جاهای دیدنی نیشابور به همراه عکس + آدرس

04/04/2022
جاذبه گردشگری نیشابور
نیشابور یکی از با قدمت ترین و قدیمی ترین شهر های ایران می باشد و از جمله اولین پایتخت ایران می باشد که دارای جاذبه های گردشگری و جاهای دیدنی بسیاری بوده
مجله والی
مجله والی

جاهای دیدنی نیشابور 

نیشابور یکی از شهر های بزرگ استان خراسان رضوی می باشد که آن اغلب با بوته های ریواس و سنگ فیروزه می شناسند . این شهر پی از مشهذ دومین شهر بزرگ استان خراسان رضوی است و یکی از نماد های تاریخی و فرهنگی ایرانیان می باشد . این شهر سالانه گردشگرانه بسیاری را به سمت خود جذب کرده و دارای مکان های دیدنی منحصر بفرد بسیاری می باشد ما در این مطلب قصد داریم تا مکان ها و جاهای دینی این سرزمین تاریخی را به شما معرفی کنیم پس با ما در مجله والی همراه باشید.

آرامگاه خیام

جاهای دیدنی نیشابور همراه با عکس

هر مسافری  که به نیشابور وارد میشود در ابتدا می تواند تابلوی راهنما به سمت آرامگاه خیام و عطار را مشاهده نماید. این تابلو ها شما را به سمت زیبا ترین باغ های نیشابور هدایت خواهد کرد . این شخصیت تاریخی و ریاضیدان و ستاره شناس معروف که در سراسر جهان آن را میشناسند نه تنها به ستاره شناسی مشهر بوده بلکه در عرصه ریاضی نیز بسیار قهار بوده است 

آرامگاه خیام ریاضیدان و ستاره شناس بزرگ ایرانی حکیم عمر خیام نیشابوری می باشد که در جنوب شرقی نیشابور واقع شده و دارای مجموعه ای از باغ، کتابخانه، موزه و مهمامخانه می باشد. این باغ دیدنی یکی از باغ های معاصر ایران به حساب می آید که بنای یادبود و مزار این دانشمند بزرگ در آن قرار گرفته است. این مجموعه در سال 1341 شمسی با طرح و نقشه مهندس هوشنگ سیحون ساخته شده است. در این باغ تندیسی از حکیم عمر خیام نیز قرار دارد که درست در محوطه ورودی باغ نصب شده است. این آرامگاه در باغی در جنوب شرقی نیشابور بوده و امامزاده و مسجد محمد محروق هم در نزدیکی آن قرار دارد.

آرامگاه عطار

زیباترین روستای نیشابور

آرامگاه عطار نیشابوری که در کنارا آرامگاه کمال الملک واقع شده است آرمگاه شاعر، عارف و ادیب ایرانی می باشد عطار نیشابوری یکی از عرفا و شاعران نیشابوری است که در قرن هفتم هجری قمری می زیسته و از اثار او می توان به منطق الطیر و تذکره الاولیای اشاره نمود که شاهکار های ادبیات فارسی می باشد. بنای این آرامگاه در دوره تیموری توسط ساخته شده است و در منطقه قدیمی شادیاخ نیشابورکه اکنون به خیابان عرفان نام گذاری شده است واقع است این ارامگاه دارای باغی زیبا بوده که حس و حال عرفانی به گردشگران و مسافران می دهد. ارامگاه پرویز مشکاتیان نیز در نزدیکی این باغ واقع شده است.  

جالب است بدانید که در سال 1341 شمسی انجمن آثار ملی بنای ویران شده آن را مرمت و بازسازی کرده و با کاشی های الوان آن را به شکلی بسیار زیبا آراسته. کاشی کاری های گنبد آرامگاه عطار مزین شده به گل و بوته و نقش های هندسی و کتببه کوفی و معلفی از رنگ های سبز، زرد، لاجوردی و سفید می باشد.

دهکده چوبی

جاهای دیدنی نیشابور در پاییز

دهکده چوبی روستایی در ایران است و از جمله دیدنی تفرجگاه های نیشابور می باشد که توسط مهندس حمید مجتهدی ساخته شده است.مسجد چوبی از جمله بی نظیر ترین سازه در این دهکده است که نه تنها در ایران بلکه در جهان نیز منحصر بفرد می باشد.

جالب است بدانید که این مسجد به گونه ای ساخته شده است که قادر است صد ها سال بدون کوچک تارین اسیبس باقی مانده و حتی زلزله هشت ریشتری را نیز تحمل نماید. مناره ها در سقف این مسجد به گونه ای به سقف متصل شده اند که در داخل مسجد ستونی وجود ندارد در ساختمان و تزیینات داخلی آن از چوب های مختلفی از درختان مثمر . انواع کاج ها از جمله اشن، سپیدار، گیلاس، گلابی، زبان گنجشک، گردو و توت استفاده شده است. نورپردازی ویژه این مجموعه دارای هارمونی ویژه ای از رنگ های شاد بوده که در شب به این روستا جلوه خاصی داده است.

