علت ایجاد شوره سر و راهکار های درمان شوره سر

23/11/2021
درمان شوره سر
علت ایجاد شوره سر و راه های پیشگیری آن و ارائه ی راهکار های بسیار کاربردی برای درمان انواع شوره سر با انواع روش های خانگی و مدرن مناسب برای خانم ها و آقایانی که با این مشکل روبه هستند
مجله والی
مجله والی

شوره سر(Dandruff) یکی از مشکلات رایج واعصاب خورد کن می باشد که در سنین مختلف رخ میدهد . این عارضه چندان موضوع خطرناکی نبوده اما روی ظاهر شما تاثیر بسزایی گذاشته و از نظر نظافت و زیبایی شما را دچار مشکل می کند به همین دلیل افراد زیادی به دنبال یافتن راه درمان برای از بین بردن و رفع شوره سر می باشند ما در مقاله قصد داریم با معرفی بهترین روش های درمان شوره سر به شما کمک کنیم  تا به سرعت از این عارضه پوستی رهایی یابید پس با مجله والی همراه باشید تا با کمک این راهکار های درمان شوره سر که برای همه افراد از جمله (درمان شوره سر نوزادان، درمان شوره سر نوجوانان، شوره سر در سن بلوغ درمان شوره سر آقایان و خانم ها) مناسب می باشد اشنا شوید و از آنها بهره ببرید . 

شوره سر (Dandruff) چیست ؟ 

روش های درمان شوره سر

شوره سر ( پوسته سر) که با نام علمی(Dandruff) نیز شناخته می شود . پوسته های سفید رنگی بوده که بر اثر تجمع سلول های مرده پوست کف سر در موهای شما ایجاد می شود به این صورت که سلول های مرده پوست شروع به ریزش میکند و شوره سر ایجاد میشود . شوره سر بدون ضرر بوده و عوارضی نخواهد داشت اما سبب می شود تا گاهی پوست کف سر شما دچار خارش شود و ظاهر شما را تحت تاثیر قرار دهد و طبق بررسی های انجام شده بهداشت نمی تواند عاملی برای تشدید یا ایجاد آن باشد اما به طور کلی زمانی که فرئ مو های خود را به طور مرتب شانه میزند و یا آن را نمی شویید شوره بیشتر نمایان می شود 

احتمال وقوع این اتفاق و ایجاد پوسته سر در هر فردی با هر سنی وجنسیتی وجو دارد اما بین جوانان و افراد میان سال بسیار شایع تر می باشد و این افراد بیشتر از دیگران با این موضوع درگیر میشوند . همچنین این وضعیت دارای میزان و شدت متغیر میباشد و نوع ان متفاوت است و عوامل مختلفی نظیر سن افراد، شرایط آب و هوایی سطح استس افراد و شرایط سلامتی وبرخی بیماری ها و شیوه های مراقبت از مو ها و حتی کیفیت محصولات مراقبتی و شست شو مو ها بسیار در ایجاد و شدت ان تاثیر گذار است در نتیجه با توجه به شدت شوره سر و علت و نوع آن، روش های مختلفی ارائه شده اسن که در ادامه به ان میپردازیم 

انواع شوره سر چیست ؟ 

روش های رفع شوره سر

همان طور که در قسمت بالا نیز به آن اشاره شد شناخت نوع شوره سر بسیار در انتخاب روش درمان ان موثر است . برخی از انواع شوره سر را به راحتی و فقط با یک سری تغییرات کوچک در برنامه های مراقبتی و استفاده از راهکار های خانگی نیتوان درمان نمود . اما برخی دیگر از شوره های سر نیازمند درمان با دارو و استفاده از محصولات شیمیایی، شامپو های قویو ضد شوره دارند . که پس از معرفی انواع شوره سر به درمان ان ها اشاره می نماییم 

  • شوره سر خشک

درمان شوره سر خشک

شوره سر خشک یکی از معمول ترین نوع شوره می باشد که در فصل زمستان تشدید می شود زیرا پوست سر شما با سرد و گرم شدن محیط دچار خشکی می شود همچنین شستن مداوم موها با آب داغ نیز می تواند یکی از دلایل تشدید و ایجاد شوره خشک باشد . پوسته های ایجاد شده یا همان شوره خشک دارای رنگی سفید بوده و بسیار ریز می باشد و با خارش خفیف همراه می باشد لازم به ذکر است که خرش شدید پوست سر به همراه شوره های خشک می تواند یکی از نشانه های بیماری پوستی باشد در نتیجه در صورت مشاهده آن باید به پزشک مراجعه نمایید . 

