چگونه منافذ باز پوست خود را درمان کنیم ؟ (معرفی بهترین روش های درمان)

24/11/2021
درمان منافذ باز پوست صورت
معرفی بهترین راه های درمان قطعی منافذ باز پوست با روش های خانگی و تخصصی مانند دستگاه، لیزر، گیاهان دارویی، ماسک های خانگی، مصرف کرم و سایر روش های کاربردی با توجه به نوع منافذ با پوست
مجله والی
مجله والی

منافذ باز پوست در تمامی سطع پوست بدن ما وجود دارند . این منافذ دارای عملکردی بسیار مهمی هستند اما وجود منافذ بزرگ خصوصا در پوست صورت ممکن است زیبایی ما را تحت تاثیر قرار دهد و به همین دلیل بسیار از افراد برای راهی برای درمان و از بین بردن آن هستند منافذ باز پوست بیشتر روی بینی و پیشانی دیده میشود و اغلب به دلیل افزایش سن، قرار گرفتن در معرض آلودگی محیطی و نور خورشید و برخی از عوامل ژنتیکی بوجود می آید اگر شما نیز به دنیال راهی برای نابود کردن منافذ باز پوست هستید حتما مجله والی همراه باشید . 

چگونه منافذ باز پوست را درمان کنیم؟

درمان منافذ باز پوست صورت

پوست صاف و یکدست و بدون منافذ یکی از انواع معیار های زیبایی می باشد به همین دلیل بسیار از افراد به دنبال راهی برای بستن منافذ باز پوست صورت خود هستند شاید شما نیز با این معضل درگیر باشید و به دنیال راه هایی برای کاهش و بستن این منافذ باز پوست هستید ما در این مقاله راه ها و روش هایی را معرفی می کنیم که با انجام آن ها شما می توانید منافذ باز پوست خود را کاهش داده و حتی از بین ببرید . 

منافذ باز پوست چیست ؟ 

درمان قطعی منافذ باز پوست صورت

اگر به پوست برخی از افراد توجه کرده باشید می بینید که دارای روزنه های بسیار ریزی بوده که یکدست بودن و زیبایی پوست آن ها را تحت تاثیر قرار داده است . این روزنه ها همان منافذ پوست هستند که بر اثر عوامل متعدد بزرگ شده وبه رنگ تیره دیده می شوند و دلیل تیره دیده شدن آنها این است که درواقع این روزنه ها، پیازهای  بسیار زیر مو هستند که با دلیل باز شدن منافذ پوست بیرون زده و به دیل قرار گرفتن غدد چربی این منافذ چرب می باشند . ترشح چربی از این غدد باعث می شود تا پوست پس از ایجاد این منافذ باز چرب تر شده و همین افزایش چربی پوست خود زمینه است برای ایجاد این مشکل و بزرگتر شدن منافذ پوست . البته که این منافذ برای سلامتی شما ضرری نداشته و به خودی خود مشکل افرین نیستند . این منافذ در پوست به طور طبیعی وجو داشته و در واقع عملکرد آن تنفس پوست و اکسیژن رسانی به سلول های سطح پوست می باشد و فولیکول مو و چربی اضافی از آن خارج می شود و گاها هنگامی که سلول های مرده پوست باعث بسته شدن عمقی منافذ شوند در آن محل جوش ها سر سیاه و گاها جوش ها سر سفید دیده می شود .

قوی ترین درمان منافذ باز پوست

از دیگر مشکلاتی که منافذ باز پوست می توانند به وجود آورند غیر از این که قادرند ظاهر پوست شما را تغییر دهد . زمانی ترشح چربی ازغدد چربی بیش از حد لازم اتفاق بیافتد باعث ایجاد جوش یا اکنه می شود . به همین دلیل بسیار از افراد به دنبال راهی برای بستن و کاهش این منافذ هستند تا بتوانند بدون مواجه شدن با چننین مشکلاتی راهی برای تنفس پوست خود فراهم کنند پس می توان گفت که در واقع این منافذ به خودی خود مشکل آفرین نبوده و زمانی که به دلایل متعدد 

اما منافذ پوست زمانی مشکل‌آفرین هستند که بیش‌ از اندازه باز شده و ظاهر پوست را تغییر دهند. در چنین مواقعی ترشح چربی از غدد بیش‌ ازحد لازم است و همین موضوع باعث ایجاد جوش و آکنه و دیگر مشکلات پوستی خواهد شد. به همین دلیل باید چاره‌ای برای بستن منافذ پوستی اندیشید تا بدون ایجاد چنین مشکلاتی راهی برای تنفس پوست فراهم کنند. پس می‌توان گفت که منافذ پوست به‌خودی‌خود یک مشکل نیستند. اما زمانی که به دلایل مختلف گشاد شده و راه را برای تجمع چربی و آلودگی باز کنند، باید فکری برای رفع آن‌ها کرد.

