مارچوبه برای چی خوبه؟همه چیز درمورد مارچوبه

25/04/2022
خواص مارچوبه
مارچوبه محصولی از خانواده سبزیجات می باشد که دارای قیمتی نسبتا گران است، این گیاه دارای فواید بسیار زیادی می باشد، در این مقاله قصد داریم به تمامی باید و نباید های مارچوبه بپردازیم.
مجله والی
مجله والی

خواص مارچوبه چیست

مارچوبه یکی از سبزیجاتی است که به عنوان یک پری بیوتیک عمل می کند، باکتری های مفیدی را که در دستگاه گوارش ما زندگی می کنند تغذیه می کند و به رشد و افزایش تعداد آنها کمک می کند. این گیاه حاوی ویتامین‌های ‌A ،B1 (تیامین)، B2 (ریبوفلاوین)، ‌B3 (نیاسین)، B5 (اسید پانتوتنیک)، ویتامین B6، فولات، ویتامین C، ویتامین E ( آلفاتوکوفرول) و ویتامین K (فیلوکوئینتون) است. از مواد معدنی موجود در این گیاه، می‌توان به آهن، کلسیم، فسفر، منیزیم، منگنز، روی، سلنیم و پتاسیم اشاره کرد. تحقیقات نشان داده است که مارچوبه پخته شده ممکن است در شرایط گوارشی مفید باشد، زیرا به تنظیم سیستم گوارشی کمک می کند، در نتیجه التهاب را کاهش می دهد و ترمیم را بهبود می بخشد.در این مقاله قصد داریم در مورد این گیاه گران قیمت بیشتر توضیح دهیم، با مجله والی همراه باشید.

خواص مارچوبه

خواص مارچوبه برای لاغری

این سبزی بسیار کم کالری می باشد و به صورت تقریبی یک فنجان آن حاوی ۳۲ کالری می باشد، منبعی غنی از فیبرهای رژیمی است که برای بدن ضروری‌اند. به همین علت گفته شده است که مارچوبه در روند لاغری بسیار موثر است و به دلیل ایجاد حس سیری بعد از خورد این گیاه می توان گفت که گیاهی مفید در لاغری آسان به شمار می آید.

مارچوبه برای لاغری

خواص مارچوبه در بارداری

 فولات به ماده مغذی گفته می شود که به  تشکیل گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند،  مارچوبه به دلیل داشتن فولات (B9) در دوران بارداری بسیار مفید است، مصرف فقط نصف فنجان مارچوبه، ۳۴درصد از نیاز یک فرد بزرگسال و ۲۲ درصد از نیاز روزانه زنان باردار را برطرف می‌کند، همچنین با تولید DNA در رشد و نمو مؤثر است، به همین علت بهتر است که خانم های باردار در مراحل اولیه ی  بارداری‌شان از این گیاه مغذی مصرف و رشد کامل نوزاد‌شان را تضمین کنند.

خواص مارچوبه در بارداری

خواص مارچوبه برای کودکان

مارچوبه منبع فولیک اسید، ویتامین ث و کا می باشد، این ویتامین ها برای تامین خون و چشمان کودکان بسیار مفید است،  همچنین اسید آمینه‌ای به نام آسپاراگینز را برای کودکان فراهم می‌کند که برای سم‌زدایی بدنشان مفید می باشد.

خواص مارچوبه برای کودکان

خواص مارچوبه سفید

مارچوبه سفید غنی از ویتامین های B است که به حفظ سطوح سالم هموسیستئین کمک می کند، عصاره مارچوبه مسکن بسیار خوبی برای تسکین نفخ قبل از قاعدگی می باشد، همچنین گفته شده است که اسید فولیک بالا در مارچوبه به کاهش خطر ابتلا به نقص های مادرزادی در دوران بارداری کمک می کند.

خواص مارچوبه سفید

خواص مارچوبه در طب سنتی

مارچوبه در طب سنتی، طبعی گرم و خشک دارد. خوردن آن بینایی چشم را تقویت می‌ کند و همچنین برای تقویت قلب و نیروی جنسی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، خواص مارچوبه در طب سنتی همواره مورد توجه بوده است و پزشکان از این گیاه برای درمان بیماری ها استفاده می کردند.

