رفع مشکل روشن نشدن لپ تاپ و بالا نیامدن ویندوز

13/03/2022
رفع مشکل بالا نیامدن ویندوز
روشن نشدن لپ تاپ و بالا نیامدن ویندوز یا خاموش ماندن صفحه‌ نمایش جزو مشکلاتی می باشد، که ممکن است، برای بسیاری از لپ تاپ‌ ها اتفاق بیوفتد. علت روشن نشدن لپ تاپ می‌ تواند عوامل مختلفی داشته باشد، در ادامه به بررسی این مشکل می پردازیم.
مجله والی
مجله والی

برای این که بتوانید مشکلات را شناسایی کنید، و برای رفع مشکل روشن نشدن لپ تاپ و بالا نیامدن ویندوز اول باید با انجام یک سری بررسی های اولیه تشخیص دهید، که آیا سیستم سخت‌ افزاری لپ تاپ شروع به فعالیت می‌ کند یا نه. به طور کلی اگر پس از فشردن کلید پاور هیچ اتفاق خاصی رخ ندهد، مشکل از سیستم سخت‌ افزاری لپ تاپ شما است. ولی اگر هنگام روشن شدن و بالا آمدن ویندوز مشکلاتی برای لپ تاپ و مخصوصاً صفحه‌ ی نمایش پیش آمد، به‌ احتمال خیلی زیاد مشکل از سیستم نرم‌ افزاری لپ تاپ می باشد. در هر صورت می‌ توانید با مطالعه روش‌ حل مشکل روشن نشدن لپ تاپ، راه‌ های مختلف را روی لپ تاپ خود تست و بررسی کنید. در این بخش از مجله والی قصد داریم، به صورت کامل نگاهی به این موضوع و راهکاری برای بالا نیامدن سیستم لپ تاپ داشته باشیم. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

پس از زدن کلید پاور لپ تاپ هیچ اتفاقی نمی‌ افتد!

جهت رفع این مشکل موارد زیر را چک کنید.

  • بررسی منبع تغذیه

جهت رفع مشکل روشن نشدن سیستم و کار نکردن پردازنده و مادربورد لپ تاپ، در مرحله ی باید منبع تغذیه را بررسی کنید. ممکن است، اتصال لپ تاپ به برق برقرار نشده، و دچار مشکل شده است. مشکلات مربوط به برق شهری و محافظ‌ های برق می‌ توانند عامل روشن نشدن سیستم شما باشد، چون در این صورت اصلاً برقی به باتری لپ تاپ شما نمی‌ رسد.

  • چک کردن سیم و اتصالات

حال اگر از اتصالات صحیح و درست به برق مطمئن شده اید، حالا باید سیم کابل برق را بررسی کنید. ممکن است، سیم دچار مشکل شده باشد، در این صورت برق به‌ درستی به لپ تاپ شما نمی‌ رسد. کشیده شدن سیم‌ ها و یا خم شدن بیش‌ از حد لبه‌ های آن می‌ تواند باعث عدم جریان برق شود. همچنین ممکن است، جریان برقرار شود، اما به واسطه‌ ی آسیب ولتاژ برق بسیار پایین‌ تر از حدی باشد، که بتواند سیستم لپ تاپ شما را روشن کند. بعد از سلامت سیم‌ کابل برق لپ تاپ اطمینان پیدا کنید.

  • بررسی باتری لپ تاپ

توج کنید، که اگر بدون اتصال با کابل به برق لپ تاپ شما روشن نمی‌ شود، به احتمال بسیار زیادی باتری آن خالی شده است. ولی به طور کلی روشن نشدن و کار کردن سیستم به باتری آن مربوط می‌ شود، بعد حتماً لپ تاپ را به برق متصل کنید، و دوباره کلید پاور آن را فشار دهید.

  • جدا کردن باتری از لپ تاپ

اگر لپ تاپ شما باتری قابل تعویض دارد، و با متصل کردن لپ تاپ به برق اتفاقی نمی‌ افتد، ممکن است، باتری شما خراب شده باشد. به همین خاطر باتری را از لپ تاپ خارج کرده، و با برق سیستم را روشن کنید. اگر لپ تاپ روشن شد، که مشکل آن مشخص می‌ شود. در این صورت باید یک باتری دیگر برای لپ تاپ خود تهیه کنید.

