نحوه بازی تخت نرد و نکات بازی تخته نرد

20/02/2022
بازی تخته نرد
در این مطلب قصد داریم به شما نحوه بازی تخته نرد و تاکتیک و تکنیک های این بازی را با شما به اشتراک بگذاریم با مجله تفریحی سرگرمی والی همراه شوید تا این بازی جذاب را یاد بگیرید.
مجله والی
مجله والی

قیمت تخته نرد

تخته نرد یک بازی رومیزی 2 نفره است که روی یک تخته بازی می شود این بازی تخته مخصوص به خود را دارد که در وسط آن با 12 فضای مثلثی به نام نقاط در هر ربع تقسیم می شود. هر بازیکن در طرف مقابل تخته می نشیند و هر بازیکن 15 مهره دارد هدف این بازی این است  که اولین کسی باشید که تمام مهره‌های خود را از روی تخته حذف می‌کند.  برای تنظیم بازی، بازیکن اول 3 مهره را در یک ردیف عمودی در پایه پنجمین نقطه از سمت چپ خود، در نیمه پایین تخته، و 5 مهره را در اولین نقطه مستقیماً در سمت راست پایین صفحه قرار می دهد.بازیکن حریف مهره های رنگی خود را طوری تنظیم می کند که مهره های حریف خود را آینه کند، به طوری که هر ردیف 2 تایی یک ردیف آینه 2 در طرف مقابل، هر ردیف 3 تایی یک ردیف آینه 3 دارد.مهره های بازیکن اول فقط مجاز به حرکت در خلاف جهت عقربه های ساعت هستند و از بالا سمت راست شروع می شوند.  مهره های بازیکن دوم فقط مجاز به حرکت در جهت عقربه های ساعت هستند و از بالای سمت چپ شروع می شوند. برای شروع بازی، بازیکنان به نوبت به نوبت 2 تاس 6 طرفه می اندازند. شما میتوانید اگر عدد 5 و 2 را آوردید می توانید دو مهره خود را یکی را 5 و یکی را 2 بار حرکت دهید و با اینکه مجموعه این اعداد را با یک مهره حرکت کنید.. اگر بازیکنی مهره‌ای را به نقطه‌ای منتقل کند که تنها 1 مهره حریف روی آن باشد، مهره بازیکن مقابل از روی تخته برداشته می‌شود. یک بازیکن زمانی برنده می شود که تمام مهره هایش از روی تخته حذف شود.

نحوه بازی تخته نرد

 بازی تخته نرد

  • بازیکنان هنگام بازی رو به روی یکدیگر در دو طرف تخته می نشینند. تخته خانگی هر بازیکن در نزدیکترین ربع سمت راست به بازیکن قرار دارد. تخته های خانه در مقابل یکدیگر قرار دارند و همچنین تخته های بیرونی که در ربع سمت چپ قرار دارند. مثلث ها در اکثر تخته های تخته نرد از 1 تا 24 شماره گذاری می شوند که نقطه 24 دورترین نقطه از بازیکن و با 1 سمت راست ترین مثلث در زمین خانگی بازیکن است. بازیکنان باید مهره های خود را از دو طرف تخته حرکت دهند، بنابراین اولین امتیاز یک بازیکن، امتیاز 24 بازیکن دیگر، امتیاز دوم یک بازیکن، امتیاز 23 بازیکن دیگر است و به همین ترتیب.
  • تخته را تنظیم کنید و  هر بازیکن باید 15 مهره خود را برای شروع بازی تنظیم کند مهره های بازی در دو رنگ مختلف هستند ورای تنظیم تخته، هر بازیکن باید دو مهره در نقطه 24 خود، سه مهره در نقطه 8 خود، پنج مهره در نقطه 13 خود، و پنج مهره دیگر در نقطه 6 خود قرار دهد.

نحوه تاس انداختن در بازی تخته نرد

  •  تاس بیاندازید و هر کسی که عدد بزرگتری تاس انداخت بازی را شروع می کند. اگر یکی از بازیکنان 5 و دیگری 2  انداخت، بازیکنی که 5 آورده بازی را شروع می کند و به جای تاس جدید از 5 و 2 استفاده می کند.
  • تاس بریزید. و اعداد نشان دهنده تاس را می توانید در دو حرکت جدا و یا حمعه با هم انجام دهید.اگر هر یک از تاس ها روی یک مهره، خارج از تخته، یا به لبه تخته تکیه داده باشد، معتبر تلقی نمی شود و باید دوباره پر کنید.

