معرفی سریعترین راه های کاهش استرس

13/12/2021
راهکار های کاهش استرس
استرس به واکنش بدن شما در برابر چالش ها و خواسته ها بستگی دارد.استرس می تواند مثبت یا منفی باشد و راه های سالمی برای مقابله با آن وجود دارد.برای مثال خوب خوابیدن در مدیریت استرس مهم است.
مجله والی
مجله والی

استرس ( اضطراب) چیست؟
در واقع استرس پاسخ بدن به یک چالش یا تقاضا است.همه افراد استرس را تجربه می کنند که می تواند توسط طیف وسیعی از رویدادها، از دردسرهای کوچک روزانه گرفته تا تغییرات عمده مانند طلاق یا از دست دادن شغل، ایجاد شود. استرس شامل اجزای فیزیکی مانند ضربان قلب و فشار خون بالا، افکار و باورهای شخصی در مورد رویداد استرس زا، و احساسات، از جمله ترس و خشم است. اگرچه ما اغلب آن را منفی می‌دانیم، استرس می‌تواند ناشی از تغییرات مثبت در زندگی شما باشد، مانند ترفیع شغلی یا بچه دار شدن.
اگر بیش از چند هفته احساس ناراحتی یا مضطرب کردید یا اگر شروع به تداخل با زندگی خانگی یا کاری شما کرد، با پزشک خود صحبت کنید. درمان، دارو، و استراتژی های دیگر می تواند کمک کند.

با این حال راه ها و روش هایی وجود دارد که می تواند تا قبل از اینکه استرس بیشتر شود، به کاهش و مدیریت آن کمک کند..در این مقاله از سایت والی لیستی از سریع ترین راه های کاهش استرس و همچنین روش های جدید درمان استرس  برای شما تهیه کرده ایم که به شما کمک کند تا بتوانید استرس را از خود دور کنید.پس با ما همراه باشید.

برای کاهش استرس چه بخوریم

1.ورزش کنید

راه های کاهش استرس در لحظه

ورزش یکی از مهم ترین کار هایی است که می توانید برای برای مبارزه با استرس انجام دهید.به عبارت دیگر از طریق ورزش کردن به بدن استرس فیزیکی وارد می شود که می تواند  استرس روانی را کاهش دهد افرادی که به طور منظم ورزش می کنند نسبت به افرادی که ورزش نمی کنند کمتر دچار اضطراب می شوند.علاوه بر این فعالیت بدنی می تواند به بهبود خواب شما کمک کند. و خواب بهتر به معنای مدیریت بهتر استرس است.ورزش همچنین  به خلق و خو نیز کمک می کند.

2.رژیم غذایی سالم

راه های کاهش استرس در نوجوانان

 یک رژیم غذایی سالم می تواند اثرات استرس را کاهش دهد، سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند، خلق و خوی شما را بهبود بخشد و فشار خون شما را کاهش دهد برای سالم ماندن و حفظ سلامتی، به دنبال کربوهیدرات های پیچیده، پروتئین های بدون چربی و اسیدهای چرب موجود در ماهی، گوشت، تخم مرغ و آجیل باشید.

3.مصرف مکمل ها

چندین مکمل باعث کاهش استرس و اضطراب می شود. در اینجا تعدادی از متداول ترین آنها آورده شده است:

  • بادرنجبویه: بادرنجبویه یکی از اعضای خانواده نعناع است که به دلیل اثرات ضد اضطرابی آن مورد توجه قرار گرفته است.
  • اسیدهای چرب امگا 3:دریافت مکمل های امگا 3 می تواند تا 20%  علائم استرس و هیجان را کاهش دهد.
  • چای سبز: چای سبز از آنتی اکسیدان های پلی فنول تشکیل شده که دارای  فواید سلامتی بسیار زیادی می باشند.زیرا با افزایش سطح سروتونین می تواند  استرس و اضطراب را کاهش دهد.
  • سنبل الطیب: ریشه سنبل الطیب به دلیل اثر آرام بخشی آن یک خواب آور محبوب است.

4.استفاده از تکنیک های آرامش بخش

راهکار های کاهش استرس امتحان

  1. یوگا: نوعی ورزش است که می تواند یک مدیتیشن نیز باشد. انواع مختلفی از یوگا وجود دارد. آنهایی که روی حرکت آهسته، کشش و تنفس عمیق تمرکز می کنند برای کاهش اضطراب و استرس شما بهترین هستند.
  2. مدیتیشن : مدیتیشن برای بسیاری از افراد خوب عمل می کند و فواید زیادی دارد. می تواند استرس، اضطراب و درد مزمن را کاهش دهد و همچنین خواب، سطح انرژی و خلق و خو را بهبود بخشد.