سیستم روشن می‌ شود، اما پس از چند ثانیه دوباره خاموش می‌ شود!

جهت رفع این مشکل موارد زیر را انجام دهید.

  • خاموش و روشن کردن لپ تاپ

اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید، که لپ تاپ خود را زیاد در حالت Sleep قرار می‌ دهید، حتماً با این مشکل روبرو شدید. علت روشن شدن و بعد خاموش شدن سریع لپ تاپ به مشکلات مصرف باتری در هنگام (Sleep) بر می‌گردد. مواقعی که لپ تاپ خود را در این حالت قرار می‌ دهید، همیشه بخشی از باتری صرف حالت آماده به کار لپ تاپ می‌ شود، تا در صورت فشردن هر کلیدی فوراً سیستم را برای شما فعال کند. از همین رو این حالت نیازمند باتری است. اگر در این حالت باتری لپ تاپ شما خالی شود، و در سیستم در حالت Sleep باشد، هنگام روشن کردن ممکن است، دوباره خاموش شود.

جهت حل مشکل خاموش شدن لپ تاپ پس از روشن کردن اول لپ تاپ را به برق وصل کنید، تا شارژ لپ تاپ تأمین شود. بعد خودتان یک بار با نگه داشتن کلید پاور لپ تاپ را خاموش کنید، و سپس دوباره روشن کنید. معمولاً با یک یا دو بار خاموش روشن کردن، سیستم شما به حالت عادی برمی گردد، و مشکل شما حل می شود. 

  • پورت‌ های متصل به لپ تاپ را جدا کنید.

برای پردازش اتصالات لپ تاپ ممکن است، زمانی که ویندوز شروع به فعالیت می کند، با مشکل رو به رو شود. جهت رفع مشکل خاموش شدن لپ تاپ توصیه می‌ شود، یک بار ماوس، بلندگو، فلش USB، پرینتر و یا هر وسیله‌ی دیگری که آن را به لپ تاپ متصل کرده‌ اید، را جدا کنید. بعد با یک بار خاموش رو روشن کردن سیستم را فعال کنید. به احتمال زیاد بار اضافی روی سیستم برداشته می شود، و لپ تاپ شما روشن می‌ شود.

صفحه نمایش لپ تاپ روشن نمی‌ شود!

  • سیم برق را چک کنید.

در برخی از مواقع ممکن است، صدای فن نشان دهد، که لپ تاپ در حالت آماده به کار و ویندوز در حال لود شدن می باشد، ولی چیزی روی صفحه دیده نشود. در این حالت در مرحله ی اول باز هم به شما توصیه می‌ کنیم، از اتصال سیم برق مطمئن شوید، و بعد به سراغ راهکار دیگری بروید.

  • مطمئن شوید، صفحه نمایش خاموش می باشد.

روشن نشدن صفحه ی نمایش لپ تاپ ممکن است، به خاطر این باشد، که عمر نمایشگر شما به پایان رسیده است. به همین خاطر در مرحله ی اول مطمئن شوید، که صفحه ی نمایش واقعا خاموش می باشد. برای این کار نور محیط خود را تا بسیار کم کرده، و از زوایای مختلف به صفحه نمایش نگاه کنید. اگر صفحه نمایش شما کاملاً بی‌ نور و غیر فعال باشد، باید به سراغ مرحله‌ ی بعدی بروید. ولی اگر کم‌ نور بود، و یا قسمت هایی از آن نور را به صورت موجی و پرشی دیده می‌ شود، صد در صد صفحه نمایش شما دچار آسیب شده، و حتماً باید به فکر تعمیر یا تعویض آن باشید.

  • سیستم را بوت کنید.

بعد از این که مطمئن شدید، که صفحه‌ ی نمایش کاملاٌ خاموش می باشد، باید از یک مورد دیگر هم اطمینان حاصل کنید. ممکن است، به خاطر وجود مشکل نرم‌ افزاری صفحه نمایش کار نمی‌ کند. برای این که متوجه مشکل شوید، باید لپ تاپ را بوت کنید، و به BIOS بروید. در بسیاری از لپ تاپ‌ ها بعد از روشن کردن با فشردن کلید f8 یا f2 می‌ توانید وارد حالت بوت و محیط آبی رنگ آن شوید. اگر لپ تاپ شما به حالت BIOS رفت، به این معنی می باشد، که صفحه‌ ی نمایش هیچ مشکلی ندارد، و ایراد از بخش نرم‌ افزاری و ویندوز شما می باشد.

