15 راهکار ساده جهت افزایش سرعت گوشی اندروید

13/03/2022
ترفندهای افزایش سرعت گوشی اندروید
اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید، که به خاطر کم بودن سرعت گوشی خود کلافه و خسته شدید. برای برطرف کردن این مشکل با ما همراه باشید، تا با استفاده از روش های ساده ای که به شما پیشنهاد می کنیم، این مشکل را برطرف کنید.
مجله والی
مجله والی

عوامل متعددی وجود دارد، که می تواند باعث می شود، تا کارایی و سرعت گوشی اندروید را پایین بیاورد. این مشکل می تواند به خاطر مشکلات سخت افزاری باشد، با توجه به که سخت‌ افزار گوشی‌ های تلفن همراه بسیار ظریف و حساس می باشد، پس می تواند در صورت بی توجهی خراب شده، و مشکل پیدا کند، و همین موضوع می تواند شود، تا قسمت نرم‌ افزاری گوشی هم مشکل پیدا کند. تعداد هسته گوشی یا همان (CPU) به طور کامل عامل کاهش سرعت پردازنده گوشی نیست، و عواملی دیگری مانند معماری، فرکانس کاری، حافظه کش، لیتوگرافی، و... می تواند بر عملکرد پردازنده تاثیر ویژه ای داشته باشد. علت کند شدن گوشی اندروید به عوامل مختلفی مانند پر شدن حافظه، پر شدن حافظه رم و یا کش سیستم بستگی دارد. با مجله والی همراه باشید.

15 راهکار ساده جهت افزایش سرعت گوشی اندروید

  • برنامه‌های اضافی را پاک کنید.

چگونه سرعت گوشی را بالا ببریم

به طور کلی تمام راهکارهایی که جهت افزایش سرعت گوشی‌ های اندروید، به شما پشنهاد می دهند، این است، که فقط از برنامه هایی که به صورت دائم از آن ها استفاده می کنید، را نگه دارید، و آن دسته از برنامه هایی که کار چندان مهمی را با آن ها انجام نمی دهید، را پاک کنید.

  • حافظه‌ Cache گوشی خود را پاک کنید.

حافظه‌ Cache گوشی خود را پاک کنید.

بعضی از برنامه‌ ها هم هستند، که کاربران به صورت مداوم از آن استفاده نمی کنند، ولی به قدری مهم می باشند، که حتماً باید روی گوشی خود نگه دارند، از این نوع برنامه ها می توان به درخواست تاکسی، رزور بلیط یا سفارش غذا و... اشاره کرد. پس برای این که بتوانید سرعت گوشی خود را افزایش بدهید، سعی کنید که اطلاعات ذخیره شده در حافظه‌ی پنهان یا کش (Cache) این دست برنامه‌ها را از طریق تنظیمات هر کدام پاک کنید، و حتماً مطمئن شوید، که این برنامه‌ ها در تایم هایی که از آنها استفاده نمی‌کنید، حافظه‌ زیادی را مصرف نکنند.

پاک‌کردن حافظه‌ ی کش، در برخی مواقع کمک می کند، که برنامه‌ ها راحت‌ تر و بدون تأخیر اجرا شوند. زمانی که اطلاعات را حذف می‌کنید، برنامه قابلیت دریافت نسخه‌ های جدیدتری را دارد. حذف حافظه‌ ی کش، می‌ تواند برای برنامه‌ هایی مانند فیس‌بوک یا اینستاگرام مناسب باشد، این برنامه‌ ها عکس‌ها و اطلاعات دیگری را به‌ طور منظم روی گوشی شما ذخیره می‌کنند. البته توجه داشته باشید، که در بعضی از برنامه ها پاک‌کردن حافظه‌ کش به معنی حذف تنظیمات برنامه است.

  • حافظه‌ سیستم را چندین بار در روز پاک کنید.

توجه داشته باشید، که سیستم عامل اندروید، امکانات بسیار مناسبی را جهت مدیریت وظیفه دارد. اندروید می‌ تواند هر زمانی که لازم باشد، پردازش‌ های ناخواسته را ببندد. چنان چه گوشی شما دچار کمبود حافظه‌ موقت یا رم است، پاک‌ کردن چندباره‌ حافظه می‌تواند به آن کمک کند.

