معرفی بهترین دمنوش ها و داروهای گیاهی برای کاهش سریع قند خون

07/12/2021
دمنوش برای کاهش قند خون
دیابت یک بیماری شایع در جامعه ما است که 2 تا 5 درصد از جمعیت عمومی را تحت تاثیر قرار می دهد و تعداد بیشتری از افراد از ابتلای خود به این بیماری اطلاعی ندارند. دیابت ناشی از کمبود انسولین یا عدم حساسیت بدن نسبت به سطح انسولین موجود است.
مجله والی
مجله والی

قند خون بالا که به عنوان هایپرگلیسمی نیز شناخته می شود، با دیابت و پیش دیابت مرتبط است. پیش دیابت زمانی است که قند خون شما بالا باشد، اما آنقدر بالا نباشد که به عنوان دیابت شناخته شود. بدن شما معمولاً با تولید انسولین (هورمونی که به سلول‌های شما اجازه می‌دهد از قند در گردش خونتان استفاده کنند)، سطح قند خونتان را مدیریت می‌کند. به این ترتیب، انسولین مهمترین تنظیم کننده سطح قند خون است .با این حال، عوامل متعددی می تواند مدیریت قند خون را مختل کند و منجر به هیپرگلیسمی شود. دلایل داخلی قند خون بالا عبارتند از زمانی که کبد شما گلوکز بیش از حد تولید می کند، بدن شما انسولین بسیار کمی تولید می کند، یا بدن شما نمی تواند به طور موثر از انسولین استفاده کند. عوامل خارجی شامل انتخاب های غذایی، برخی داروها، سبک زندگی بی تحرک و استرس است.

از طرفی مصرف برخی از غذا ها از جمله چربی ها و شیرینی ها، نوشیدنی های گازدار و انرژی زا، آبمیوه های قند دار، نشاسته موجود در برنج و ارد سفید، لبنیات پرچرب، کنسرو ها و کمپوت های حاوی قند و ... موجب بالاتر رفتن قند خون می شوند.

امروزه دیابت یک بیماری شایع در بین افراد بوده و در صورتی که کنترل نشود ممکن است آسیب های جدی به قلب، چشم، کلیه و اندام های دیگر وارد شود از این رو فردی که به دیابت و قند خون بالا مبتلا می شود باید به طور جدی مراقب تغذیه خود باشد.در این مقاله سلامت از سایت والی قصد داریم لیستی از داروها و دمنوش های گیاهی را که جزو بهترین پایین آورنده های قند خون و همچنین معجزه ای برای کاهش قند خون محسوب می شوند، برای شما آماده کنیم پس با ما همراه باشید.

بهترین دمنوش های گیاهی برای دیابت

قبل از بررسی انواع نوشیدنی ها برای کاهش قند خون به بررسی چن راه آسان و ثابت شده برای کاهش طبیعی سطح قند خون می پردازیم:

  •  به طور منظم ورزش کنید

ورزش منظم می تواند به شما کمک کند وزن متوسطی داشته باشید و آن را حفظ کنید و حساسیت به انسولین را افزایش دهید یا به عبارت دیگر سلول های شما می توانند به طور موثرتری از قند موجود در جریان خون شما استفاده کنند.ورزش همچنین به عضلات شما کمک می کند تا از قند خون برای انرژی و انقباض عضلانی استفاده کنند.

  • مصرف کربوهیدرات خود را مدیریت کنید

مصرف کربوهیدرات به شدت بر سطح قند خون شما تأثیر می گذارد. بدن شما کربوهیدرات ها را به قندها، عمدتاً گلوکز، تجزیه می کند. سپس، انسولین به بدن شما کمک می کند تا از آن برای انرژی استفاده و ذخیره کند. زمانی که کربوهیدرات زیاد می خورید یا مشکلات عملکرد انسولین دارید، این فرآیند با شکست مواجه می شود و سطح گلوکز خون می تواند افزایش یابد.

  • آب بیشتری بنوشید و هیدراته بمانید.

نوشیدن آب کافی می تواند به شما کمک کند سطح قند خون خود را در محدوده سالم نگه دارید.علاوه بر جلوگیری از کم آبی، به کلیه های شما کمک می کند تا هرگونه قند اضافی را از طریق ادرار دفع کنند.

  • فیبر بیشتری مصرف کنید.
  • سعی کنید سطح استرس خود را کنترل کنید.

استرس می تواند بر سطح قند خون شما تأثیر بگذارد.هنگامی که استرس دارید، بدن شما هورمون هایی به نام گلوکاگون و کورتیزول ترشح می کند که باعث افزایش سطح قند خون می شود.