مارچوبه برای چی خوبه

  1. خوردن آن دید چشم را تقویت می‌‌کند.
  2. برای تقویت قلب و نیروی جنسی مفید است.
  3. ملیّن است و یبوست را برطرف می‌‌کند.
  4. تب بر است.
  5. برای رفع کم‌‌خونی بسیار مفید است و به ساخت گلبول‌‌های قرمز کمک می‌‌کند.
  6. مارچوبه باعث افزایش متابولیسم بدن شده و به عنوان یک چربی ‌سوز، به لاغری شما کمک می‌کند.
  7. عصاره این گیاه می‌تواند به طور موثر برای تسکین نفخ قبل از قاعدگی استفاده شود. مواد مغذی ضروری‌اش به مقابله با افسردگی و خستگی و همچنین کاهش گرفتگی قاعدگی کمک می‌کند.
  8.  لکه‌های پوستی مانند آثار آکنه، جوش‌ها و علایم دیگر را کاهش می‌دهد.
  9. مواد مغذی ضد التهابی موجود در مارچوبه به کاهش خطر بیماری های مزمن سلامت از جمله دیابت نوع ۲ کمک می کنند.

خواص مارچوبه در طب سنتی

چه کسانی نباید مارچوبه بخورند

  • افراد مبتلا به رماتیسم و سنگ کلیه 
  • در صورت حساسیت به پیاز و تره‌فرنگی یا سایر گیاهان مرتبط، ممکن است به مارچوبه نیز آلرژی داشته باشید.
  • اگر نارسایی کلیه یا اختلالات قلبی شدید دارید به هیچ عنوان از مارچوبه استفاده نکنید.

خواص مارچوبه در بدنسازی

بدنسازان و ورزشکاران به دلیل وجود خواص مارچوبه در بدنسازی  از این گیاه در جهت کاهش وزن بسیار استفاده می کنند، زیرا که کم کالری است و حس سیری را افزایش می دهد.

این گیاه سرشار از فیبر است و برای افزایش قدرت این گیاه کافی است آن را با تخم مرغ مصرف نمایید.اگر در رژیم غذایی خود به فیبر عادت ندارید، خوردن مقدار زیادی مارچوبه در یک وعده ممکن است منجر به نفخ شود. برخی افراد نیز به داشتن ادرار بدبو پس از مصرف مارچوبه اشاره می کنند. این به این دلیل است که مارچوبه حاوی ترکیبی به نام اسید مارچوبه است که به ترکیبات حاوی گوگرد تجزیه می شود که بوی قوی دارند.

خواص مارچوبه برای ورزشکاران

خواص مارچوبه برای گوارش

یبوست معمولا به این دلیل به وجود می آید که فیبر کافی برای حرکات روده ای در بدن موجود نباشد، مارچوبه حاوی مقادیر غنی از فیبر نامحلول می باشد و به همین جهت می تواند باعث بهبود حرکات روده شود که در نتیجه به درمان و پیشگیری از یبوست کمک کند.مارچوبه دارای فیبر محلول و نامحلول است که فیبر محلول آن، غذای مور نیاز باکتریهای مفید روده را تامین می‌کند و این باکتریها در تقویت سیستم ایمنی بدن و تولید مواد مغذی ضروری مانند ویتامین های B12 و K2 نقش دارند.

قیمت مارچوبه

کشت کم این محصول در ایران باعث شده که نوعی خوراکی گران قیمت به حساب بیاد. این گیاه نسبت به سبزی‌های هم خانواده خود به علت کم یاب بودن قیمت بالایی دارد.

قیمت مارچوبه

خواص مارچوبه در جلوگیری ابتلا به دیابت

مارچوبه به دلیل داشتن مقادیر بالای آنتی اکسیدان و خاصیت ضد التهابی خود ماده غذایی بسیار مفیدی در پیشگری ابتلا به دیابت می باشد، مارچوبه در ترشح انسولین و بهبود عملکرد سلولهای بتا به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دو کمک می‌کند. سلولهای بتا سلولهای منحصر به فردی در پانکراس هستند که انسولین را تولید، ذخیره و آزاد می‌کنند.مارچوبه دارای ویتامین B6 است و این ویتامین ممکن است بر سطح قند خون تأثیر بگذارد. بنابراین به افرادی که دیابت یا قند خون پایین دارند توصیه می‌شود که در مورد خوردن مارچوبه با پزشک معالج خود مشورت کنند. اما برای افراد سالم خوردن این ماده غذایی مفید منعی ندارد.