امروزه تقریبا همه‌ برنامه‌های لانچر دارای گزینه‌ ای جهت پاک‌ کردن حافظه‌ ی سیستم هستند. حتی اگر قصد استفاده از برنامه را ندارید، می توانید از برنامه‌هایی مانند Clean Master ،Go Speed Power Clean و Ace Cleaner را از گوگل اپ استور دانلود، و استفاده کنید.

  • تا حدامکان از برنامه های سبک استفاده کنید.

برنامه های محبوب مختلفی مانند Facebook ،Twitter ،Messenger ،Opera توانسته اند نسخه‌های سبک‌ تر در اختیار کاربران خود قرار دهد. با توجه به این که این برنامه‌ها از اینترنت کمتری استفاده می‌کنند، می‌توانید برای صرفه‌جویی در حجم کمتر داده‌ های گوشی خود، از نسخه‌ سبک‌تر و سریع‌تر از برنامه‌ ای که نیزا دارید، استفاده کنید.

  • بیش از اندازه گوشی های خود را بروزرسانی نکنید.

شاید به نظر شما این مورد برای شما کمی غیر معقول باشد، ولی به روز نگه‌داشتن گوشی اندروید، از آن دست راهکارها و ترفندهایی می باشد، که تقریباً هر کاربر اندرویدی به شما پیشنهاد می‌دهد، ولی بروزرسانی هم دارای نقایصی می باشد. در صورتی که حافظه‌ ی گوشی شما در حال پرشدن می باشد، و چند سالی از خرید گوشی شما می گذرد، قطعاً با ارتقای آن به نسخه‌ جدید، منابع اضافی مصرف می‌شوند. در این صورت دیگر حافظه ی کافی در گوشی خود ندارید، و به همین علت قطعاً بسیاری از برنامه‌ها احتمالاً نمی‌توانند به خوبی اجرا شوند. 

  • حافظه‌ ی اس‌ دی خود را برای بهبود عملکرد اندروید فرمت کنید.

اگر اخیراً گوشی اندرویدی به صورت دائم لگ دارد، و یا حتی برنامه ها به سختی اجرا می شوند، به احتمال زیاد یکی از علت های آن این می باشد، که حافظه‌ ی اس‌دی خراب شده است. فرمت‌ کردن حافظه‌ اس‌ دی نه تنها فایل‌ های ناخواسته ایجاد شده، توسط اندروید و برنامه‌های مختلف را پاک می‌کند، بلکه می تواند در آخر باعث افزایش سرعت گوشی شما شود.

  • برنامه‌ها را از طریق وای‌فای بروزرسانی کنید.

توجه داشته باشید، که بسیاری از برنامه های خود را در پس‌ زمینه به‌روز نگه دارید، تا بتوانند اطلاعات جدید را همیشه حفظ کنند، و یا این که بتوانند بارگذاری فایل‌ها، عکس‌ها و ویدئوها را انجام دهند. پس غیر فعال‌کردن اطلاعات پس‌زمینه، می‌تواند باعث افزایش سرعت گوشی شود. غیر فعال‌کردن اطلاعات در پس‌زمینه می تواند حجم استفاده از اینترنت را نیز کاهش دهد.

  • استفاده از حسگر اثر انگشت 

در چند سال اخیر بیشتر گوشی های اندروید، مجهز به سنسور اثر انگشت هستند. ولی استفاده از حسگرهای اثر انگشت به تنهایی قابلیت افزایش سرعت گوشی شما می شود. ولی قطعاً زمان صرف‌ شده ی برای ورود الگو یا پین را برای باز کردن قفل گوشی کاهش می‌دهد. 

  • گاهی گوشی خود را ریستارت کنید.

انجام این عمل همانند کامپیوترها می باشد، که گاهی یک ریستارت می‌تواند باعث کاهش فشار به سخت‌ افزار شود. به‌طور مشابه، ریستارت در مورد دستگاه‌های اندروید، هم تأثیری مشابه دارد. هنگامی‌که گوشی خود را ریستارت می‌کنید، فایل‌های موقت حذف می‌شوند، تا سرعت اندروید افزایش پیدا کند.

