش یافته است

شرکت کنندگان همچنین بهبودهایی را در سلامت شریان و نشانگرهای التهابی در خون تجربه کردند.

مطالعات دیگر اثرات مشابهی را بر سلامت قلب نشان داده‌اند، با نتایج نشان‌دهنده کاهش سطح چربی خون و افزایش سطح ویتامین E

علاوه بر این، به نظر می رسد محتوای بالای اسیدهای چرب، فیبر غذایی، آنتی اکسیدان ها، پتاسیم و منیزیم در فندق به عادی سازی فشار خون کمک می کند.

به طور کلی، خوردن 29 تا 69 گرم فندق در روز با بهبود پارامترهای سلامت قلب مرتبط است.

محافظت در برابر آسیب سلولی

فندق سرشار از آنتی اکسیدان هاست که ترکیباتی هستند که در برابر اکسیداسیون سلول ها محافظت می کنند. آنها میزان آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد را کاهش می دهند. فندق حاوی آنتی اکسیدان ویتامین E است. برخی تحقیقات نشان می دهد که ویتامین E ممکن است به محافظت از بدن در برابر انواع آسیب های سلولی مرتبط با سرطان کمک کند.

خواص و مضرات فندق

کاهش میزان سرطان

غلظت بالای ترکیبات آنتی اکسیدانی، ویتامین ها و مواد معدنی فندق می تواند خواص ضد سرطانی به آن بدهد.

در میان سایر آجیل ها مانند اسپند و پسته، آنها دارای بالاترین غلظت از دسته ای از آنتی اکسیدان ها به نام پروآنتوسیانیدین هستند.برخی از مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان داده اند که پروآنتوسیانیدین ها ممکن است به پیشگیری و درمان برخی از انواع سرطان ها کمک کنند. تصور می شود که آنها در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می کنند.

علاوه بر این، آنها سرشار از ویتامین E هستند، آنتی اکسیدان قوی دیگری که محافظت احتمالی در برابر آسیب سلولی که می تواند باعث ایجاد یا ترویج سرطان شود را نشان داده است.

کاهش سطح قند خون

نشان داده شده است که مغزها مانند بادام و گردو به کاهش سطح قند خون کمک می کنند.

اگرچه فراوان نیست، اما تحقیقاتی وجود دارد که نشان می دهد فندق ممکن است به کاهش سطح قند خون نیز کمک کند.

یک مطالعه دو ماهه نشان داد که رژیم غذایی غنی از اسید اولئیک به طور قابل توجهی باعث کاهش قند خون ناشتا و سطح انسولین می شود و در عین حال حساسیت به انسولین را در 11 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 افزایش می دهد.به نظر می رسد رژیم غذایی سرشار از این مغز می تواند به کاهش قند خون و افزایش حساسیت به انسولین کمک کند.

خواص فندق برای کبد چرب

کاهش کلسترول

خوردن فندق ممکن است به کاهش کلسترول کمک کند.

یک مطالعه در سال 2013 نشان داد که رژیم غذایی غنی از فندق سطح کلسترول لیپوپروتئین کم چگالی شرکت کنندگان را کاهش می دهد. این نوع کلسترول می تواند خطر مشکلات قلبی را افزایش دهد.

 کاهش التهاب

خوردن فندق ممکن است به کاهش التهاب کمک کند.یک مطالعه در سال 2013 نشان داد که خوردن یک رژیم غذایی غنی از فندق علائم التهاب را در میان شرکت کنندگان کاهش می دهد.با این حال، مطالعه دیگری نشان داد که تغییر در نشانگرهای التهابی پس از خوردن فندق ناچیز است.به طور قطعی تعیین اثر فندق بر التهاب به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.

چگونه فندق را به رژیم غذایی خود اضافه کنیم؟

فندق را می توان به عنوان یک میان وعده سالم یا به عنوان یک ماده در بسیاری از غذاها در رژیم غذایی گنجاند.

می توانید آنها را به صورت خام، بو داده، کامل، برش یا آسیاب شده خریداری کنید و از آن لذت ببرید. به نظر می رسد که مردم فندق های تکه شده و کامل را به جای آسیاب شده ترجیح می دهند.

فندق های پوست کنده را می توان برای تهیه آرد برای پخت و یا برای تهیه کره فندق که یک خوراکی مغذی است، آسیاب کرد.

فندق های پوست کنده را می توان برای تهیه آرد برای پخت و یا برای تهیه کره فندق که یک خوراکی مغذی است، آسیاب کرد.  فندق آسیاب شده را می توان در دستور العمل های مختلف گنجاند.

علاوه بر این، فندق را می‌توان با شکلات یا ادویه‌هایی مانند دارچین یا کاین نیز پوشاند تا یک خوراکی شیرین یا تند داشته باشد.آنها همچنین مکمل خوبی برای کیک یا رویه بستنی و سایر دسرها هستند.

خواص فندق در طب سنتی

ریسک ها و ملاحظات

بسیاری از افراد به آجیل، از جمله به فندق، حساسیت دارند. هنگام آشپزی برای دیگران، همیشه قبل از اضافه کردن آجیل به ظرف، بررسی کنید. برای بهره مندی از فواید سلامتی فندق، فرد باید به تعداد کلی کالری هایی که در روز مصرف می کند توجه داشته باشد. هنگام اضافه کردن هر چیزی به یک رژیم غذایی، می توان به راحتی کالری بیشتری نسبت به نیاز مصرف کرد و این می تواند منجر به افزایش وزن شود.