راهکارهای کاهش استرس و اضطراب

5.تنفس عمیق

راه های کاهش استرس با ورزش

تنفس عمیق  اکسیژن بیشتری به مغز شما می فرستد و بخشی از سیستم عصبی شما را که توانایی آرامش شما را کنترل می کند، آرام می کند.همچنین می توانید تنفس شکمی را نیز امتحان کنید. راحت باشید، چشمان خود را ببندید و یک دست خود را روی شکم و دست دیگر را روی سینه قرار دهید. از طریق بینی نفس عمیق بکشید. باید احساس کنید که شکمتان بیشتر از قفسه سینه بلند می شود. اکنون از طریق بینی نفس خود را بیرون دهید و به نحوه شل شدن بدن خود به دقت توجه کنید.

6.پیاده روی

راه های کاهش استرس و تپش قلب

پیاده‌روی به شما امکان می‌دهد از تغییر مناظر لذت ببرید، که می‌تواند شما را در ذهنیت متفاوتی قرار دهد و فواید ورزش را نیز به همراه دارد. بنابراین، چه برای استراحت از یک کار خسته کننده فقط به قدم زدن در محل کار نیاز داشته باشید و چه تصمیم دارید بعد از کار به یک پیاده روی طولانی در پارک بروید، پیاده روی یک راه ساده اما موثر برای جوان سازی ذهن و بدن شماست.

7.خندیدن

راه های کاهش استرس هنگام خواب

وقتی می خندید، اکسیژن بیشتری دریافت می کنید. قلب، ریه‌ها و ماهیچه‌های شما تقویت می‌شوند و بدن شما آن هورمون‌های حس خوب را ترشح می‌کند. خنده همچنین سیستم ایمنی شما را بهبود می بخشد، درد را کاهش می دهد و خلق و خوی شما را برای مدت طولانی بهبود می بخشد.

8.نوشتن

راه های کاهش استرس در محیط کار

نوشتن یکی دیگر از راه‌های کاهش استرس است.می توانید در مورد آن چه که باعث استرس شما شده است بنویسید و آن را ثبت کنید.راه دیگر نوشتندر مورد چیز هایی که از بودن آن ها رضایت دارید و شکرگزار آن ها هستید زیرا  قدردانی و شکرگذاری سبب می شود  با متمرکزکردن افکارتان بر مسائل مثبت زندگی، به تسکین استرس و اضطراب کمک کنید.

9.آدامس بجوید

را های کاهش استرس رانندگی

یکی از سریع ترین راه های کاهش استرس، جویدن آدامس می باشد.جویدن آدامس به آرامش ذهن کمک کرده و در نتیجه موجب سلامت بیشتر و استرس کمتر می شود.علاوه بر این امواج مغزی را آرام کرده و همچنین موجب افزایش جریان خون می شود.تحقیقات نشان داده اند هر چه سریع تر جویدن آدامس سبب تسکین استرس حداکثر خواهد شد.

10.گوش دادن به موسیقی

راه های کاهش استرس امتحان رانندگی

یکی دیگر از روش های ضد استرس گوش دادن به موسیقی  های آرام و ملایم می  باشد زیرا گوش دادن به موسیقی می تواند  فشار خون ، تپش قلب و هورمون های استرس را کاهش دهد.از موسیقی های آرام بخش می توان به برخی از موسیقی های  کلاسیک و فولک اشاره کرد اما در کل گوش داده به موسیقی مورد علاقه خودتان نیز می تواند موثر باشد.علاوه بر این گوش کردن به صدای طبعیت نیز می تواند بسیار آرامبخش باشد.

11.مصرف کافئین خود را کاهش دهید

راه های کاهش استرس ازدواج

کافئین محرکی است که در قهوه، چای، شکلات و نوشیدنی های انرژی زا یافت می شود. دوزهای بالا می تواند اضطراب را افزایش دهد. افراد آستانه های متفاوتی برای تحمل میزان کافئین دارند. اگر متوجه شدید که کافئین شما را عصبانی یا مضطرب می کند، مصرف آن را کاهش دهید. اگرچه بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که قهوه در حد متعادل می‌تواند سالم باشد، اما برای همه مناسب نیست. به طور کلی، پنج فنجان یا کمتر در روز مقدار متوسطی در نظر گرفته می شود.

 

سخن پایانی درباره کاهش استرس

همانطور که می دانید استرس و اضطراب می تواند دلایل مختلفی داشته باشند و از راه های گوناگون به زندگی شخصی و کاری شما وارد شوند اما شما می توانید با انجام چند کار ساده و تکنیک های کاهش استرس که در بالا گفته شد از قبیل (ورزش کردن، ذهن آگاهی، موسیقی و روابط عاطفی )،  فشار، تنش و استرس را از خو دور کنید.