  • برخی فایل‌ های خود را در برنامه‌های ذخیره‌سازی ابری نگه دارید.

این برنامه نه تنها باعث می شود، تا اطلاعات ما را برای تمام دستگاه‌ ها قابل دسترس می‌کنند، بلکه می‌توانند به خالی‌شدن حافظه‌ ی داخلی گوشی هم کمک کنند. همان طور که می‌ دانید اطلاعات گوشی‌ های هوشمند، قبلا جزو ناامن‌ترین‌ها به‌شمار می‌رفتند، ولی الان برنامه‌ های ذخیره‌ سازی ابری می‌ توانند هم امنیت کافی را تامین کند، هم به عنوان یک پشتیبان مطمئن به شمار می رود. از بهترین برنامه‌های ذخیره‌ سازی ابری می توان به گوگل درایو، وان درایو و دراپ باکس اشاره کرد.

  • روی صفحه‌ی اصلی برنامه‌ های زیادی قرار ندهید.

زمانی که در صفحه ی اصلی گوشی خود را تصاویر پس‌زمینه‌ی زنده و ویجت‌ها پر می کنید، این موضوع از نظر شما جذاب می باشد، ولی این دسته از اطلاعات بار اضافی بر روی سخت‌ افزار قرار می‌ دهند، و این موضوع باعث می شود، تا بر روی عملکرد گوشی تأثیر منفی داشته باشد. به همین خاطر در بعضی از مواقع ممکن است، دستگاه اندرویدی هنگام اجرای برنامه‌ های سنگین یا بازی محتویات صفحه اصلی را با دشواری بارگذاری کند.

  • نصب کردن برنامه‌ ها روی حافظه ی داخلی گوشی

در بیشر مواقع حافظه‌ های داخلی گوشی از حافظه‌ های اس‌ دی خارجی بسیار سریع‌تر و قابل اعتمادتر هستند، و این مورد یکی از دلایلی می باشد، که باعث برتری گوشی ها مثل آیفون و پیکسل هیچ ورودی‌ ای برای حافظه‌ ی اس‌دی ندارند.

امنیت دستگاه یک دلیل مهم دیگر برای حذف ورودی حافظه‌ ی خارجی است. اما با وجودی که بعضی حافظه‌های خارجی، از جمله کارت‌های حافظه‌ SanDisk، به اندازه ی حافظه‌ داخلی خوب هستند، و می‌تواند اندروید را سریع‌تر و کارآمدتر کنند، اما در بیشتر مواقع ذخیره‌کردن اطلاعات در حافظه‌ ی داخلی بهترین انتخاب می باشد.

  • استفاده از لانچرهای اندروید 

لانچرها یک راه حل مناسب جهت تبدیل دستگاه اندرویدی به یک نسخه‌ ی کاملاً سفارشی‌ سازی شده هستند. به طور کامل واضح می باشد، که بعضی از لانچرها ممکن است، که عملکرد متناسبی با سخت‌ افزار گوشی شما نداشته باشند. ولی بعضی از لانچرها هم به حافظه و عملکرد پردازنده‌ کمتری احتیاج دارند. پس با نصب یک لانچر سفارشی سبک می‌ توانید سرعت کارکرد گوشی خود را افزایش دهید. به غیر از این میانبرهای متنوع، گزینه‌های سفارشی‌سازی باعث اجرای سریع برنامه ها می شود. با استفاده از این برنامه‌ها می توانید زمان کمتری را صرف پیدا کردن برنامه‌ های مختلف و تنظیمات خواهید کرد. بعضی از بهترین لانچرهای اندروید Nova Launcher ،Evie Launcher ،Buzz Launcher و Apex می باشد.

  • ریست فکتوری کردن گوشی

آخرین راهکار برای این که بتوانید سرعت گوشی خود را افزایش دهید، فکتوری ریست (تنظیمات کارخانه) می باشد. اگر همه ی راه حل ها را انجام دادید، ولی نتیجه ی مطلوب را نمی گیرید، حتماً باید گوشی خود را ریست کنید. دو روش جهت ریستک کردن گوشی وجود دارد.

