روش تکثیر، کاشت، پرورش و نگهداری گیاهان زیبای عنکبوتی

22/01/2022
کاشت و پرورش گیاهان عنکبوتی
گیاهان عنکبوتی یکی از انواع گیاهان مناسب برای آپارتمان می باشد که بسیار مقاوم بوده و در هر شرایطی می تواند رشد کرده و روش نگهداری آن بسیار راحت می باشد .
مجله والی
مجله والی

پرورش گیاه عنکبوتی

گیاه عنکبوتی از جمله گیاهانی این که نه تنها پرورش و نگهداری آن بسیار آسان بوده بلکه باعت زیبا تر شدن خانه شما می شود و شما در صورتی که اطلاعات کافی از پروش و روش نگهداری آن داشته باشد این گیاه مناسب ترین گیاه آپارتمانی می باشد پس اگه قصد پرورش و مراقب و نگهداری این گیاه را در خانه دارید با ادامه این مطلب در مجله والی همراه باشید .

کاشت، پرورش، نگهداری و بیماری های گیاه عنکبوتی

تکثیر گل عنکبوتی

گل عنکبوتی که آن را با نام برگ گندومی نیز می نامند و نام علمی آن Chlorophytum comosu یکی از انواع Liliaceae می باشد. گل عنکبوتی یکی از انواع گیاهان بسیار مفید برای محیط آپارتمان می باشد زیرا قدرت بسیار بالایی برای تصفیه کردن دارد .

مراقبت از این گیاه بسیار آسان و ساده می باشد زیرا این گیاه بسیار مقاوم بوده و بسیار تحمل بالایی دارد و به همین آنها دلیل این گیاه یکی از گزینه های مناسب برای تازه کار ها و افرادی که مهارت چندانی در پرورش و کاشت گیاهان ندارند و همچنین برای باغبانان نیز مناسب می باشد. در ادامه با نکاتی برای مراقبت از گیاهان عنکبوتی آشنا می شوید . 

گیاه عنکبوتی

معرفی بیشتر گیاه عنکبوتی اسپایدرت‌ ها

فواید گل عنکبوتی

گیاه عنکبوتی  با افزایش نور خورشید در طول روز مخصوصا در فصل بهار باید شروع به تولید گل کرده و در نهایت به اسپایدرت ها تبدیل شوند اما ممکن است که این اتفاق همیشه رخ نداده اما به طور کلی گیاهان بالغ یا ذخیره انرژی کافی اسپایدرت تولید می کنند. و اغلب نوع بالغ آنها هستند که در فصل بهار گل می دهند. اسپایدرت ها می توانند در آب و خاک یا می تواندد ریشه کنند. اما به طور کلیه کاشت گیاه در خاک نتایج مطلوب تر و ریشه قوی تری خواهد داشت. 

در این حالت ایده آل بهترین روش برای ریشه زایی این گیاه این است که باید اجازه دهید تا گیاهچه به گیاه مادر متصل شود. در نتیجه باید در صورت انتخاب گیاه و نگهداری آن ، باید آن را در گلدان خاکی و نزدیک به گیاه مادر قرار دهید و به خوبی و به طور منظم آن را آبیاری نمایید در این صورت پس ار زیشه زدن گیاه می توانید آن را گیاه مادر جدا کرده و می توانید آن را به راحتی از گیاه مادر جدا نمایید و آن را در داخل یک گیدان پر از خاک دیگر قرار داده و به طور مرتب آبیاری کنید. و همچنین گلدان را در یک کیسه پلاستیکی تهوبه شده و در مکان روشن قرار دهید و وقتی عنکبوت به خوبی رشد نمود و ریشه ی آن مقاوم شد . آن را از کیسه خارج کرده و بگذارید به به طور معمول از آن مراقبت نمود . 

راهنمای مراقبت از گیاه عنکبوت

عکس انواع گل عنکبوتی

گیاهان عنکبوتی به دلیل داشتن شاخه و برگ های آبشاری و ساقه خای بلندی که دارند پس از رشد حالت آویزان به خود میگیرند در نتیجه زمانی که این گیاهان به صرت ستونی رشد می کنند بسیار عالی به نظر می رسند. در نتیجه اگر گلدان را در جایی آویزان می کنید و روی چزی قرار می دهید توجه کنید که برگ های بلند این گیاه له نشود و ساقه های بلند آنقدر سنگین سنگین نشود که از روی گلدان کشیده شود . این گیاهان ی از مزیت های که دارند این است که در آب و هوای گرم و فضای باز به خوبی رشد می کنند.