معرفی بهترین دمنوش های گیاهی برای کاهش سریع قند خون

1.چای جینسینگ 

داروی گیاهی پایین آورنده سریع قند خون

جینسینگ نوعی گیاه چینی است که با تقویت سیستم ایمنی بدن به مبارزه با بیماری های شناخته شده می پردازد.علاوه بر این به کند شدن جذب کربوهیدرات نیز کمک کرده از این رو به کنترل سطح قند خون نیز کمک می کند.همچنین موجب افزایش توانایی سلول در استفاده از گلوکز و  ترشح انسولین از لوزالمعده می شود.بهتر است صبح ها چای جینسنگ را مصرف کنید.

2. آلوئه ورا 

درمان قطعی قند خون

آلوئه ورا هم به کنترل سطح HbA1c در مبتلایان به دیابت نوع 2 کمک کرده و هم در کاهش سطح گلوکز افراد مبتلا به پیش دیابت موثر است.برای استفاده از آن می توانید شیره آلوئه ورا را خشک کرده درون آب با چای حل کنید و سپس بنوشید.

آلوئه ورا را می توانید به شکل های زیر نیز مصرف کنید:

  • اضافه کردن خمیر آبدار آلوئه ورا به نوشیدنی یا اسموتی.
  • مصرف کپسول هایی که حاوی آلوئه ورا به عنوان مکمل هستند.

3. چای مریم گلی 

درمان گیاهی قند خون بالا

مریم گلی در تقویت فعالیت انسولین در افراد مبتلا به انسولین موثر است.برای استفاده از آن می توانید یک قاشق غذاخوری برگ مریم گلی را در یک فنجان آب جوش یا چای ریخته و در صبح ها مصرف کنید.

4.چای دارچین 

بهترین دمنوش گیاهی برای دیابت

دارچین در کاهش قند خون و کنترل دیابت بسیار موثر است و علاوه بر این به سلول های بدن کمک می کند تا پاسخ بهتری به  سلولهای بدن بدهند.برای استفاده از آن می توانید 2 عدد چوب دارچین را در یک قوری آب سرد بیندازید و آن را روی شعله‌ی کم و مستقیم قرار دهید. بعد از اینکه آب قوری به جوش آمد، آن را به مدت 1 تا 2 ساعت روی شعله غیرمستقیم (سماور یا بخاری) بگذارید.

5.دمنوش بابونه 

درمان قند خون در طب سنتی

از دمنوش گیاهی بابونه بیشتر برای درمان دیابت نوع 2 استفاده می شود که با افزایش قند خون در کنترل آن نفش زیادی نیز دارد.علاوه بر این در بهبود پوست صورت نیز بسیار موثر است.

6. دمنوش چای ترش 

عرقیات گیاهی برای کاهش قند خون

یکی دیگر از دمنوش هایی که در درمان دیابت موثر است، دمنوش چای ترش است که همانطور که از نامش پیداست دارای طعم ترشی بوده از این رو در کاهش قند خون موثر است.می توانید این دمنوش را در طول روز تا دو فنجان مصرف کنید.از این رو برگ های خشک گیاه را در آب جوش ریخته و پس از دم کشیدن آن را صاف کنید و سپس مصرف کنید.

7. دمنوش تخم ریحان

معرفی دمنوش برای کاهش قند خون

برای درمان دیابت می توانید از دمنوش  تخم ریحان نیز استفاده کنید زیرا در کاهش قند خون موثر است.از این رو هم می توانید از برگ ریحان خشک شده و هم از  تخم خشک ریحان استفاده کنید. به این صورت که می توانید برگ های آن را در  یک لیوان یا قوری آب جوش به مدت 5 دقیقه قرار دهید و سپس مصرف کنید.

8.گزنه

پایین آوردن سریع قند خون طب سنتی

گزنه یک گیاه طبیعی بوده که در کاهش گلوکز خون موثر است.علاوه بر این در برابر افزایش میزان قند خون و تخریب سلول‌های پانکراس دارای نقش حفاظتی است.برای مصرف این دمنوش می توانید  40 گرم برگ گزنه را در یک لیتر آب جوش بریزید و به مدت 10 دقیقه آن را دم و روزانه 3 فنجان از این دمنوش را بعد از غذا مصرف کنید.

سخن پایانی

در این مقاله ما سعی کردیم لیستی از بهترین دمنوش ها را برای کنترل و کاهش قند خون به شما معرفی کنیم اما پیشنهاد میکنیم قبل از استفاده از این دمنوش ها و سایر روش های درمانی حتما با پزشک خود مشورت کنید زیرا هیچ یک به هیچ وجه جایگزینی برای نظر پزشکی نیست.