انواع منافذ باز پوست چیست ؟ 

درمان خانگی منافذ باز پوست صورت

  •  منافذ به شکل O

بستن منافذ باز پوست

  • منافذ به شکل U

منافذ باز پوست چیست ؟

  •  منافذ به شکل Y

منافذ با پوست صورت را چگونه درمان کنیم؟

علت باز شدن منافذ باز پوست صورت چیست ؟ 

علت باز شدن منافذ باز پوست صورت چیست ؟ 

از جمله اصلی ترین دلایل بازی شدن منافذ پوست استفاده بیش از حد از مواد ارایشی بوده و همچنین استفاده از مواد ارایشی نامناسب می باشد در نتیجه پیش از خریدن هر گونه محصول ارایشی باید به نوع پوست خود توجه فرمایید . 

اغلب  افرادی که دارای پوست چرب هستند، باید بیشتر از افرادی که پوست خشکی دارند به این موضوع بیشتر توجه نمایند . زیرا استفاده از محصولات چرب برای پوست چرب باعث می‌شود که سطح چربی روی پوست افراد افزایش یافته و درواقع استفاده محصولانت چرب باعث افزایش ترشح چربی توسط غدد چربی موجود در منافذ پوست شده و در نتیجه این منافذ را بازتر می‌کند. از دیگر دلایل اصلی باز شدن منافذ پوست، افزایش سن می باشد . با بالا رفتن سن، پوست به ارامی حالت ارتجاعی خود را از دست داه و تولید کلاژن و الاستین در آن کاهش می یابد . در نتیجه سبب می‌شود که عوامل نگه‌دارنده پوست و کنترل سطح چربی آن نیز بین رفته و منافذ پوست باز و گشاد شوند.

از بین بردن منافذ باز پوست

همچنین عوامل ژنتیکی و ارثی نیز می‌توانند تاثیر بسزایی در ایجاد منافذ پوست داشته باشند . برخی از افراد از  زمان تولد روی پوست خود منافذ مشخصی دارند که معمولا روی بینی و گونه‌ها دیده می‌شوند. هنچنین تعرق زیاد و تمیز نکردن صورت از تعرق باعث تجمع آلودگی در منافذ پوست شده و آن‌ها را بزرگ‌تر می‌کند.

علاه براین موارد سبک زندگی نامناسب و مصرف غذاهای چرب و شور و خیلی شیرین نیز از دلایلی است که باعث افزایش سطح چربی پوست شده و سبب باز شدن منافذ پوست می شود همچنین مشکلات هورمونی و بعضی بیماری‌ها نیز می‌توانند بر روی اندازه منافذ پوست تاثیر بگذارند و آن‌ها را گشادتر از حد معمولا نمایند. 

از دیگر علت ها این مشکل، روش‌هایمتعدد برای لایه‌برداری پوست و درمان جوش‌های سرسیاه می باشد که باعث بازتر شدن منافذ پوست شده وحتی با ایجاد مشکلات بعدی همراه هستند . همچنین قرار گرفتن ‌در معرض نور خورشید، آلودگی‌های محیطی و خشکی پوست نیز از دیگر دلایل گشاد شدن منافذ پوست می باشند . 

برای پیشگیری از باز شدن منافذ پوست چه باید کرد؟

برای پیشگیری از باز شدن منافذ پوست چه باید کرد؟

 برای پیشگیری و حتی جلوگیری از باز شدن منافذ پوستی، باید به نکات بسیار مهمی توجه فرمایید از جمله : 

  • رعایت بهداشت و تمیز نگه داشتن پوست 

قوی ترین درمان منافذ باز پوست صورت

تمیز کردن پوست به طور مدوام یکی از راه های جلوگیری از باز شدن منافذ پوست است زیرا درصورتی‌ که پوست به صورت روزانه و با استفاده از پاک‌ کننده‌های مرغوب و سازگار با پوست تمیز گردد، حجم قابل توجهی از آلودگی‌ها و چربی‌های باقیمانده بر روی سطح پوست از بین رفته و سبب جلوگیری از باز شدن منافذ پوستی می شوند .