به تنظیمات گوشی خود برید، و روی گزینه‌ ی ریست فکتوری تپ کنید. به این نوع ریست، ریست نرم می‌گویند. تنظیمات دستگاه و تمام اطلاعات را مانند عکس‌ها، ویدئوها، برنامه‌ها و حافظه‌ گوشی پاک می‌کند. برای ریست عمیق‌ تر می‌توانید از حالت بازیابی گوشی خود استفاده کنید.

برای انجام این کار بعد از اینکه گوشی خود را خاموش کردید، دکمه‌ های Power و Volume Down را به مدت 5 تا 10 ثانیه نگه دارید، تا وارد صفحه‌ ی بوت لودر شوید. توجه داشته باشید، که در گوشی‌ های مختلف ترکیب این دکمه‌ ها تاحدی فرق می‌کند. در صفحه‌ ی بوت لودر، با استفاده از دکمه‌ های Volume Up و Volumme Down، گزینه‌ Recovery را انتخاب کنید، و با فشردن دکمه‌ Power، گوشی خود را ریست فکتوری کنید. در بیشتر موارد ریست نوع اول کافی است. 

4 برنامه افزایش سرعت گوشی

  • برنامه Clean Master

از ویژگی های برنامه Clean Master می توان به موارد زیر اشاره کرد.

History Eraser

این ابزار به شما این امکان را می دهد، تا که با یک کلیک تاریخچه ای از برنامه ها و فایل های کش را حذف کرده، و سرعت گوشی خود را بیشتر کنید.

Privacy 

این ابزار به شما این امکان را می دهد، که در زمینه ی امنیت و حفظ حریم خصوصی گامی اساسی را بردارید.

Task Killer

با توجه به این که برنامه هایی که در پس زمینه اجرا می شوند، نه تنها باعث اشغال رم گوشی می شود، بلکه عمر باتری اسمارت فون شما را کاهش می دهد، بنابراین با این ابزار می توانید به صورت یک کلیکی اقدام به بستن برنامه ها کنید.

App Manager

این ابزار به شما این امکان را می دهد، که از برنامه ها و بازی های خود نسخه ی پشتیبان تهیه کنید، و یا بتوانید برنامه های غیرضروری را حدف کنید.

App Lock

 قفل کردن آسان نرم افزارهای نصب شده، و بخش های مختلف گوشی نظیر Facebook, SMS, Contacts, Gallery

  • برنامه DU Speed Booster 

از ویژگی های برنامه DU Speed Booster می توان به موارد زیر اشاره کرد.

اضافه کردن تقویت کننده بازی برای تجربه ی شگفت انگیز بازی ها به صورت دستی و یا خودکار

شتاب دهنده ی اپلیکیشن ها جهت سریع تر اجرا شدن برنامه ها و بازی های نصب شده

دارا بودن تسک کیلر قدرتمند برای غیر فعال کردن برنامه ها به صورت اتوماتیک

تمیز کردن حافظه و افزایش سرعت دستگاه شما با یک کلیک

امکان فریز سازی برنامه ها جهت افزایش حافظه و سرعت بخشیدن به گوشی

  • برنامه AVG Cleaner

از ویژگی های برنامه AVG Cleaner می توان به موارد زیر اشاره کرد.

حذف اپلیکیشن های نصب شده، به صورت پیش فرض، جهت افزایش کارایی دستگاه

آزاد سازی حافظه دستگاه با حذف فایل های بی استفاده، موقتی و غیر ضروری

حذف اپلیکیشن های بدون استفاده

پاک کردن فایل های موقتی و کش شده

بالا بردن میزان شارژدهی باتری با حذف پردازش ها

  • برنامه Cooling Master

از ویژگی های برنامه Cooling Master می توان به موارد زیر اشاره کرد. 

کنترل درجه حرارت دستگاه

امکان نمایش منحنی تغییرات دمای دستگاه در زمان های مختلف

امکان تشخیص گرمای بیش از حد به صورت داینامیک و بستن برنامه هایی که سبب گرما شده اند

تجزیه و تحلیل سی پی یو دستگاه

تشخیص برنامه هایی که استفاده بیش از حدی از منابع سیستم داشته و سبب گرم شدن بیش از حد دستگاه می شوند.