حرکت مهره در بازی تخته نرد

  • شما می توانید مهره های خود را به نقطه ای بدون مهره، نقطه ای که یک یا چند مهره روی آن قرار دارد یا نقطه ای که یکی از مهره های حریف روی آن باشد حرکت دهید. به یاد داشته باشید که همیشه باید مهره های خود را در خلاف جهت عقربه های ساعت حرکت دهید و از زمین حریف خود به زمین خود بروید.شما فقط به 2 مهره برای مسدود کردن یک نقطه نیاز دارید، اما می توانید هر تعداد مهره خود را در یک نقطه داشته باشید.

نحوه حرکت دوبل تاس در تخته نرد

  • اگر دوبل آوردید یعنی اعداد روی تاس ها باهم یکی شده دو حرکت اضافی برای خود به دست آورده اید

از دست دادن حرکت در بازی تخته نرد

  • اگر نمی توانید هر کدام از شماره ها را بازی کنید، نوبت خود را از دست می دهید.این قانون در مورد دوبل  نیز صدق می کند. اگر نتوانید عدد دو برابر شده را بازی کنید، نوبت خود را از دست می دهید.

جفت کردن دربازی تخته نرد

  • اگر مهره های خود را تکی قرار دهید در برابر ضربه زدن توسط مهره های بازیکن شما آسیب پذیر است.حداقل در اوایل بازی حداقل دو مهره خود را روی یک نقطه نگه دارید.
  •  قبل از اینکه مهره های خود را به زمین خانه خود منتقل کنید، باید سعی کنید به جای اینکه فقط چند نقطه توسط 5 یا 6 مهره اشغال شود، نقاط زیادی را 2 یا 3 مهره اشغال کنید. این نه تنها گزینه های بیشتری برای حرکت به نقاط باز در اختیار شما قرار می دهد، بلکه حرکت حریف به نقطه باز را نیز سخت تر می کند.

نکات بازی تخته نرد

زدن مهره های حریف

سعی کنید مهره های تکی را بزنید و به نوار وسط منتقل کنید.باید سعی کنید تا جایی که ممکن است لکه ها را بزنید. این یک راه عالی برای کاهش سرعت حریف است.

وارد کردن مهره به بازی

هر زمانی که مهره بازیکن روی میله باشد، نمی تواند مهره های دیگرش را حرکت دهد تا زمانی که مهره را به خانه برگرداند.اگر بازیکنی با یکی از مهره های شما روی آن ضربه بزند، باید مهره خود را روی میله خود قرار دهید. شما می توانید این کار را با انداختن تاس و سپس حرکت دادن مهره به یک نقطه باز در صفحه اصلی حریف انجام دهید برای مثال، اگر تاس  2 آوردید می توانید مهره خود را روی علامت 23 در زمین خانگی حریف وارد کنید، البته به شرطی که باز باشد.

بازی تخت نرد

بعد از اینکه تمام مهره‌های خود را از نوار خارج کردید، دیگر مهره‌های خود را حرکت دهید. می توانید دیگر مهره های خود را دوباره حرکت دهید. اگر فقط یک مهره برای وارد کردن داشتید، می‌توانید از شماره دیگری که می‌زدید برای حرکت دادن یکی از مهره‌های دیگرتان استفاده کنید.اگر دو مهره روی نوار دارید، قبل از اینکه بتوانید مهره های دیگری را جابجا کنید، باید هر دو را وارد کنید. اگر در حین تاس انداختن فقط می توانید یک چکر وارد کنید، باید در نوبت بعدی خود دوباره امتحان کنید.

بازی تخته نرد چه شکلیه

برای برنده شدن در بازی، باید اولین نفری باشید که تمام مهره های خود را از روی تخته خارج کنید.برای برداشتن مهره‌های خود، باید هر دو تاس بریزید و از اعداد برای جابجایی قطعات در سینی استفاده کنید. اعدادی که می‌زنید باید دقیق یا بیشتر از تعداد فضاهای مورد نیاز برای برداشتن هر قطعه از تخته باشد.اگر یک 6-2 رول کنید، می توانید دو قطعه را که روی این نقاط هستند، از بین ببرید. اما اگر در نقطه 6 مهره ای ندارید، می توانید آن را از بالاترین نقطه بعدی روی تخته خود، مانند نقطه 5 یا 4، کنار بگذارید.

اگر بازیکن حریف مهره‌ای روی میله داشته باشد، باز هم می‌تواند در صورت وجود، آن را در زمین شما وارد کند و شما را مجبور کند که یکی از مهره‌های خود را بیرون بیاورید و به میله منتقل کنید. پس از آن، نمی‌توانید تا زمانی که بازی در زمین خانگی بازنگشته، ادامه دهید.هنگام بیرون آوردن، فقط می توانید مهره هایی را بردارید که نقطه مربوطه را اشغال می کنند. 

اگر تمام پانزده مهره خود را قبل از انجام حریف کنار بگذارید، پس در بازی تخته نرد برنده شده اید. تخته نرد بیش از یک بار بازی می شود.