طرز تهیه کیک ساده پفدار و حرفه ای (مرحله به مرحله)

27/11/2021
طرز تهیه کیک ساده
طرز تهیه کیک اسفنجی ساده پفدار و خوشمزه که یکی از انواع کیک های خوشمزه پرکاربرد می باشد که طرز تهیه ی آن بسیار راحت و اسان می باشد و آن را می توان هم با فرو هم بدون فر روی گاز تهیه کرد .
مجله والی
مجله والی

طرز تهیه کیک ساده با پف زیاد

کیک ساده یا کیک عصرانه یکی از محبوب ترین و پر کاربرد ترین کیک های خانگی و شیرینی پزی و قنادی است که دارای کمترین مواد اولیه بوده و دارای طرز تهیه ی بسیار ساده و آسان می باشد و اگر شما در تهیه کیک حرفه ای نبوده و اولین بار است که کیک می پزنید مطمئن باشید که با این دستور پخت و رعایت نکات آن یک کیک ساده، خوشمزه با پف زیاد و کاملا اسفنجی خواهید پخت پس با بخش آشپزی مجله والی همراه باشید تا طرز تهیه کیک ساده وانیلی را به شما آموزش دهیم . 

طرز تهیه کیک اسفنجی ساده 

طرز تهیه کیک ساده برای 4 نفر

اکثرا علاقه بسیاری دارند تا کیک و شیرینی های مختلفی را در خانه تهیه ی کرده و به عنوان صبحانه و عصرانه سرو کنند . کیک اسفنجی از جمله کیک های پر کاربرد بوده نه تنها در صنایع کیک پزی و قنادی بسیار کاربرد داشته و پایه همه ی انواع کیک های مناسبتی می باشد بلکه از جمله کیک های محبوب خانگی می باشد . این کیک بسیار مناسب برای عصرانه بوده و می توان آن را در انواع طعم های مختلف تهیه کرد از جمله وانیلی و شکلاتی یا کاکائویی، موزی، پرتقالی و... 

طرز تهیه کیک ساده با ماست

مواد لازم برای پخت کیک ساده

تخم مرغ  3 عدد
شکر  1 پیمانه
آرد گندم 2 پیمانه
وانیل  1 قاشق مرباخوری
شیر  1/2 پیمانه
بکینگ پودر  2 قاشق مرباخوری
روغن مایع  1/2 پیمانه
نمک   خیلی کم

 دستور تهیه کیک ساده خانگی 

طرز تهیه کیک با شیر مرحله به مرحله

در اولین قدم برای تهیه ی کیک ساده وانیلی نیاز است که دو ظرف مناسب انتخاب کرده که یکی از انواع آنها بزرگ تر از آن یکی باشد تا مواد خشک را در آن آماده کرده و مواد خیس را در ظرف کوچک تر ترکیب کرده و تهیه کنید . 

مرحله اول 

ابتدا در مرحله اول باید آرد را از صافی رد کرده و در داخل ظرف بریزر این کار برای این انجام میشود تا کیک شما بسیار مغز پخت و پوک شود پس از صاف کردن آرد و ریختن آن در  ظرف لازم است که به مقدار لازم به آن بیکینک پودر اضافه کنید و سپس دو مواد را با هم ترکیب می کنیم .

مرحله دوم 

شکر را در ظرف کوچک تر ریخته و به مقدار لازم روغن به ان اضافه میکنیم سپس به ان شیر را اضافه کرده و 1 قاشق مربا خوری به ترکیبمان وانیل اضافه میکنیم و در آخر 3 عددتخم مرغ به آن ها اضافه نموده و موادمان به خوبی با هم ترکیب می کنیم تا بافتی یکدست ایجاد شود برای مخلوط کردن موادمی توانید از همزن یا چنگال استفاده نمایید .

مرحله سوم

سپس از مخلوط کردن مواد ترمان به ترکیب مواد خشک مقداری نمک اضافه می کنیم این کار به پف کردن کیک کمک می کند پس اضافه کردن نمک به مخلوط کردن مواد خشکمان ، مواد خیس را دورون کاسه مواد خشک و بزرگام ریخته و به خوبی مخلوط می کنیم زمانی که رووی مواد حباب مشاهده کردین دیگر اپحتیج به مخلوط کردن نست زیرا مخلوط کردن بیش از حد  مواد نیز مانع پف کردن کیک می شود . 