بعد از آن اگر بعد از تلاش برای بوت کردن سیستم لپ تاپ به حالت بوت نرفت، و همچنان با صفحه‌ ی نمایش تاریک و خاموش روبرو بودید، باید لپ تاپ را به یک تعمیر کار نشان دهید، چون به احتمال زیاد نمایشگر شما سوخته است.

  • اتصال لپ تاپ به صفحه‌ نمایش خارجی

یکی دیگر از راهکارهایی که می توانید به وسیله ی آن مطمئن شوید، که سیستم نرم‌ افزاری و ویندوز شما سالم می باشد، و فقط صفحه‌ نمایش شما خراب شده است، این است، که لپ تاپ را از طریق کابل HDMI به یک مانیتور یا تلویزیون وصل کنید. اگر صفحه‌ ی نمایش شما سوخته باشد، باید مراحل اجرای ویندوز و لود شدن سیستم را به طور کامل روی صفحه‌ نمایش دیگر مشاهده کنید.

بالا نیامدن ویندوز لپ تاپ 

استفاده کردن از جمله ویندوز لپ تاپ بالا نمی آید، خیلی کلی می باشد، ولی ممکن است، علت آن مشکلات مختلفی اعم از ریست شدن پشت سر هم ویندوز، گیر کردن صفحه لود ویندوز یا گیر کردن در صفحه‌ی ورود برای شما پیش بیاید. این مشکلات همگی معمولا همگی نرم‌ افزاری می باشد، و احتیاجی نیست، که نگران خراب بودن قطعات و سیستم‌ سخت‌ افزاری لپ تاپ خود شوید. جهت رفع مشکل لود نشدن و بالا نیامدن ویندوز راهکارهای زیر را مورد بررسی قرار دهید.

  • پورت‌ ها را متصل به لپ تاپ را جدا کنید، و دوباره روشن کنید.

علت بالا نیامدن ویندوز در ساده‌ ترین حالت ممکن است، مربوط به اتصالات لپ تاپ شما باشد. یک بار همه پورت‌ ها را از لپ تاپ خارج کنید، و دوباره سیستم را ریست کنید. اگر مشکل نرم‌ افزاری خاصی برای لپ تاپ پیش نیامده باشد، خیلی راحت ویندوز شما دوباره لود می‌ شود.

  • سیستم را بوت کرده، و به BIOS بروید، سپس ویندوز را اجرا کنید.

حل مشکل بالا نیامدن ویندوز

راهکار دیگر بالا نیامدن ویندوز این است، که از طریق بوت کردن مجدد سیستم وارد BIOS شوید، و به صورت دستی لود شدن ویندوز را فراخوانی کنید. جهت بوت کردن ورود به این حالت بعد از روشن کردن سیستم باید کلید f8 یا f2 را فشار دهید.

نکته: توه داشته باشید، که برای انجام این کار ممکن است، در مدل‌ های مختلف لپ تاپ این کلید متفاوت باشد. در برخی از لپ تاپ‌ ها از کلید delete جهت بوت کردن هم استفاده می‌شود.

در تب Boot می‌ توانید مشخص کنید، که چه چیزی جهت اجرا لود شود. در حالت معمول روی هارد دیسک اصلی لپ تاپ شما این حالت تنظیم شده است، به همین خاطر یک بار دیگر به صورت دستی آن را انتخاب کنید، و تا مجدد سیستم شما راه‌ اندازی شود. با این کار هیچ اطلاعاتی از روی سیستم شما حذف نمی‌ شود، و صرفاً یک بار دیگر به طور دستی ویندوز شما وارد مرحله‌ی لود می‌ شود.

  • حالت Fast Boot را غیر فعال کنید.