  • عدم دستکاری جوش ها و لک های پوستی 

درمان قطعی منافذ باز پوست صورت خانگی

 دست‌کاری نکردن جوش‌ها و لک‌های پوستی از دیگرعوامل جلوگیری و پیشگیری از باز شدن منافذ پوست می باشد و زیرا دست‌کاری آنها باعث ایجاد زخم در سطح پوست شده و جای زخم حتی در صورت بهبود آنها همچون یک روزنه گشاد بر روی پوست باقی می ماند.

  • نور خورشید و آلودگی‌های محیطی

درمان بستن منافذ باز پوست صورت

قرار گرفتن در معرض نور خورشید و الودگی های محیطی از جمله یکی از اصلی‌ترین عوامل بازی منافذ پوست می باشند . به همین دلیل توصیه می شود که در صورت قرار گرفتن در معرض نورخورشید به صورت منظم از کرم‌های ضد آفتاب استفاده نمایید، آسیب ناشی از قرار گرفتن در مقبل نور خوشید و محیط های آلوده تا حد زیادی خنثی نموده اما باید توجه کنید که کرم‌های ضد آفتاب و دیگر مواد آرایشی که استفاده می‌کنید، باید منتاسب با نوع پوست شما باشد تا خود دلیلی برای باز شدن منافذ پوست و شروع آسیب دیگر نباشد . 

چگونه منافذ پوست را مسدود کنیم ؟ 

درمانئمنافذ بتاز پوست با دارو های گیاهی

همان طور که در قسمت بالا نیز به ان اشاره کردیم زمانی که تجمع چربی در منافذ پوست اتفاق می افتد و گاها با آلودگی و لوازم آرایش روی پوست ترکیب ‌شود، منافذ مسدود یا بسته می‌شود. در نتیجه، منافذ پوست کشیده شده و بزرگتر و تیره تر به چشم می‌آیند. باید توجه داشت در صورتی که منافذ پوست مسدود می شوند، ممکن است پوست ما جوش بزند. بنابراین هدف ما کوچک کردن و رفع منافذ پوست صورت می باشد. 

راه های درمان تخصصی منافذ باز پوست چیست ؟ 

در مان منفذ باز پوست صورت با دستگاه

  • لایه برداری پوست

درمان تخصصی منافذ باز پوست صورت

لایه برداری پوست اولین گام برای درمان قطعی منافذ باز صورت می باشد .در این فرآیند فرد با پاکسازی پوست صورت و زدودن هر گونه آلودگی و سلول های مرده و کاهش میزان چربی پوست باعث کاهش منافذ پوست شده و آن ها از بین می برد در نتیجه شما می توانید با استفاده از مواد شیمیایی لایه بردار نتیجه بگیرد لایه بردار با برداشتن سلول های مرده و آسیب دیده پوست و پاکسازی آن زمینه ای برای ترمیم و ایجاد پوستی سالم فراهم می کند . 

برای لایه برداری از اسید تری کلرواستیک به عنوان ماده اصلی لایه‌بردار استفاده می شود و برای لایه‌برداری پوست با این ماده به تخصص زیادی احتیاج بوده و به همین دلیل لازم است تا شخص در مدت ۵ تا ۷ روز که زمان قانونی برای درمان و نتیجه گیری می باشد، باید بستری شده و تحت نظر متخصص قرار گیرد .  این روش درمان  برای درمان منافذ عمیق و گسترده پوست بکار برده می شود و برای منافذ سطحی‌تر و خفیف‌تر از مواد سبک‌تری استفاده می شود . 

  • درمان لیزری منافذ باز پوست

درمان منافذ باز پوست صورت با لیزر

تا قبل از سال 2000 میلادی اکثریت افراد ترجیح می‌دادند برای درمان به جای استفاده از لیرز، از روشهایی دیگری همچون لایه برداری و استفاده از کرم های متعدد استفاده نمایند. اما از آن زمان تاکنون لیزرها به دلیل افزایش ایمنی لیزر نسبت به لایه بردار ها، مشتاقان انجام لیزر نیز افزایش پیدا کرده اند. در نتیجه برای درمان منافذ باز پوست می‌توان ازروش لیزر استفاده نمود که با مکش به پاکسازی منافذ کمک شایانی کرده وبا انجام یک لایه برداری شیمیایی ملایم روی آن باعث بهبود منافذ و مشکل پوست شوید . 