مرحله چهارم

پس از مخلوط کرده مواد با در صورت دوست داشتن می توانید کیک ساده خود را مزه دارکنید در نتیجه دمی توانید به مواد خود پود نارگیل، پوست پرتقال رنده شده و یا انواع مغز و خوشکبار اضافه نمایید . 

مرحله پنجم

در مرحله آخر باید مواد خود را در قالب کیک بریزید در نتیجه کف قالب کیک را با مقداری روغن چرب کرده و روغن را تمام سطح داخلی قال پخش کنید زیرا باعث می شود تا کیک پس از پخت به ظرف نچسبیده و کاملا پخته و دچار سوختگی نشود پس از چرب کردن قالب مواد کیک را در قالب بریزید . 

نکته : اگر دوست دارید که کیک ما دو رنگ باشد می توانید 2/3 مواد خود را ریخته و 1/3 آن را با پودر کاکائو مخلوط نمایید 

مرحله ششم

در مرحله آخر قالب حاوی مواد کیک را مدت 20 دقیق درون فر گذاشته و اجازه دهید تا بپزد پس از طلایی شدن روی کیک، آن را فر خارج کرده و یک خلال دندان مغز پخت شدن آن را و پخت کامل کیک را تست نمایید . لازم است تا خلال داندان را داخل کیک فرو برده و سپس خارج کنید اگه مواد کیک به خلال دندان نچسبیده بود یعنی کی شما کاملا آمادست . 

دستور پخت کیک اسفنجی در توستر 

طرز تهیه کیک اسفنجی

برای پخت کیک اسفنجی در توستر لازم است که یک قالب مناسب و با قطر کم استفاده کنید و همچنین اجازه دهید تا قالب کیک از المنت های توستر دور باشد و زیرا نزدیک بودن قالب به المنت توستر باعث خشک شدن کیک می شود . 

مرحله اول 

پس از ترکیب کردن مواد لازم است تا توستر را روی حرارت 160 درجه سانتی گراد گذاشته و 15 دقیف اجازه ی گرم شدن به ان دهیم . لازم به ذکر است که اگر توستر شما دارای درجه نبووده می تونید به کمک دما سنج درجه ان را تنظیم کنید به این صورت که یک دمای سنج را دوی توستر قرار داده و دمای را دستگاه را با آن تنظیم کنید.

مرحله دوم 

مواد کیک را در قالب مورد نطر ریخته و داخل توستر قرار دهید و اجازه دهید به مدت 40 دقیقه در داخل توستر بماند  پس از طلایی شدن کیک آن را از توستر خارج کنید و اجازه دهید خنک شود.

نکته : در صورت امکان المنت بالای توستر را خاموش کنید تا مانع سوختن کیک شودو اگر این امکان وجود ندارد پس از پف کردن کیک و طلایی شدن آن، کیک را از توستر خارج کنید و یک فویل روی قالب بکشید و مجددا دورن فر قرار داده تا کیک شما نسوزد.

مرحله سوم 

در مرحله ی آخر به دلیل آنکه به هر طریقی کیک تهیه شده در توستر خشک می شود در نتیجه اطراف کیک را با یک کاسه استیل یا پیرکس یا مسی تا نیمه آب جوش ریخته و کیک را با قالب داخل کاسه قرار دهید تا رطوبت ایجاد شده مانع از خشک شدن کیک شود.

طرز تهیه کیک اسفنجی شکلاتی

طرز تهیه کیک خوشمزه

همان طور که پیش تر نیز به آن اشاره کردیم اگر دوست دارید که کیک شما دارای طعم شکلاتی باشد می توانید وانیل را از دستور پخت حذف کرده و به اندازه یک قاشق غذا خوری پودر کاکائو به مواد اضافه نمایید همچنین می توانید از شکلات پودر شده نیز استفاده نمایید.

طرز تهیه کیک اسفنجی در قابلمه

طرز تهیه کیک ساده وانیلی

برای تهیه کیک اسفنجی در قابلمه ابتدا باید مایع کیک را در درون قابلمه ریخته و چندین بار روی سطح آب ضربه بزنیم تا باعث از بین رفتن حباب های داخل ان شود سپس زیر قابلمه را روشن کرده و روی آن شعله پخش کن قرار می دهیم لازم است که حرارت زیر قابلمه را کم کرده و 45 دقیقه تا نیم ساعت به آن اجازه پخت دهیم. پس از گذشت 45 دقیقه با خلال دندان تست پخت کامل کیک را انجام می دهیم تا مطمئن شوید کیک تان پخته یا نه.