یکی از وقت گیری ترین قسمت مراقب از گیاه گندمی، آبیاری منظم آن ها می باشد وهمچنین در طول فصل رشد آن یعنی از فصل بهار تا فصل پاییز نیازمند برنامه مناسب برای کود دهی منظم می باشد زیرا این عمل باعث می شود تا زمان رشد بتوانید گیاه را مجدد جابه جا نمایید. 

  • نور

گیاهان عنکبوتی برای رشد سایه را به نور ترجیح می دهند و می توانند سایه مطلق را تحمل نمایند اما متاسفانه در سایه نمی توانند به اندازه کافی و بسیار قوی رشد نمایند همچنین نور مستقیم خورشید نیز برای این گیاه مناسب نبوده و برگ های آن را می سوزاند . در نتیجه قرار دادن این گیاه داخل خانه در کنار پنجره نورگیر یکی بهترین بهترین و ایده ال ترین نور برای این گیاه می باشد. این گیاه برای شکوفا شدن و رشد مطلوب لازم است خاک عنکبوتی زهکشی شده و نور غیر مستقیم بخورد. 

  • خاک

از خصوصیات ویژه ی گیاه گندمی این است که این گیاه می تواند در انواع خاک رشد نماید اما به طور کلی از خاک سست و لومی که دارای زهکشی بسیار مناسب بوده را دوست دارند و همچین ترجیح می دهند PH خاک خنثی باشد و تنها می توانند خاکی اسیدی و تا کمی قلیایی را تحمل کنند. زیرا سطح بالای نمک در خاک می تواند منجر به قهوه ای شده نوک برگ های گندومی شود. 

  • آب

گیاهان عنکبوتی خاک کمی مرطوب اما نه خیس را دوست دارند. گیاهان عنکبوتی ترجیح می دهند زمانی را بین دو آبیاری خشک باشند و آبیاری بیش از حد می تواند باعث پوسیدگی ریشه و در نهایت از بین رفتن گیاه شود. این گیاهان به فلوراید و کلر موجود در آب حساس هستند که می تواند نوک برگ ها را قهوه ای کند. بنابراین در صورت امکان، از آب باران یا آب مقطر برای گیاهان گلدانی استفاده کنید.

  • دما و رطوبت

شرایط گرم و مرطوبت یکی از ایده ال ترین شرایط برای نگهداری گیاهن عنکبوتی می باشد این گیاهان دمای زیر 50 درجه را دوست نداشته و از دمای مابین 55 تا 65 درجه را دوست می دارند و همچنین باید از تهویه مناسب برای رشد در خانه بهرمند باشند و اگر رطوبت کم باشد نوک برگ های این گیاه به دلیل کمبود رطوبت قهوه ای می شود در نتیجه غبار پاشی منظم گیاه می تواند باعث تامین رطوبت مورد نیاز و کافی برای حفظ رطوبت کمک نماید . 

  • کود دهی

این گیاهان به کود دهی متوسط نیازمندند زیرا کودهی زیاد و بیش از حد منجر به قهوه ای شدن برگ های این گیاه شود و کود دهی بسیار کم نیز می تواند باعث می شود گیاه به طور کامل رشد ننماید . این کود دانه ای همه به منظوره یا محلولی در آب در فصل رشد و طبق دستورالعمل های برحسب استفاده ی در لزوم بسته و رشد گیاه خود مقداری آن را تنظیم نمایید. 

  • هرس

گیاهان عنکبوتی را می توانید هر از گاهی هرس کرده و از آنجایی که این گیاهان محیط نیمه گلدانی را ترجیح می دهند، زمان هرس کردن آنها وقتی می باشد که ریشه های بزرگ آن ها به خوبی نمایان شده و آبیاری آن مشکل است را می توانید هرس کرده و مجدد بکارید . گیاهان عنکبوتی را می توان به راحتی از طریق تقسیم گیاه مادری به صورت گیاهچه و یا کاشت عنکبوت های گوچک تکثیر نمود. 

تکثیر گیاهان عنکبوتی

علت زرد شدن گل عنکبوتی

اما تکثیر گیاهان عنکبوتی چگونه است ؟ تکثیر گیاهان عنکبوتی بسیار آسان بوده و به سادگی می توان گیاهچه های کوچک آنها را روی ساقه خود بگذارید و تا ریشه هایی به طول حداقل یک الی دو اینچ ایجاد کرده و سپس آنها را با دقت از ساقه جدا نمایید و ریشه را سالم نگهدارید. 