از جمله راه های پیشگیری و درمان شوره سر خشک میتوانید از انواع شامپو های رطوبت رسان استفاده کنید همچنین می توانید از درمان های خانگی نظیر ماساژ پوست سر با انواع روغن از جمله روغن نارگیل یا روغن زیتون پوست سر خود را ماساژ دهید که علاوه بر درمان باعث تسکین خارش هم می شود و از خشک شدن پوست سر جلوگیری میکند 

  • شوره سر چرب

درمان شوره سر چرب

شوره سر چرب یکی ار انوع شوره سر بوده بر اثر تشدید چربی پوست سر ایجاد میشود . در زیر سطح پوست سر غددی وجود دارد که تولید کننده ی سبوم که یک نوع ماده روغنی است می باشد که باعث رطوبت رسانی و محافظت از پوست سر می شود حال زمانی که این ماده توسط غدد چربی افزایش یابد سطح کف سر شما چرب میشود و این چربی اضافه باعث تحریک پوست سر شما شده وایجاد شوره میکند . این شوره دارای اندازه بزرگ تری نسبت به شوره خشک بوده و حالتی روغنی دارد و رنگ آن به زردی میزند لازم به ذکر است که اگزمای سبورئیک نوع شدیدی از شوره چرب به حساب می آید . 

  • شوره سر ناشی از قارچ

درمان شوره سر ناشی از قارچ

کسانی که دچار شوره سر ناشی از قارچ هستند روی سر آن قارچی به نام مالاسزیا یافت می شود که این قارچ از چربی سر تغذیه می کند و لازمبه ذکر است که این قارچ بر سر افراد معمولی مشکلی ایجاد نمیکند اما در برخی از افرادی که با بیماری یا شرایط خاص مواجه هستند ایجاد شوره سر میکند زیرا باعث تحریک پوست می شود 

  • شوره سر مرتبط با بیماری

برای از شوره های سر نیز بر اثر بروز بماری مختلفی رخ میدهند و بیماری‌های مختلفی می‌توانند سبب ایجاد شوره سر می شوند .

علت ایجاد شوره سر چیست ؟ 

راه های از بین بردن شوره سر

همان طور که در ابتدای مقاله نیز به آن اشاره کوتاهی کردیم برای بروز شوره سر علت دقیق ذکر نشده و پزشکان دلایل مختلفی برای بروز مشکلات بیان کرده اند برخی از پزشکان علت ایجاد آن را مشکلات هورمونی دانسته اما طبق تجربیات و بررسی های انجام شده به این نتیجه رسیده اند که عوامل دیگری نیز می تواند در بروز ان تاثیر داشته باشد . 

  • مخمرها

درمان شوره سر

در برخی موارد افزایش مخمر های پوست سر ممکن باعث بروز شوره سر می شود . این مشکل اغلب در فصل زمستان رخ داده زیرا در این فصل اشعه های خورشید ضعیف تر بوده و مخمرها فرصت رشد بیشتری خواهند داشت و در فصل گرم اشعه های خورشید ماعث از بین بردن این مخمر هاشده و شوره سر را کاهش می دهد . 

  • خشک شدن پوست سر

رفع شوره سر

شوره سر خشک معمولا در پوست های خشک رخ میدهد . این پوسته ها معمولا کوچک بوده و کاملا خشک میباشد بنابراین باید از انجام کارهایی باعث خشک شدن پوست سر می شود جدا خودداری کنید .

  • سن و عوامل هورمونی

علیت ایجاد شوره سر چیست؟

همان طورکخ در قسمت بالا نیز به ان اشاره کردیم شوره سر یکی از مشکلاتی است که درسنین جوانی و میان سالی بسیار رایج بوده ولی یکی از انواع شوره سر شوره سر گهواره است که در نوزادان رخ داده و برخی از عوامل هورمونی باعث تشدید آن می شود که معولا درمردان شایع تر می باشد .

