خواص باور نکردنی عسل طبیعی در سلامتی زنان و مردان

24/04/2022
خواص عسل
عسل مایعی شیرین، که توسط زنبورها از شهد گلها ساخته می شود، عسل دارای خواص بسیار شگفت انگیزی می باشد که در این مطلب بیشتر در مورد آن توضیح می دهیم.
مجله والی
مجله والی

عسل طبیعی در طول تاریخ به عنوان یک ماده جهت درمان مورد استفاده قرار گرفته است و دارای فواید سلامتی و مصارف پزشکی متنوعی است. حتی در برخی بیمارستان ها به عنوان درمان زخم ها استفاده می شود. بسیاری از این فواید سلامتی مخصوص عسل خام یا غیرپاستوریزه است.در این مقاله قصد داریم به صورت کامل به مزایا و معایب عسل بپردازیم، با مجله والی همراه باشید.

خواص عسل

خواص عسل

بیشتر عسلی که در فروشگاه های مواد غذایی پیدا می کنید پاستوریزه است. حرارت بالا مخمرهای ناخواسته را از بین می برد، می تواند رنگ و بافت را بهبود ببخشد، هر گونه تبلور را از بین می برد و عمر مفید را افزایش می دهد. با این حال، بسیاری از مواد مغذی مفید نیز در این فرآیند از بین می روند.

اگر علاقه مند به امتحان کردن عسل خام هستید، ممکن است آن را از یک تولید کننده معتبر محلی خریداری کنید. در اینجا برخی از مزایای سلامتی عسل خام آورده شده است:

  •  منبع آنتی اکسیدان ها

عسل خام حاوی مجموعه ای از مواد شیمیایی گیاهی است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند. برخی از انواع عسل به اندازه میوه ها و سبزیجات آنتی اکسیدان دارند. آنتی اکسیدان ها به محافظت از بدن در برابر آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کنند.

رادیکال های آزاد به روند پیری کمک می کنند و همچنین ممکن است در ایجاد بیماری های مزمن مانند سرطان و بیماری های قلبی نقش داشته باشند. تحقیقات نشان می دهد که ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در عسل خام به نام پلی فنول ها دارای اثرات ضد التهابی هستند که می تواند در محافظت در برابر تعدادی از شرایط مرتبط با استرس اکسیداتیو مفید باشد.

نوع خام عسل همچنین می تواند حاوی گرده زنبور و بره موم باشد که ممکن است فواید بیشتری داشته باشد، همچنین عسل خام ممکن است اثرات محافظتی بسیار خوبی برای سیستم تنفسی، گوارشی، قلبی عروقی و عصبی داشته باشد و حتی در درمان سرطان نیز نقش مهمی دارد.

خواص عسل کوهی

  • التیام زخم

عسل به دلیل داشتن خواص ضد میکروبی، ماده ای بسیار موثر در بهبود و التیام زخم است،  ژل رویال برای مهار میکروبی و بهبود زخم می تواند کاربرد بسیار زیادی داشته باشد.

 

درمان زخم با عسل

  • تسکین گلو درد و سرفه

عسل یک داروی قدیمی گلودرد است که درد را تسکین می دهد و می تواند در تاز بین بردن سرفه به شما کمک کند، می توانید درهنگام ابتلا به سرماخوردگی، برای تسکین گلو درد و سرفه عسل را به یک لیوان آب ولرم و مقداری آب لیمو تازه بیافزاید و میل کنید.

درمان گلو درد

  • درمان رفلاکس معده

از آنجایی که عسل سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های مختلف است، می‌تواند با رادیکال‌های آزاد مبارزه کند و رفلاکس معده را تسکین دهد. رفلاکس معده تا حدودی به دلیل آسیب دیدن پوشش سلول‌های دستگاه گوارش توسط رادیکال‌های آزاد رخ می‌دهد. عسل ممکن است التهاب موجود در مری را درمان کند. بافت عسل به پوشاندن غشای مخاطی مری کمک می‌کند.

نشان داده شده که عسل در بهبود سریع‌تر بیماری موکوزیت دهانی مفید است. می‌توانید از عسل برای درمان رفلاکس معده استفاده کنید. عسل حتی گلودرد را هم درمان می‌کند. افراد عسل را به یک فنجان چای گیاهی گرم اضافه می‌کنند و آن را می‌نوشند تا گلودردشان بهبود پیدا کند.

