طرز تهیه خورشت فسنجان گیلانی خوشمزه با مرغ و گوشت قلقلی

18/01/2022
طرز تهیه خورشت فسنجان
خورشت فسنجان یکی از خوش طعم ترین و اصیل ترین خورشت های ایرانی است. این خورشت شمالی دارای طعم بی نظیر و منحصر به فرد است. برای آشنایی با طرز تهیه انواع مختلف خورشت فسنجان با مجله والی همراه باشید.
مجله والی
مجله والی

خورشت فسنجان گیلانی

خورشت فسنجان یکی از لذیذ ترین خورشت های ایرانی است. این خورشت با طرز تهیه های مختلف با گوشت گوسفند و یا گوساله، گوشت مرغ و یاگوشت قلقلی پخته می شود. برای مشاهده طرز تهیه کامل  و مرحله به مرحله با نکات کلیدی برای خوشرنگ و خوش طعم شدن این خورشت با مجله والی همراه باشید. مجله والی همواره سعی دارد بهترین و با کیفیت ترین مطالب را برای شما دوست داران آشپزی ارائه کند.

مواد لازم برای تهیه خورشت فسنجان شمالی

طرز تهیه خورشت فسنجان خوش طعم

گوشت( مرغ یا گوسفندی) 4 تکه سینه مرغ و یا 400 گرم گوشت
رب انار ۴ قاشق غذا خوری
مغز گردو ۳۰۰ گرم
پیاز ۱ عدد بزرگ
شکر ۲ قاشق غذا خوری
نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم

طرز تهیه خورشت فسنجان با مرغ 

خورشت فسنجان با مرغ

برای تهیه خورشت فسنجان با مرغ ابتدا مرغ ها را خوب بشورید و پوست آن را بکنید بهتر است برای تهیه فسنجان از سینه مرغ استفاده کنید. یک عدد پیاز بزرگ را ریز خرد کنید و یا رنده کنید. قابلمه ای را روی حرارت قرار داده روغن مایع را بریزید و پیاز را خوب سرخ کنید و زردچوبه و نمک و فلفل را را به پیاز بیافزایید. گردو آسیاب شده را اضافه کنید و خوب مخلوط کنید و آنقدر تفت دهید تا بوی خامی گردو ها گرفته شود. رب انار راضافه کنید  و کمی با مواد تفت دهید سپس آب جوش را به مواد اضافه کنید و حرارت را کم کنید. در ماهیتابه روغن بریزید و اجازه دهید تا روغن خوب گرم شود سپس مرغ را حسابی سرخ کنید. و مرغ را به خورشت اضافه کنید. این خورشت به 6 تا 7 ساعت زمان برای پخت کامل  نیاز دارد. بعد از پخت کامل با توجه به ذائقه ی خود می توانید از شکر برای شیرین کردن این خورشت استفاده کنید.

طرز تهیه فسنجان با گوشت قلقلی

خورشت فسنجان با گوشت قلقلی

برای تهیه خورشت فسنجان با گوشت قلقلی برای چهار نفر شما نیاز به 200 گرم گوشت چرخ کرده یک پیاز متوسط و نمک و فلفل دارید.بعد از تهیه خورشت به روش بالا یک عدد پیاز را ریز رنده کنید و آبش را بگیرید سپس گوشت چرخ کرده را اضافه کنید و نمک و فلفل را به این مخلوط بیافزایید. گوشت را حسابی ورز بدهید و به اندازه یک گردو از این مخلوط جدا کرده گرد کنید. گوشت قلقلی ها را در یک ماهساتابه با روغن کم سرخ کنید نیم ساعت قبل از خاموش کردن خورشت گوشت قلقلی ها را به خورشت اضافه کنید تا طعم خورشت را به خود بگیرند.

فوت کوزه گری برای خوش طعم شدن فسنجان

پیاز خرد شده

  • بهتر است پیاز را به صورت رنده شده بریزید تا بعد از پخت زیر دندان نیاید.

گردو ریز خرد شده

  • برای اینکه گردو به خوبی روغن پس بده بهتر است که گردو را حسابی آسیاب و پودر کنیدو یا با چرخ گوشت چرخ کنید

فسنجون جا افتاده

  • برای اینکه خورشت شما خوب روغن بیاندازد در آخر پخت می توانید چند قالب یخ به خورشت اضافه کنید این شک باعث می شود که گردو شما به خوبی روغن بیاندازد.

فسنجون خوشرنگ

  • برای خوش رنگ شدن بهتر خورشت رب انار را تفت دهید این کار باعث می شود که خورشت شما تیره شود.

رب انار

  • روغن اضافی در فسنجان نریزید! روغن طبیعی گردو بعد چند ساعت پختن روی غذا می آید
  • گردو را خیلی تفت ندهید تفت دادن زیاد گردو باعث تلخی خورشت می شود

گردو برای خورشت فسنجان

  • از گردو با کیفیت استفاده کنید.