  • رژیم غذایی نامناسب

درمان شوره سر آقایان

کمبود مواد مغذی در بدن یکی از عوامل ایجاد شوره سر می باشد . معمولا افرادی که با کمبود روی، ویتامین‌های گروه B و امگا 6 مواجه هستند بیشتر با این مشکل درگیر می شوند و برای درمان آن و رفع شوره سر استفاده از رژیم غذایی بسیار موثر می باشد 

روش‌های درمان شوره سر چیست؟

روش های درمان شوره سر

در برخی موارد ممکن است تنها با اصلاح سبک زندگی و انجام برخی درمان های خانگی و بدن نیاز به روش ها درمان شیمیایی و شامپو و دارو های مخصوص شوره سر را درمان کنید . اما دربرخی از موارد لازم است تا با استفاده از انواع دارو ها شامپو ها شوره سر سر را درمان کرده و در این صورت لازم استا تا به پزشک مراجعه نمایید . پزشک با بررسی سن، شرایط زمینه ای، شدت میزان شوره، علیت ایجاد آن به شما پیشنهاد و راهکار خواهد داد اما در ادامه به برخی از راه کار های ساده برای پیشگیری و درمان شوره سر اشاره می نماییم . 

  • کنترل استرس

درمان شوره سر نوجوانان

از دیگر عوامل موثر در تشدید شوره سر و در نوع مشکلات پوستی استرس می باشد که از قضا رابطه مستقیمی با شوره سر داشته البته که منبع علمی برای ان یافت نشده اما تحقیات و تجربیات نشان داده که کنترل استرس در بهبود شوره سر موثر می باشد . 

  • شانه زدن مرتب موها

درمان شوره سر با روش خانگی

شانه زدن مرتب مو های در برخی موارد یکی از عومل تشدید شوره سر می باشد البته که با این کار سلول‌های مرده پوستی را از بین می‌برید و موهای سالم‌تری خواهید داشت. تنها باید توجه کنید که از شانه‌های مناسب استفاده کنید و موها را با ضربه‌های محکم شانه نزنید.

  • شانه نکردن مرتب موها

شوره سر چیست ؟

در برخی موارد شانه نکردن مو نیز باعث ایجاد شوره می شود زیرا شانه زدن ملایم و آرام موها باعث از بین بردن سلول‌های مرده پوست می شود درنیجه بهتر است به‌ صورت مرتب و آرام و با استفاده از شانه‌های مناسب موهای خود را شانه کنید تا از تجمع سلول‌های مرده و بروز شوره جلوگیری کنید.

  • اجتناب از استفاده ازمحصولات حاوی مواد شیمیایی و ناسازگار با مو

رفع شوره سر

کسانی که دچار مشکل شوره سر بوده و احتیاج دارند که برای رفع این مشکل شامپو ضد شوره مصرف کنند حتما باید با پزشک مشورت کنند زیرا شامپو دارای ترکیباتی بوده که ممکن است برای مو ها شما مناسب نبوده و باعث اسیب زدن به مو های شما شود . همچنین شامپو ها و سایر محصولات مراقبتی باید متناسب با مو های شما باشد تا نه تنها مو های شما بلکه پوست سر شما نیر بر اثر استفاده از آن دچار آسیب نشود همچنین رنگ کردن مداوم موها یکی از عوامل تحریک کننده پوست سر بوده و باعث بروز شوره سر می شود. 

  • شست‌وشوی منظم موها

درمان شوره سر خانم ها

با توجه نوع موها تعداد دفعات شست شو ی آن نیز متغیر می باشد اما لازم است که حتما این کار را به صورت منظم و پس از قرار گرفتن در برابر آلودگی ها مختلف انجام دهید و لازم است که حتما در زمان شست وشو موها پوست سر خود را نیز به خوبی با مواد شست شو ماساز داد و از هز گونه آلودگی پاک فرمایید تا از تجمع آلودگی در کف سر جلوگیری نمایید .

  • استفاده از شامپو ضد شوره

شامپو ضد شوره به دلیل داشتن مواد مختلف می تواند شوره سر را کنترل کند به عنوان مثال یع دلیل داشتن  سلنیوم سولفاید میتواند میزان تولید روغن طبیعی غدد پوستس را کاهش دهد و شدت شوره سر را کنترل کند همچنین شامپوهای حاوی پیریتیون نیز سرعت رشد مخمرها را کاهش می‌دهند.