بالا نیامدن ویندوز 10 و خط تیره چشمک زن

مایکروسافت از حالت بوت سریع برای اجرای ویندوز 7 استفاده می‌ کند، که باعث می‌ شود، درست در زمان اجرای ویندوز درایوهای شما هم لود شوند. این کار باعث لود شدن سریع‌ تر درایو و در نتیجه سریع‌ تر شدن لود خود ویندوز می‌ شود. ولی بعضی اوقات ممکن است، به دلایل ساده‌ ای مانند اختلال نرم‌ افزاری و یا پر بودن ظرفیت درایو اصلی ویندوز شما ویندوز در حالت لود گیر کند، و به اصطلاح ویندوز بالا نیاید. 

حالت Fast Boot فشار اضافه‌ تری را به درایو های شما وارد می‌ کند، و اما همان‌طور که اشاره شد، مشکلی در سیستم به وجود آمده باشد، ممکن می باشد، لود ویندوز به مشکل بخورد. جهت رفع مشکل باید لپ تاپ را بوت کرده، و وارد محیط BIOS شوید. از تب Advanced گزینه‌ ی مربوط به Fast Boot را روی حالت غیر فعال (Disabled) قرار دهید، و سپس مجدداً لپ تاپ را روشن کنید.

  • از طریق Safe Mode عیب‌ یابی کنید.

یکی از راهکارهای اصلی جهت رفع مشکل بالا نیامدن ویندوز این است، که از طریق حالت Safe Mode اقدام به عیب‌ یابی سیستم خود کنید. دو گزینه‌ی اصلی پیش‌ رو شما برای حالت Safe Mode وجود دارد. اول اینکه از طریق سیستم اتوماتیک عیب‌ یابی استفاده کنید، یا این که خودتان وارد ویندوز در حالت Safe Mode شده، و کار عیب‌ یابی را انجام دهید.

حالت Safe Mode در حالتی که خودتان بخواهید، وارد سیستم شوید، به درد زمانی می‌ خورد که خودتان از عیب و ایراد سیستم با خبرید. برای مثال به تازگی یک نرم‌ افزار یا بازی‌ ای نصب کردید، که پس از نصب آن دیگر ویندوز شما بالا نمی‌ آید، در این حالت مشخص است، که مشکل کجاست. شما با حذف این نرم‌ افزار یا بازی می‌ توانید ویندوز را به حالت اول خود برگردانید. همچنین ممکن است تداخل نرم‌ افزاری باعث لود شدن ویندوز شما شده باشد. از همین رو در اینترنت در خصوص تداخل نرم‌ افزار جدیدی که نصب کردید، با نرم‌ افزارهای قبلی جستجو کنید. 

جهت ورود به Safe Mode باید لپ تاپ خود را 3 بار پشت سر هم ریست کنید. کلید پاور را فشار دهید، به محض این که وارد مرحله‌ ی لود شدید، و لوگوی شرکت سازنده لپ تاپ خود را مشاهده کردید، با فشار دادن پاور لپ تاپ را خاموش کنید، و بلافاصله دوباره روشن کنید. با سه بار خاموش و روشن کردن لپ تاپ وارد مرحله‌ ی لود ویندوز نمی‌ شود، و به صورت خودکار صفحه‌ ای که مربوط به حالت Safe Mode می‌ شود، را برای شما نمایش می‌ دهد.

پس ورود به صفحه‌ ی آبی تنظیمات پیش‌ فرض ویندوز بر روی گزینه‌ی Troubleshoot کلیک کنید. بعد از طریق قسمت Advanced Options گزینه‌ ی Startup Settings را انتخاب کنید، و بر روی قسمت Restart کلیک کنید. حال ویندوز مجدد ریست شده، و در هنگام لود شدن صفحه‌ ای جدید برای شما نمایش داده می‌ شود، که باید با فشردن کلید 4 روی کیبورد گزینه‌ ی چهارم لیست یعنی Enable Safe Mode را فعال کنید. با فعال شدن و وارد شدن در این حالت امن نرم‌افزارها و دیگر اطلاعات غیر ضروری ویندوز لود نمی‌ شوند، و شما فقط به تنظیمات اصلی ویندوز دسترسی خواهید داشت.