خواص عسل برای معده

  • درمان عفونت 

خواص ضدباکتریایی عسل می‌تواند نقش مهمی در درمان عفونت‌ها داشته باشد. عسل ناحیه‌ی دچار زخم را مرطوب نگه می‌دارد و یک سد دفاعی ایجاد می‌کند. این موضوع از عفونت پیشگیری می‌کند. جالب است بدانید که از زمان‌های قدیم از عسل برای درمان زخم‌های عفونی استفاده می‌شد. باید از عسل به‌عنوان یک داروی جایگزین و نه یک داروی اصلی استفاده کنید. اگر دچار عفونت هستید، تنها در صورت بی‌نتیجه بودن سایر روش‌های درمانی از عسل استفاده کنید.

  • درمان آکنه و جوش

اگر چه وراثت و همچنین رژیم غذایی از عوامل موثر در ایجاد آکنه یا جوش صورت و بدن است، اما این مشکلات معمولا زمانی ایجاد می‌شود که غدد روغنی پوست تحریک شده و بیش از حد ترشح شوند یا اینکه فعالیت‌های باکتری‌های روی سطح پوست افزایش یابد.

خواص ضد التهابی عسل طبیعی می‌تواند تورم و قرمزی جوش ها را کاهش دهد، همچنین خواص ضد باکتریایی عسل سبب می‌شود تا سطح باکتری‌های موجود روی پوست کاهش و به میزان تعادل برسد و به این طریق به درمان آکنه و یا پیشگیری از آن کمک می‌کند.

خواص عسل برای پوست

استفاده از عسل به ویژه برای پوست صورت باعث می‌شود تا منافذ پوست از چربی‌های اضافی پاک و تمیز شود، همین منافذ بسته شده هستند که در صورت عدم مراقبت علت اصلی آکنه و جوش‌های صورت هستند.

مواد درون عسل

رنگ عسل بسته به گیاهی که زنبور از آن تغذیه کرده از سفید تا قهوه‌ای و حتی قرمز ممکن است تغییر کند. چنانچه زنبور از گیاه درخت اقاقیا تغذیه کرده باشد، رنگ آن روشن و سفید و چنانچه از آویشن تغذیه کرده باشد، رنگ آن مایل به قرمز است. عسل حاوی مواد مختلفی است که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

قندها: که شامل گلوکز و فروکتوز هستند. اگر گلوکز آن بیشتر باشد زودتر متبلور می‌شود و چنانچه فروکتوز آن بیشتر باشد شیرین‌تر است.

آب: هرچه کمتر باشد، عسل غلیظ‌تر است.

آنزیم‌ها: از بدن زنبور وارد آن می‌شود و شامل اینورتاز، آمیلازها، گلوکز اکسیداز، کاتالاز و اینولاز هستند.

اسیدها: عسل دارای اسیدیته بالایی است و شامل اسیدهای مختلفی مثل اسید گلوکونیک است. همچنین مقداری اسیدهای چرب و اسیدهای آمینه در عسل وجود دارند. وجود این اسیدیته در اصل از تخمیر و فساد آن جلوگیری می‌کند.

ویتامین‌ها: عسل دارای ۵ نوع ویتامین  A,B,C,D,K است. عسل همچنین دارای مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان‌ها مواد میکروب‌کش و عصاره و مواد مختلف دیگر است.

خواص عسل

خواص عسل و سیاه دانه

  مصرف عسل و سیاه دانه می تواند 70درصد خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد و همچنین در پیشگیری و درمان سرطان، نقش بسیار زیادی دارد، از عسل و سیاه دانه می توانید برای تسکین درد معده و بیمار های معده نیز استفاده کنید.

خواص عسل و سیاه دانه

خواص عسل کنار

عسل کنار عسلی با طعم خاص و خواص ویژه می باشد که محصولی از مناطق جنوب کشور است، که با سلیقه‌ی بسیاری از افراد سازگار است. با وجود اینکه عسل کنار یکی از خاص‌ترین عسل‌های جهان است اما متاسفانه نه تنها در دنیا بلکه در ایران هم چندان شناخته شده نیست.عسل کنار در سلامت پوست و مو، درمان یبوست، تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود زخم نقش بسیار زیادی دارد.

