روش های تشخیص فیروزه اصل نیشابور از تقلبی

07/02/2022
تشخیص فیروزه اصل از تقلبی
سنگ فیروزه یکی از محبوب ترین سنگ ها می باشد که بین خانم ها طرفداران زیادی دارد و جواهرات فراوانی با استفاده از این سنگ ساخته می شود. ادامه مطلب را از دست ندهید تا متوجه تشخیص اصل بودن یا فیک بودن آن بشوید.
مجله والی
مجله والی

سنگ فیروزه واقعی است یا تقلبی؟ این سوالی است که بسیاری از خریداران جواهرات را آزار می دهد و پاسخ به آن می تواند دشوار باشد. فیروزه یکی از محبوب ترین سنگ های قیمتی در جهان است، اما همه فیروزه ها یکسان ساخته نمی شوند. برخی از نشانه‌های وجود دارد که می‌توانید از آنها برای تشخیص سنگ‌های معتبر از تقلید آنها استفاده کنید. که در این مقاله به تشخیص سنگ فیروزه تقلبی از اصل  پرداخته ایم با مجله والی همراه باشید. بهترین راه برای اینکه بفهمید فیروزه شما واقعی است یا تقلبی، از طریق یک تست خراش ساده است. اگر سنگ فیروزه را خراش دهید و فیروزه به راحتی خراشیده شود، احتمالاً ساختگی است. با این حال، اگر پس از چند بار تلاش هیچ خراشیدگی روی سنگ قیمتی خود مشاهده نکردید، یک فیروزه اصیل دارید.

چگونه بفهمیم فیروزه واقعی است؟

قیمت سنگ فیروزه اصل

4 نکته برای تشخیص فیروزه واقعی از تقلبی وجود دارد که به شرح موارد ذیل است.

1. شدت رنگ فیروزه

فیروزه واقعی دارای رنگ های بسیاری است که به مرور زمان از بین می روند اما فیروزه تقلبی حتی زمانی که تازه خریداری کرده اید، رنگ های محو شده ای دارد. اگر لکه های سیاهی در سنگ های شما وجود داشته باشد، احتمالاً تقلبی بودن آن زیاد است. فیروزه هیچ گونه رگه یا لکه هایی از رنگ های دیگر در خود ندارد، اگر سنگ شما خیلی تیره باشد، ممکن است به اندازه کافی گرم نشده باشد تا یک سنگ قیمتی فیروزه ای آبی روشن تولید کند.

قیمت فیروزه نیشابور اصل

2. وزن سنگ

از آنجایی که فیروزه تقلبی  از پلاستیک یا سایر مواد ارزان قیمت ساخته شده است دارای وزن سبک تری نسبت به فیروزه اصل دارد،  فیروزه واقعی سنگین تر از فیروزه تقلبی است به دلیل اینکه از مواد طبیعی مانند مس، آلومینیوم و آهن تولید شده است. و همینطور در مقایسه با مواد تقلبی پلاستیکی یا سایر مواد ارزان قیمت که در مقایسه با آنها توخالی به نظر می رسد، فیروزه اصل وزن محکم تری در هنگام لمس کردن خواهد داشت البته این ممکن است برای اکثر افرادسخت باشد.

3. برچسب قیمت سنگ فیروزه

همانطور که بالاتر ذکر شد، فیروزه واقعی گران قیمت است  زیرا از موادی از جمله مس، آلومینیوم یا آهن تولید شده است که در مقایسه با نمونه های تقلبی که از پلاستیک به عنوان ماده پایه خود استفاده می کنند، و همینطور فیروزه تقلبی از مواد بسیار ساده و ارزان ساخته می شود ازاین جهت تولید آن ارزان تر از فیروزه واقعی می باشدکار با آنها دشوارتر است، بنابراین می توانند آنها را با نرخ کمتری بفروشند تا سود بیشتری کسب کنند.

قیمت هر گرم فیروزه اصل

4. تست خراش

رایج ترین و آسان ترین روش برای تشخیص دادن جواهرات فیروزه ای اصل از تقلبی تست خراش است و هر کسی می تواند تقریباً با هر شی فلزی در خانه یا محل کار خود انجام دهد.

اگر هنوز در مورد اصالت فیروزه خود مطمئن نیستید، سعی کنید آن را با یک جسم فلزی خراش دهید. اگر سنگ خود را خراش دهید و به راحتی خراشیده شود، به احتمال زیاد یک قطعه جواهرات فیروزه تقلبی دارید. اما اگر به راحتی خراشیده نمی شود، یک تکه فیروزه واقعی خریداری کرده اید.

 

فیروزه تقلبی چیست؟

تشخیص فیروزه تقلبی از اصل

فیروزه تقلبی از ماده ای به نام هاولیت ساخته می شود. هاولیت نوعی ماده است که همرنگ فیروزه است و به راحتی از روی سختی آن قابل تشخیص است. سایر مواد رایج فیروزه تقلبی پلاستیک، شیشه و چینی هستند. فیروزه تقلبی یک قطعه جواهر بازسازی شده که برای تقلید از ظاهر یک فیروزه اصیل ساخته شده می باشد معمولاً از پلاستیک ساخته شده است و به راحتی با آزمایش خراش قابل تشخیص است زیرا با هر جسم فلزی بسیار آسان خراش می یابد.

سوالات متداول در مورد فیروزه:

  • چگونه می توانید تشخیص دهید که جواهرات فیروزه ای هستند؟

فیروزه شیشه را خراش می دهد، اما نه فلز یا پلاستیک و چینی که هر دو نرم تر از این ماده سنگ قیمتی هستند 

قیمت فیروزه واقعی چقدر است؟

خرید فیروزه اصل نیشابور

فیروزه واقعی می تواند گران باشد. قیمت یک قطعه با توجه به اندازه، رنگ و کیفیت و همچنین نادر بودن یا نبودن آن تعیین شود.

تفاوت قیمت فیروزه را می توان به دلیل کیفیت فیروزه دانست. رنگ‌های زنده‌تر و روشن‌تر، با لکه‌های قهوه‌ای یا سیاه کمتر، بسیار بیشتر از رنگ‌های کدرتر است.

فیروزه همچنین می‌تواند رنگ‌های مختلفی مانند سبز آبی داشته باشد که می‌تواند ارزش پول زیادی داشته باشد زیرا این رنگ‌ها بسیار کمیاب‌تر از فیروزه‌ای معمولی هستند.

کمیاب ترین فیروزه چیست؟

کمیاب ترین فیروزه رنگ آبی مایل به سبز است. قیمت بسیار بالاتری نسبت به سایر رنگ های فیروزه ای طبیعی و رنگ شده دارد و یافتن آن در طبیعت بسیار سخت است.

سنگ فیروزه اصل ارزان

رنگ واقعی فیروزه چیست؟

رنگ واقعی فیروزه آبی مایل به سبز روشن تا متوسط ​​است. نام فیروزه از کلمه فرانسوی ترکی گرفته شده است که به ریشه آن در ایران و ترکیه بازمی گردد، جایی که توسط تمدن های باستانی مانند روم باستان یا بیزانس (استانبول کنونی) استخراج شده است.