طرز تهیه زیتون پرورده رودبار به ساده ترین روش و فوری

16/01/2022
طرز تهیه زیتون پرورده
زیتون پرورده در کنار غذا های بسیاری سرو می شود.زیتون پرورده یک چاشنی گیلانی است که از ترکیب زیتون، گردو و رب انار تهیه می شود.موادی که در تهیه زیتون پرورده استفاده می شودچیزی است که این دستور غذا را منحصر به فرد می کند. اگر به دنبال طرز تهیه زیتون پرورده به روش گیلانی هستید با مجله والی همراه شوید
مجله والی
مجله والی

طرز تهیه زیتون پروده

زیتون پرورده یکی از چاشنی هایی است که متعلق به شمال کشورمان است که در کنار غذای اصلی سرو می شود و معروف ترین این چاشنی متعلق به رودبار است. با موادی که در این طرز تهیه برای شما نوشته ایم شما می توانید یک شیشه زیتون پرورده درست کنید. پس از درست کردن زیتون پرورده بهتر است یک شب این مواد را در یخچال بگذارید تا طعم مواد به خوبی با هم ترکیب شود.

مواد لازم برای تهیه زیتون پرورده

مواد لازم برای تهیه زیتون پرورده

زیتون بدون هسته  

 نیم کیلو 
گردو 300 گرم
سیر   2الی 3 حبه
گلپر   1 ق.چ
چوچاق( نعناع) 2 ق. غ
روغن زیتون  2 ق. غ
رب انار  2 پیمانه
آب انار 1/4 پیمانه
نمک  به میزان لازم
دانه انار اختیازی

 طرز تهیه زیتون پرورده

زیتون پرورده رودبار

برای تهیه زیتون پرورده اولین کار این است که زیتون ها را می چشیم اگر زیتون بیش از حد شور بود زیتون بدون هسته را یک ساعتدر آب سرد خیس کنید تا شوری زیتون کم شود.بعد از اینکه شوری زیتون را گرفتیم زیتون ها را کاملا خشک می کنیم در این بین مغز گردو را آسیاب می کنیم و یا اینکه در هاون کاملا می کوبیم.  زیتون ها را داخل ظرف گودی میریزیم و گردو را به این مواد اضافه می کنیم.

طرز تهیه زیتون پرورده رودبار

چوچاق را با چاقو خوب ریز می کنیم اگر چوچاق نبود می توانید از نعنا استفاده کنید. سیر را خوب له کنید و در هاون بکوبید و به کاسه زیتون اضافه کنید. در آخر رب انار، آب انار، نمک و گلپر را اضافه کنید و خوب با هم مخلوط کنید تا مواد به خورد زیتون ها برود. در آخر اگر فصل انار بود می توانید مقداری دانه ی انار هم به این مواد اضافه کنید. بعد از اینکه مواد را خوب هم زدید روی آن سلفون بکشید و در یخچال قرار دهید. بهتر است یک روز صبر کنید و سپس زیتون پرورده را در کنار غذا سرو کنید.

نکات کلیدی تهیه زیتون پرورده

زیتون پرورده گیلانی

1. اگر چوچاق در دسترس نداشتید می توانید از سبزی نعناع و گشنیز استفاده کنید.

2. اگر زیتون شما تلخ بود می توانید روی آن آب ولرم بگیرید و چند ساعت توی آب بگذارید بماند و بعد آب زیتون را خالی کنید این کار را چندین مرتبه تکرار کنید.

3. روی زیتون پرورده را همیشه ببندید تا تلخ نشود

4. برای اینکه زیتون پرورده کپک نزند زیتون ها باید کاملا خشک باشد.

5. اگر می خواهید زیتون پرورده را برای مدت طولانی نگه داری کنید آن را در ظرف شیشه ای بریزید.

6. برای  تهیه زیتون پرورده بهتر از سیر تازه اضافه کنید. اما اگر سیر تازه ندارید 1 یا 2 سیر خشک اضافه کنید.

7. اگر می خواهید زیتون پرورده شما تیره نشود از مقدار کمتری رب انار استفاده کنید و گردو روشن انتخاب کنید.