خواص عسل کنار

خواص عسل برای پوست

هیچکس دوست ندارد به آکنه دچار شود. چه نوجوان باشید و چه یک فرد بالغ، اگر به آکنه  افزودن عسل به رژیم غذایی خود و بکارگیری از آن بر روی نواحی تحت تأثیر را مدنظر قرار دهید. عسل به دلیل داشتن هومکتانت‌ هایی (مواد جاذب رطوبت) است که پوست شما را مرطوب نموده و قابلیت از بین بردن باکتری‌ های عامل آکنه را دارد.

چندین روش برای استفاده از عسل جهت کاهش آکنه وجود دارند. بهترین روش مبارزه با آکنه، استفاده از عسل خام و فرآوری نشده بر روی قسمت‌ هایی از بدن است که مستعد ابتلا به آکنه هستند. این نواحی معمولاً صورت، سینه یا پشت بدن را در بر می‌ گیرند. عسل را به مدت حدود ۳۰ دقیقه بر روی ناحیه دارای آکنه بگذارید و سپس با آب گرم بشویید.

روش مهم دیگر، افزودن دارچین به عسل و بکارگیری آن بر روی نواحی تحت تأثیر آکنه یا مصرف خوراکی روزانه آن است. یک قاشق چایخوری پودر دارچین را درون یک لیوان آب داغ یا در حال جوش اضافه کنید. این محلول را به مدت ۳۰ دقیقه بجوشانید و پس از سرد شدن یک قاشق چایخوری عسل به آن اضافه کنید. این محلول را هر روز صبح، حدود ۳۰ دقیقه قبل از صبحانه بنوشید. طی چند هفته نتایج آن را مشاهده خواهید نمود.

عسل برای پوست

خواص عسل آویشن

عسل آویشن ممکن است از یک گل یا چندین گل ساخته شود، اما به این معنا نیست که از یک منبع گل تنها استفاده می‌شود. در واقع همه عسل‌های تک گله از چندین گل گوناگون تهیه می‌شوند که یکی از آن‌ها غالب است و فراوانی بیشتری دارد. شرط عمومی برای تک گله بودن یک عسل این است که ۴۵ درصد گرده‌ها از یک نوع گل گرفته شوند، عسل آویشن دارای اثرات ضد میکروبی و ضد قارچی هستند. شاید به همین دلیل است که ترکیب آویشن و عسل حاوی یک ماده ضد باکتری طبیعی به نام پراکسید هیدروژن هستند که عمدتاً مسئول کاهش تعداد باکتری‌ها و جلوگیری از گسترش باکتری‌ها است. عصاره آویشن در ترکیب با عسل، در درمان عفونت‌های تنفسی مانند سرماخوردگی، آنفلوانزا، سینوزیت، برونشیت و ... نقش داشته و نشانه‌های آن‌ها را کاهش می‌دهد. برخی از علائم این بیماری‌ها که با کمک ترکیب عسل و آویشن بهبود می‌یابد، عبارت‌اند از: سرفه بی‌وقفه، زخم شدن گلو، از دست دادن اشتها، تسریع بهبود زخم و کاهش آکنه. آویشن برای ارزش دارویی مشهور است. برگ، گل و روغن آن در درمان بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. این گیاه به صورت تازه و خشک موجود است.

خواص آویشن و عسل

آیا عسل طبیعی شکرک می زند؟

بسیاری از افراد بر این باور هستند که عسل شکرک زده فاسد شده یا با افزودن شکر به آن تقلبی می باشد، اما این باور کاملا اشتباه می باشد، شکرک زدن و سفید شدن عسل نتیجه تشکیل بلور های گلوکز منو هیدروژنه است که با توجه به کیفیت و شرایط نگهداری عسل از لحاظ تعداد، شکل و ابعاد تفاوت دارند، هرچه مقدار آب کمتر و مقدار گلوکز عسل بالاتر باشد، عمل شکرک زدن سریع تر صورت می پذیرد. در اینجا دما نقش مهمی ایفا می کند چرا که شکرک زدن در دمای بالای ۲۵ و زیر ۵ درجه سانتی گراد اتفاق نمی افتد.