دره هفت غار

از دیدنی ترین باغ های ایرانی در نیشابور

هفت غار نیشابور بات نگاهی به گذشته و حضورعرفانی سلطان العارفین قرن دوم هجری، ابراهیم ادهم و حرکت انقلابی رهبر نحضت سربداری خریان در آن، نماد خلوتگاه راز و نیاز عارفانه و امادگاه آزادی و آزادگی تنفس و جامعه به شمار می آیددر بین ساختمان این غاز هفت لایه حضور راز گونه عارفی بزرگ  در آن و هفت سیر سلوک عرفان یعنی توبه، ورع، زهد، فقر، صبر، توکل و رضا و پینشینه تاریخی  را می‌توان تناظر با معنایی تصور کرد. منطقه هفت غار جزه مناطق ییلاقی اصلی نیشابور بوده و یکی از زیبا ترین جاذبه های گردشگری نیشابور می باشد. این منطقه همانط.ور که از نامش پیداست برای رسیدن به شچشمه باید از هغت غار عبور کنید در این مسیر، رودخانه ها و آبشار های کوچک و بزرگ فوق العاده ای وجود دارد. 

گنبدهای شه میر

دریاچه های نیشابور

از جمله عجیب ترین و زیبا ترین گنبد های ایران که دارای معماری بی نهایت عالی در روند رشد گنبد سازی می باشد به گنبد های آجری شه میر، مهرآباد، مهر آوا و شادمهر گفته می شود.بزرگترین گنبد موجود در این مجموعه به بنایی تعلق دارد که در دوره سلوجقیان ساخته شده و آرامگاه نیز می باشد. بنای دوم مربوط به دوره ایلخانی می باشد و نام مهر در اسم آن نشان دهنده ی قدمت این سازه می باشد و گفته شده که شاید با آتشکده آذربرزین مهر سبزوار نیز ارتباط داشته باشد. 

جالب است بدانید که گنبد های اجری شه میر دارای افسانه ای است که مردم محلی راجع آن می گویند. مردم محلی بر این باورند که در زیر گنبد آجری شه میر راهرویی طولانی حدود 20 کیلومتر و قطور بوده است که این بنا را به قدمگاه نیشابور متصل می کند. و دارای دری سنگی و بزرگی است که در گذشته پادشاه و به همراه نیرو های نظامی خود می تواند از این مسیر از دشمنان خود فرار کند.

باغرود

جاذبه گردشگری نیشابور

باغرود منطقه ای ییلاقی و سرسبزی می باشد که مملو از باغ های درختان میوه و رود های خروشان در میان جاذبه های گردشگری نیشابور می باشد. از اهمیت این منطقه ییلاقی یاید گفت که بسیاری اردو های مدارس نه تنها از خود شهر نیشابور بلکه از سایر شهر های اطراف نیز در این منطقه اجرا می شود. می توان از درختان موجود در این منطقه به درخت  سیب، گیلاس، آلبالو و گردو اشاره نمود. منطقه کمپینگ باغرود با امکانات ویژه تفریحی و اتراقی می تواند تمامی نیاز های شما را در سفر کمپینگی و اتراقی شما را فراهم نماید. از امکانات رفاهی در این قسمت می توان به سرویس بهداشتی، آلاچیق و سکوهایی برای اتراق و نشستن خانواده هایی که برای بازید از این منطقه آمده اند، اشاره نمود. سد خاکی باغرود نیزف یکی دیگر از مکان های تفریحی نیشابور می باشد.

مقبره کمال الملک

جاهای دیدنی نیشابور

مقبره کمال الملک که در جوار آرامگاه شاعر معروف پارسی، شیخ عطار نیشابوری قرار گرفته است این منطقه آرامگاه محمد غفاری معروف به کمال الملک یکی از بزرگ ترین نقاش های ایرانی در سده اخیر و یکی از پر نفوذ ترین شخصیت های تاریخی ایران معاصر ایرانی در دوران قاجاریه می باشد. این بنا تئسط استاد هوشنگ سیحون طراحی شده و دارای ارزش فرهنگی می باشد.

باغ قدمگاه

جاذبه گردشگری نیشابور به همراه عکس

باغ قدمگاه که در دامنه جنوبی کوه ها بینالود در فاصله 24 کیلومتری شرق شهر نیشابور واقع شده است یکی از منب های مذهبی موسوم به قدمگاه حضرت ابوالحسن الرضا (ع) می باشد که در دل یک باغ مشجر و با صفا قرار دارد که از دور جلب توجه می کند. 

در این باغ سنگ بزرگی وجود دارد که دو رد پا روی ان دیده میشود و بیشتر مردم بر این باورند که این رد پا ها متعلق به امام رضا می باشد و سالانه زائران بسیاری برای تماشای قدوم امام رضا راهی این باغ دیدنی می شوند.این بنا در فهرست آثار ملی ایران نیز ثبت شده است . 

روستای خروعلیا

عکس جاهای دیدنی نیشابور

یکی از روستا های معروف در شهر نیشابور روستای خروعلیا می باشد. روستای خروعلیا در دره‌ای خرم و با صفا و مملو از درختان گوناگون و سرسبزواقع شده است. همچنین دارای آبشاری نیز بوده که از ارتفاعات این روستا سرازیرمی شود و به جذابیت‌های این روستا افزوده است.