درمان خانگی شوره سر 

درمان خانگی شوره سر

  • درمان شوره سر با ماست

درمان شوره سر با ماست

درمان شوره سر با ماست یکی از روش های خانگی بسیار تاثر گذار بوده زیرا ماست یکی از عالی ترین از رفع کننده ها شوره سر می باشد تنها کافیست چند قاشق ماست هم زده تا کمی رقیق تر شده و بر روی پوست سر خود بمالید و 20 دقیقه بهان زمان دهید تا روس سر شما بماند و سپس ان را بشویید 

  • درمان شوره ­سر با سرکه

درمان شوره سر با سرکه

سرکه نیز یکی از انواع مواد ی است می تواند برای درمان شوره سر بسیار مناسب باشد تنها کافیست مقادر کمی سرکه سفید یا سیب را بااب ترکیب کرده و بعد از ان که مو های خود را با شامپو شستید مقدار کم از این مخلوط را در کف دست خور ریخت و کف سر خور را با ان ماساز دهیئ و اجازخه دهید تا 10 الی 15 دقیه روی سر شما باقی بماند و سپس آبکشی کنید می توانید از این روش هفته ای یکبار استفاده کنید 

  • درمان شوره سر با آبلیمو

آبلیمو یک دیگر از موارد مناسب برای از بین بردن شوره سر است که ابتدا باید موهایتان را با شامپو شسته و سپس مقدار کمی ابلیمو را کف دست خود ریخته و کف سر خود را با آن ماساژ دهید. آبلیمو به لیل داشتن خاصیت اسیدی بودن که دارد باعث ایجاد خشکی و اسیب یه مو می شود درنتیجه پس از انجان این عمل پس از 1الی 2 دقیقه به سرعت پوستتان را آبکشی کنید .

  • درمان شوره سر با اسپند

درمان شوره سر با اسپند

اسپند دارای خواص درمانی بوده بوده و می تواند در درمان شوره سر موثر باشد ابتدا پک قاشق اسپند خشک را اسیاب کرده و با یک لیوان آبجوش مخلوط کنید اجازه دهید تا 15 دقیقه دم بکشد بعد که سرد شد ان را به ریشه های مو و کف سر خور بمالید سپس موهای خورا با یک کیسه پلاستیکی بپوشانید و اجازه دهید تا 45 دقیه در همان حل بماند و سپس آبکشی کنید .

آیا شوره سر خطرناک است؟

درمان شوره سر نوزادان

شوره سر همان که در ابتدای مقاله گفتیم بی ضرر است و در برخی موارد با خارش سرهمراه است امادر برخی موارد نیز شوره سر با برخی علائم دیگر همراه است که دارای بیماری پوستی و نشان دهنده ی مشکل جدی تری می باشد به این ترتیب با مشاهده هر گونه علائم و نشانه لازم است حتما به پزشک مراجعه کنید و از او برای درمان مشورت بگیرید توجه داشته باشید که گاهی ممکن است که این مشکلات بر اثر استفاده از شامپو نامناسب رخ دهد و با تعویض ان مشکل شما به راحتی حل شود . 

  • شوره و خارش شدید و مداوم
  • علائم عفونت نظیر قرمزی، تورم، التهاب یا حساسیت به لمس
  • علائم اگزما، پسوریازیس یا دیگر بیماری‌های پوستی

همچنین ممکن است نشانه‌هایی شبیه به شوره سر در برخی نوزادان نیز مشاهده کنید. این نشانه‌ها معمولا در ۲ ماه اول پس از تولد کودک  ظاهر می شود و ممکن است تا چند هفته یا چند ماه طول بکشند. شوره سر در نوزادان معمولا با شست‌وشوی آرام و مداوم پوست سر کودک و همچنین استفاده از روغن کودک برطرف خواهد شد و چندان خطرناک نیست. اما اگر با علائم زیر مواجه شدید حتما با پزشک نوزادان مراجعه کرده و مشورت نمایید

  • ترک‌خوردگی پوست
  • عفونت و خارش
  • تورم یا خونریزی
  • گسترش علائم به دیگر نقاط بدن