سپس آنها را در ظرفی که دارای زهکشی مناسب است بچنید و مطمئن شوید که خاک آن مرطوب باشد نه خیس و نه خشک باید تا زمان استقرار این خاک کاملا مرطوب باشد. از طرفی دیگر گیاهان بالغ را می توان حفر و تقسیم کرده و به آرامی آنها را از بخش هایی جدا کنید اما باید توجه کنید تا جایی که امکان دارد به ریشه های گیاه دست نزنید و سپس جداسازی آن بخش از گیاه را که جدا کردید را دوباره بکارید. 

تعویض گلدان گیاهان عنکبوتی


تکثیر برگ بیدی عنکبوتی

یکی از مطلوب ترین شرایط برای پرورش این گیاه استفاده از گلدان بزرگ می باشد. در نتیجه بهتر است گیاهان عنکبوتی را در گلدانی که کمی بزرگتر از ریشه آنها هستند پرورش داده  وحتما اطمینان حاصل کنید که سوراخ های کف گلدان که به منظور زهکشی مناسب می باشد کافی باشد وهمچنین به حتما برای پرورش این گیاه از خاک گلدانی شل استفاده نمایید . این گیاه آنچنان نیاز به تعویض گلدان ندارند و معمولاًهر دو تا سه سال یکبار وقتی مشاهده کردید که ریشه های گیاه از سوراخ های زهکشی بیرون زده و یا بالای خط خاک قرار دارند نیاز به تعویض گلدان دارید و بهترین زمان برای جابه جا کردن و تعویض گلدان این گیاه، فصل بهار می باشد پس برای انجام این کار باید گیاه را به آرامی از گلدان قدیمی خارج نموده و در همان عمق در گلدان کمی بزرگتر آن را قرار دهید و سپس اطراف آن را با خاک گلدان تازه پرنمایید. 

آفات بیماری های رایج گیاه عنکبوتی

افت گل گندمی

این گیاهان عنکبوتی به به طور عمومی گیاهانی سالم هستند اما، به طور کلی چند آفت رایج گیاهی از جمله شته‌ها، مگس‌های سفید و کنه‌های عنکبوتی، می‌توانند بر آنها تأثیرمنفی گذاشته و همچنین استهلاک شاخه ها و برگ های آن نیز یکی از نشانه‌های رایج آلودگی این گیاهان است در نتیجه یکی از راه طبیعی و موثر برای مبارزه با مشکل، شستشوی گیاه با آب و همچنین می توان از یک حشره کش برای آلودگی های جدی تر استفاده نمایید.

قهوه ای شدن برگ های گیاه عنکبوت

گل عنکبوتی صورتی

برخی فکر می کنند که یکی از تنایج شرایط نامناسب گیاه عنکبوت قهوه ای شدن برگ های آن می باشد اما اگر متوجه قهوه ای شدن برگ های گیاه شدید، جای نگرانی نیست. قهوه ای شدن نوک برگ ها کاملا طبیعی می باشد و به گیاه هیچ گونه آسیبی نمی رساند و و گاها به دلیل فلوراید موجود در آب که باعث تجمع نمک در خاک می شود رخ می دهد . که در این حالت معمولاً آبیاری کامل و تخلیه نمک های اضافی کمک کننده خواهد بود در نتیجه پس از آبیاری گیاه اجازه دهید آب تخلیه شده و در صورت نیاز اینکار را تکرار نمایید همچنین استفاده از آب مقطر یا حتی آب باران برای آبیاری گیاهان به جای آب آشپزخانه بسیار برای بهبود این وضعیت کمک کننده است. 

سمیت گیاه عنکبوت

سمیت گیاه عنکبوت

ممکن است شنیده باشد که این گیاه دارای خواص توهم زایی بوده همچنین در برخی از منابع و مطالعات نشان داده شده است که این گیاه دارای اثری توهم زاییی برای گربه سانان ایجاد نموده و اگرچه که گفته میشود این گیاه بی ضرر بوده و هیچ گونه خاصیت سمی ندارد . 

اما در واقع، گیاه عنکبوت برای گربه ها و سایر حیوانات خانگی غیر سمی ذکر شده است با این وجود، اما با این حال هنوز گربه هایی که برگ های گیاه عنکبوت را می خورند ممکن است خطر بالقوه ای داشته باشد. باید توجه داشت که این گیاهان عنکبوت حاوی ترکیبات شیمیایی بوده که مربوط به تریاک می باشد. اگرچه این ترکیبات غیر سمی بوده اما، همچنان می توانند منجر به بسیاری از ناراحتی ها از جمله ناراحتی معده، استفراغ و اسهال شوند به همین دلیل، توصیه می شود گربه ها را از این گیاهان دور نگه دارید تا از سمیت گیاه عنکبوت و اثرات خفیف آن جلوگیری نمایید.