همان‌ طور که اشاره شد، اگر به نرم‌ افزار خاصی مشکوک هستید، در این حالت می‌ توانید وارد قسمت Control Panel شوید، و نرم‌ افزار را از سیستم خود حذف کنید. امکان ارتقا درایورهای و نصب آخرین نسخه‌ ی آن‌ ها هم در حالت Safe Mode وجود دارد. همچنین اگر به واسطه‌ ی آپدیت ویندوز مشکلی برای شما ایجاد شده، می‌ توانید در حالت Safe Mode وارد بخش تنظیمات ویندوز شده، و از بخش Update & Security بر روی گزینه‌ ی Recovery کلیک کنید، تا نسخه‌ ی ویندوز قدیمی شما دوباره برایتان لود شود. ولی اگر نمی‌ دانید مشکل از کجاست، می‌ توانید از حل مشکل اتوماتیک با Startup Repair استفاده کنید.

  • با حالت Startup Repair ویندوز را عیب‌ یابی کنید.

دو راهکار برای عیب‌ یابی ویندوز از طریق Startup Repair وجود دارد. اول راه از طریق همان روشی است، که برای Safe Mode معرفی شد. یعنی سه بار با ریست کردن لپ تاپ وارد بخش تنظیمات پیش‌ فرض ویندوز شوید، و دوباره‌ ی روی Troubleshoot و Advanced Options کلیک کنید. ولی این‌ بار به‌ جای Startup Settings باید بر روی Startup Repair کلیک کنید. در این حالت ویندوز شما مجدد ریست شده، و عملیات عیب‌ یابی اتوماتیک ویندوز روی آن اعمال می‌ شود.

اگر یک DVD نصب ویندوز یا فلش با قابلیت Bootable دارید، می‌ توانید با اتصال آن به لپ تاپ مشکل بالا نیامدن ویندوز را رفع کنید. در واقع در مرحله‌ ی نصب ویندوز زمانی که زبان مدنظر خود را انتخاب کردید، پایین صفحه سمت چپ عبارتی با عنوان Repair your computer دیده می‌ شود، که با کلیک بر روی آن دوباره می‌ توانید وارد صفحه‌ ی عیب‌ یابی شده، و ویندوز را در حالت Startup Repair اجرا کنید.

رفع مشکل بالا نیامدن ویندوز 10 با cmd

زمانی که ویندوز شما با مشکل بوت رو به رو می شود، و از Startup Repair هم نمی‌ تواند این مشکل را حل کند. می‌ توانید از ابزار Bootrec.exe استفاده کنید. با بهره‌گیری از این ابزار می‌ توانید MBR را تعمیر کنید، سکتور بوت جدیدی بنویسید، و BCD را مجدداً بسازید. همچنین می‌ توانید اطلاعات مفقود شده، نصب ویندوز را به داده‌ های پیکر بندی بوت اضافه کنید.

اگر این اصطلاح‌ ها برای شما ناشناس هستند، می‌ توانید مفهوم آن‌ ها را در ادامه ببینید.

  • رکورد اصلی بوت (Master Boot Record|MBR)

اولین سکتور درایو سیستم می باشد. هدف این سکتور آن است، که به بایوس سیستم اعلام کند، کجا باید به دنبال سیستم عامل بگردد، و آن را آغاز کند.

  • سکتور بوت (Boot Sector)

قسمتی از دیسک می باشد، که حاوی کدی می باشد، که در RAM بارگذاری می‌ شود، و برای بارگذاری سیستم عامل ضروری است. سکتور بوت باید یک امضای دیسک خاص داشته باشد، تا بایوس آن را سکتور بوت تشخیص دهد. اگر این امضا خراب شود، یا تغییر یابد، بایوس نمی‌ تواند سکتور بوت را بیابد، و از این رو نخواهد توانست دستور العمل‌ های لازم جهت یافتن و آغاز کردن سیستم عامل را پیدا کند. در ویندوز 7 و نسخه‌ های جدیدتر ویندوز سکتور بوت اقدام به بارگذاری Windows Boot Manager می‌کند، و به داده‌ های پیکربندی بوت (BCD) دسترسی یافته، و از این اطلاعات جهت بارگذاری سیستم عامل بهره می‌ گیرد.

  • داده‌ های پیکربندی بوت (Boot Configuration Data|BCD)

داده‌ های پیکربندی بوت یک پایگاه داده از اطلاعات بوت می باشد، که از سوی ابزار مدیریت بوت ویندوز استفاده می‌ شود. این داده‌ ها در یک فایل داده ذخیره شده‌ اند، که دارای همان فرمت رجیستری ویندوز است.