  • کرم برای منافذ باز پوست

استفاده از کرم یکی دیگر از روش هایی است که برای انجام آن باید به پزشک متخصص مراجعه کرده و راهنمایی بگیرد . که کرم ها یا رتینوئیدهای موضعی با از بین بردن لایه ی سطحی پوست اثر خود را گذاشته و می توانند منافذ شما را کاهش و بین ببرند همچنین تحقیقات نشان داده است که کرم های شیمیایی می توانند ظاهر منافذ بزرگ را کوچک کنند. اما باید توجه داشت که رتینوئیدهای موضعی می توانند منجر به حساسیت شده وباعث  قرمزی و خشکی پوست شوند. در نتیجه شما باید از انها بیش از یک بار در روز استفاده نکنید.

  • درمان منافذ باز پوست با میکرونیدلینگ

درمان منافذ باز پوست با میکرونیدلینگ

یکی از روش های درمان قطعی منافذ باز پوست صورت که امروزه بسیار پر طرفدار است درمان منافذ با میکرونیدلینک می باشد در روش میکرونیدلینگ ازسوزن های ریزی برای تحریک و تولید کلاژن استفاده می شود که باعث می شود پوست سالامت خود را بدست اوره و محکم تر شود اغلب از این روش برای درمان پوست پرتقالی و از بین بردن چاله های جای جوش نیز استفاده می شود این روش نیز مانند سایر روش های درمانی ممکن است عوارض از جمله تورم موقت، قرمزیو خون ریزری داشته باشد .

راه های درمان خانگی منافذ باز پوست صورت چیست ؟ 

ماسک برای درمان منافذ باز پوست صورت

  • مصرف آب کافی

مصرف آب کافی

یکی از را های ساده و خانگی درمان منافذ پوست حفظ رطوبت پوست و مصرف آب کافی می باشد که سبب می شود تا نه تنها از از بین بردن منافذ بلکه از بسیاری از آسیب‌های پوستی جلوگیری کند. این موضوع به‌خصوص برای افرادی که دارای پوست چربی هستند بسیار ضروری و بسیار مهم‌ترمی باشد .

نوشیدن آب کافی و استفاده از مواد آرایشی و مراقبتی بر پایه آب می باشند سبب می‌شود تا چربی اضافه وارد منافذ پوست نشده و از باز و بزرگ ترشدن آنها جلوگیری شود .

  • استفاده از یخ

استفاده از یخ یکی دیگر راهای ساده برای کاهش منافذ می باشد یخ با انقباض سلول‌های پوست به بسته شدن منافذ پوستی کمک زیادی می‌کند. نکته مهم این در مورد این روش درمانی این است که به‌هیچ‌ وجه یخ را نباید به صورت مستقیم روی پوست خود قرار دهید. زیرا این کار باعث خشکی پوست شده همچنین باعث  تشدید آسیب می شود .

برای استفاده از ماسک یخ بلازم است تا تکه‌ های یخ را در داخل پلاستیک قرار داده و آن را لای یک حوله یا پارچه تمیز و نازک بپیچید و این کار به صورت مرتب و حدود دو تا سه بار در هفته انجام دهید.

  • ترکیب ماست و نمک

ترکیب ماست و نمک

ترکیب نمک و ماست یکی دشمنان منافذ باز پوست می باش زیرا نمک، خود یک دشمن قوی برای انواع باکتری‌های مضر روی پوست می باشد و ماست نیز قادر است تا با حفظ تعادل چربی پوست به جمع شدن و کوچک شدن منافذ پوست کمک کند.

برای تهیه این ماسک خانگی لازم است تا ۴ قاشق غذاخوری ماست را با یک قاشق غذاخوری نمک مخلوط کرده وآن‌قدر آن را هم زده تا دانه‌های نمک در ماست مشخص نباشند. سپس ان را روی پوست خود مالیده و پس از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه پوست را آبکشی کنید . اما می تونید برای اثرگذاری بیشتر  کمی آب لیمو و عسل نیز به این ترکیبا اضافه فرمایید . زیرا خواص این چهار ماده در کنار یکدیگر به جمع شدن منافذ پوست کمک زیادی خواهد کردو تاثیر بسیار زیادی در کوچک شدن آن ها دارد .

  • استفاده از پاک‌کننده‌های بر پایه ژل

استفاده از پاک‌کننده‌های بر پایه ژل

همان طور که در قسمت بالا نیز به ان اشاره کردیم برای جلوگیری و کاهش منافذ پوست باید بهداشت را رعایت کرده و به طور مرتب پاکسازی پوست انجام دهید . اما نکته مهم اینجاست که باید از پاک کننده هایی استفاده نمایید که دارای ترکیبات سازگار با پوست شما باشند و در منافذ پوست شما نفوذ نکنند . برای پوست های چرب که مستعد باز شدن منافذ هستند لازم است که از پاک کننده هایی استفاده نمایند که برپایه ژل می باشند زیرا این پاک کننده ها چربی اضافه و آلودگی ها را ار منافذ پوست بیرون کسیده و پوست را سالم و شاداب نگه می دارد . 

