طرز تهیه ترشی گل کلم با سرکه و ترشی گل کلم با آب گوجه با بهترین طعم

27/11/2021
ترشی مخلوط خانگی
ترشی مخلوط یکی از انواع ترشی های ایرانی است. این ترشی از سبزیجات تهیه می شود. برای تهیه ترشی مخلوط و آموزش مرحله به مرحله و کامل این ترشی با مجله والی همراه باشید.
مجله والی
مجله والی

ترشی گل کلم

ترشی مخلوط از پرطرفدار ترین ترشی های ایرانی است. ترشی گل کلم بیشتر با سبزیجاتی مثل هویج، کلم، پیاز، فلفل و کرفس تهیه می شود. این ترشی بیشتر در فصل پاییز تهیه می شود. این ترشی را می توانید با سبزیجات دلخواه و گل کلم تهیه کنید. برای آموزش کامل و مرحله به مرحله این ترشی با مجله والی همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه ترشی گل کلم

طرز تهیه ترشی گل کلم

گل کلم   2 کیلوگرم
خیار 500 گرم
هویج 500 گرم
بادمجان 500 گرم
کرفس 500 گرم
فلفل سبز تند 4 عدد
سیر تازه و یا خشک 100 گرم
سبزی معطر 500 گرم
نمک و فلفل به مقدار لازم
زردچوبه به مقدار لازم
ادویه ترشی 2 قاشق غذاخوری
سرکه سفید
به مقدار لازم
آب گوجه  به اندازه سرکه

طرز تهیه مخلوط گل کلم

تهیه  ترشی گل کلم

تهیه ترشی کلم بسیار سلیقه ای است و شما می توانید سبزیجات بالا را به خواسته خود  کم و زیاد و یا حذف کنید. ادویه این ترشی نیز بسیار سلیقه ای است و با توجه به ذائقه خوئ می توانید کمی تند و یا ترش تر آن را درست کنید. برای تهیه ترشی گل کلم  ابتدا به خوبی سبزیحات را بشورید بهتر است تمامی سبزیجات را ضد عفونی کنید. سپس تمامی سبزبجات را به اندازه دلخواه خرد کنید. بهتر است نسبت سبزی ها را نسبت به رسیدن سبزیجات خرد کنید که همه سبزیجات در یک زمان باهم برسند. سبزی ها را دوباره بشورید و خشک کنید هیچ آبی در سبزیجات باقی نماند. می توانید ترشی را با ترکیب نصف سرکه و نصف آب گوجه و یا تمام سرکه درست کنید.

تهیه ترشی گل  با آب گوجه

تمامی سبزیجات را داخل یک قابلمه بزرگ ریخته و نمک، فلفل و ادویه ترشی را با سبزیجات مخلوط کنید. سپس در یک ظرف شیشه ای بزرگ مواد ترشی را اضافه کنید و لابه لای ترشی فلفل ها را قرار دهید. بعد از اتمام سرکه را بر روی مواد ترشی اضافه کنید. سرکه باید تمامی سطح ترشی را بگیرد. سرکه را جای خنک و بدون نور  قرار دهید بعد از چند روز به ترشی سر بزنید چون معمولا مواد ترشی سرکه را به خود جذب می کند و بعد چند روز باید به آن سرکه اضافه کنید. بهتر است بعد از رسیدن ترشی یک ملاقه و یا قاشق استیل جداگانه برای ترشی داشته باشید و یا حتما قاشق شما خشک و تمیز باشد.

فوت و فن ترشی کلم مخلوط

ترشی گل کلم با سرکه

  • سعی کنید ترشی را داخل ظرف شیشه ای نگه داری کنید و از ظرف پلاستیکی استفاده نکنید.
  • درب ترشی را سفت ببنید و دقت کنید که تمامی سبزیجات خشک باشند.
  • از سیر و پیاز بهتر است که زیاد استفائه نکنید زیرا طعم و رنگ ترشی را تغییر می دهد

تذشی گل کلم با سرکه

  • اگر از آب گوجه استفاده می کنید سعی کنید که مقدار آن با سرکه برابر یا کمتر باشد تا ته نشنین نشود. اگر از آب گوجه برای تیه ترشی استفاده می کنید بهتر است که مواد ترشی را کمی درشت تر خرد کنید.
  • بادمجان مورد استفاده در ترشی باید پخته شده باشد. بادمجان را خرد کنید و به ازای هر یک کیلو بادمجان یک لیوان سرکه اضافه کنید و درب قابلمه را بگذارید اجازه بدهید کاملا بپزد و سرکه کاملا تبخیر شود.

ترشی گل  کلم با گوجه

  • از سبزیجات معطر نظیر ترخون، گشنیز، ‌نعنا، مرزه، شوید، جعفری برای ترشی استفاده کنید و سبزی را ریز خرد کنید.
  •  اگر دوست دارید ترشی مخلوط بنفش داشته باشید از کلم بنفش در ترشی خود استفاده کنید.
  • به هیچ عنوان گل کلم را نجوشانید سعی کنید بصورت خام استفاده کنید تا سفید و ترد بماند.