نکات طرز تهیه کیک ساده خانگی (کیک اسفنجی)

  1. از نیم ساعت قبل فر را روشن کرده و اجازه دهید تا با دمای 175 درجه سانتی گراد گرم شود.
  2. پس از ریختن مواد در قالب و گذاشتن در درون فر و همچنین پختن کیک به سرعت درب فر را باز نکنید زیرا باعث می شود پف کیک از بین برود. 
  3. پس از خارج کردن قالب از فر اجازه دهید کیک کاملا خنک شوده و پس از خنک شدن کیک را از قالب خارج کنید. 
  4. پس از خارج کردن کیک از قالب ان را به سرعت برش ینید تا از خمیری شدن کیک جلوگیری شود. 
  5. برای شیرین تر شدن کیک تان می توانید نصف پیمانه شکر به مقدار شکر اولیه اضافه نمایید. 
  6. می توانید به جای شیر از پرتقال استفاده کرده و جای شیر نصف پیمانه آب پرتقال داخل موادتان بریزید.

سولات متدوال طرز تهیه کیک ساده با پف زیاد  

طرز تهیه کیک ساده خانگی

آرد مناسب کیک اسفنجی چیست ؟

برای پخت کیک مناسب ترین آرد ارد 3 صفر می باشد که در همه فروشگاه های لوازم قنادی موجود بوده و در قنادی ها نیز از این آرد استفاده می شود زیرا بافت پوک تر و ترد تری در کیک شما ایجا می کند. این آرد در نانوایی های نیز موجود می باشد اما آرد موجود در نانوایی ها دارای رنگی سفید تر و دانه های نرم تر و ریز تری بوده و برای پخت کیک اسفنجی مناسب تر می باشد . این آرد به دلیل داشتن سبوس باعث سنگین شدن کیک می شود . 

چرا کیک اسفنجی من پف نمی کند ؟

یکی از سوالات مهم در مورد پخت کیک این است چرا کیک من پف نمی کند ؟ دلیل اینکه کیک شما پف نمیکند بسیار زیاد است از جمله : 

  • هم زدن سفیده و زرده تخم مرغ

البته که بیکینگ پودر باعث پف کردن کیک می شود اما بیکینگ پودر به تنهایی باعث پف کردن کی نمی شود یکی از دلایل پف کردن کیک تخم مرغ می باشد و اگر زرده و سفیده آن به خوبی هم زده نشود کیک شما پف نخواهد کرد لازم به ذکر است که پس از اضافه کردن آرد نباید آن را بیهود مخلوط کرد زیر این کار باعث خوابیدن پف کیک شده و در نهایت پف نکردن کیک می شود . 

  • باز کردن درب فر

باز کردن سریع درب کیک پس از پخت نیز یکی از دلایل مهم پف نکردن کیک است هم چنین باز کردن مکرر درب فر باعث این مشکل می شود در نتیجه به هیچ وجه درب فر را برای مشاهد کیک باز نکید زیرا باعث می شود تا کیک شما به اندازه کافی پف نکند .

  • معطل ماندن مایه کیک

زمانی که مایع کیک تان آماده شد بلافاصله باید آن را در فر گذاشته و زیرا اگر مایع کیک را بیش از برای گذاشتن در فر معطل کنید دیگر پف نخواهد کرد به همین دلیل همیشه فر را قبل از گذاشتن مواد به داخل آن روشن کنید تا پس از آماده شدن مایه کیک آن را به سرعت در فر قرار دهید . 

نکته پایانی 

طرز تهیه کیک اسفنجی بدون فر

کیک ساده جزوه کیک ها پر مصرف می باشد که شما می توانید بعد از پخت با خامه ، شکلات و انواع میوه و مربا آن را تزیین کنید همچنین زمان آماده سازی آن بسیار کم بوده و در نهایت 30 دقیقه طول می کشد تا به طور کامل پخته و آماده شوده این کیک را نه تنها می توان به عنوان میان وعده سرو کرده بلکه برای صبحانه نیز بسیارمناسب می باشد . 

تمامی مقدار موادی که در دستور پخت ذکر شده است بر ای تهیه کیک برای 4 نفر می باشد در صورت تهیه کیک برای افراد بیشتر از 4 نفر می توانید مقدار مواد چند برابر کنید.