  • ترکیب شیر و ژلاتین

ماسک صورت

ماسک شیر و ژلاتین یک ماسک برای درمان منافذ باز پوست صورت ویکی از روش های از بین بردن منافذ است برای تهیه این ماسک راحت ابتدا باید شیر و ژلاتین را به مقدار مساوی با هم ترکیب کرده و سپس به صورت بنماری آن را حرارت دهید تا به حالت ژله ای تبدیل شود سپس این مخلوط را روی پوست خود قرار داده و صبر کنید تا خشک شود این روش را تا سه بار انجام داده و پس از خشک شده لایه بعد را قرار دهید بعد از انجام سه مرحله تا 20 الی 25 دقیه رد همان حالت باقی بمانید و سپس لایه ها برداشته و پوست خورا بشویید . توجه داشته باشید که این عمل ممکنه است برای شما دردآور باشد در نتیجه می توانید پوست خود را آب ولرم بشویید . 

  • استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده

روش های قطعی برای بستن منافذ باز پوست صورت

استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده یکی دیگر از راه های از بین بردن منافذ پوست است شما باید کرم های مرطوب کننده مناسب پوست خود را خریده و بعد از شست و شوی پوست بسیار از انها استفاده کنید . این کرم‌ها از خشک شدن پوست و آسیب‌های ناشی از آن جلوگیری کرده و با آب‌رسانی مناسب به پوست آن را نرم و مرطوبت و شاداب نگه می‌دارد و از باز شدن منافذ پوست در اثر تجمع چربی‌ها جلوگیری می‌کند.

  • ترکیب سفیده تخم‌مرغ و آب‌ لیمو

ماسک خانگی برای منافذ بز پوست

یکی از راه های معجزه آسا برای از بین بردن منافذ پوست صورت ترکیبا سفیده تخم مرغ با آب لیمو می باشد زیرا ریختن سفیده تخم‌مرغ بر روی پوست باعث می شود تا پوست جمع شود . همین ویژگی سبب شده تا سفیده تخم‌مرغ یکی ار درمان های مناسب برای بستن منافذ پوست صورت باشد . در نیجه ترکیب سفیده تخم‌مرغ با آب لیموی تازه یک ترکیب معجزه‌آسا برای منافذ پوست می باشد

برای تهیه این ماسک لازم است تا یک عدد سفیده تخم‌مرغ را با دو قاشق چای‌خوری آب لیموی تازه مخلوط کنیدو سپس این ترکیب را روی کل سطح پوست خود بکشید و بعد از خشک شدن آن را با آب ولرم کاملا بشویید.

  • قرار دادن ماسک خاک رس بر روی صورت

ماسک خاک رس برای بستن منافذ باز پوست صورت

ماسک خاک رس از انواع ماسک ها برای بستن منافذ پوست است زیرا خاک رس دارای خاصیت آنتی باکتریال بوده و می‌تواند منافذ باز پوست را از بین ببرد. برای این کارلازم است که ترجیحا از خاک رس آبی و سفید استفاده کنید.

برای تهیه این ماسک لازم است که یک قاشق غذاخوری از این خاک را با مقداری آب گرم مخلوط کنید تا بافت غلیظ و خمیری شکل ایجاد شود سپس این خمیر را روی پوست خود مالیده و بعد از ۱۵ دقیقه با آب ولرم آبکشی کنید . این کار را دو بار در هفته انجام دهید تا پس از چند ماه نتایج شگفت‌انگیز آن را ببینید.

  • استفاده از ماسک عسل و دارچین

ماسک برای رفع منافذ باز پوست صورت

برای بستن منافذ باز پوست خود می تونید از ترکیب عسل و دارچین نیز استفاده نمایید . این ماسک برای درمان منافذ باز پوست بوده که به شکل جوش‌های سرسیاه درآمده‌اند ‌این نوع منافذ باز پوست معمولا روی بینی یا گونه‌ها بسیار مشاهده می شوند 

برای تهیه این ماسک یک قاشق غذاخوری پودر دارچین را با سه قاشق غذاخوری عسل ترکیب کرده و هم میزنیم به تا حالت خمیر در امده و قهوه‌ای رنگ شود . این خمیر را روی سطح پوست به‌خصوص نواحی که جوش‌های سرسیاه دارند بکشید و بعد از خشک شدن با آب ولرمآبکشی کنید .