چند توصیه جهت جلوگیری از بروز مشکل در ویندوز

بیشتر مشکلات مربوط به روشن نشدن لپ تاپ و بالا نیامدن ویندوز به خاطر خطاهای نرم‌ افزاری می باشد، به همین خاطر جهت جلوگیری از بروز مشکلات عمومی توصیه می‌ شود، موارد زیر را رعایت کنید.

  • از آخرین نسخه‌ی ویندوز استفاده کنید.

ویندوز در بروزرسانی‌ های خود توانسته بسیاری از مشکلات نسخه‌ های قبلی خود را رفع کند. هر چند که مایکروسافت نشان داده، که در بعضی موارد با آپدیت ایراداتی را هم اضافه می‌ کند، اما به طور کلی به آخرین نسخه‌ ی ویندوز اعتماد داشته باشید. برای انجام این کار وارد بخش تنظیمات ویندوز شوید، و ورژن سیستم خود را با آخرین ورژن ارائه شده، تطبیق دهید. رفع مشکلات و تداخل‌ های نرم‌ افزاری در آپدیت‌ های جدید ویندوز از ویژگی‌ های اصلی آپدیت‌ ها می باشد.

  • نرم‌ افزارها را از منبع معتبر دریافت کنید.

به هیچ عنوان از سایت های غیر معتبر نرم افزار و یا بازی دانلود نکنید. در بعضی از موارد مشکل از خود نرم‌ افزار و تداخل آن با نرم‌ افزارهای دیگر نمی باشد. بلکه مشکل نسخه‌ ی حاوی بد‌افزار و یا فایل ناقص نرم‌ افزارها است. به همین خاطر از سایت‌ های مطمئن و قدیمی نرم‌ افزارهای خود را دانلود و بر روی سیستم خود نصب کنید.

  • نرم‌ افزار های خود را آپدیت کنید.

هنگامی که ویندوز خود را آپدیت می‌ کنید، باید نرم‌ افزارهای اصلی سیستم خود را هم به آخرین نسخه آپدیت کنید. هماهنگ نبودن ورژن نرم‌ افزارها و آخرین نسخه‌ ی ویندوز می‌ تواند دلیل مشکلات نرم‌ افزاری بالا نیامدن ویندوز باشد. به همین خاطر جهت حل مشکلات احتمالی همیشه از آخرین نسخه‌ ی نرم‌ افزارها استفاده کنید.

  • درایور های لپ تاپ را آپدیت کنید.

آپدیت کردن درایورها جزو مهم‌ ترین کارهایی می باشد، که باید به صورت دوره‌ ای آن‌ ها را انجام دهید. درایور های اصلی لپ تاپ در سال ممکن است، چندین بار توسط شرکت‌ های سازنده آپدیت شوند. درایور کارت گرافیک و کارت صدا از درایورهای مهمی هستند، که عدم هماهنگی نسخه‌ ی آن‌ ها و با ویندوز می‌ تواند باعث ایجاد مشکل در لپ تاپ شود. البته در نسخه‌ های جدید ویندوز 10 امکان دانلود مستقیم درایورهای اصلی توسط بخش Windows Update در تنظیمات وجود دارد، اما همیشه به صورت دستی هم می‌ توانید آخرین نسخه‌ ی درایورها را دانلود و نصب کنید.

  • تا حد امکان از نرم‌ افزارهای کرک شده استفاده نکنید.

مورد آخر مربوط به استفاده از نرم‌ افزارهای قفل شکسته (کرک شده) می باشد. در واقع کرک این نرم‌ افزارها به صورت پیش‌ فرض توسط آنتی‌ ویرویس‌ها و همچنین Firewall و Defender خود ویندوز به‌ عنوان فایل مخرب شناسایی می‌ شود، و می‌ توانند باعث ایجاد مشکل در سیستم شوند. باز هم توصیه می‌ شود، از سایت های معتبر اقدام به دانلود کنید. همچنین اگر مجبور به دانلود و استفاده از این دست نرم‌ افزارها هستید، پیشنهاد می‌ شود به صورت همزمان از آن‌ ها استفاده نکنید. تداخل کرک‌ های نرم‌ افزارهای مختلف یکی از عوامل شایع مشکل در ویندوز است.