پرورش ماهی قزل آلا(0 تا 100) - چگونه با پرورش قرال آلا میلیارد شویم

24/02/2022
میزان درآمد پرورش ماهی قزل آلا
پرورش قزل آلا یکی از صنعتی پر درآمد بوده و دارای سود آوری بسیار بالایی سالانه بوده در این مطلب می خواهیم صفر تا صد پرورش ماهی را آموزش داده و میزان در امد و سود این صنعتی را بررسی نماییم.
مجله والی
مجله والی

قزل الا نوعی ماهی سرد آبی می باشد که در استخر های مصنوعی قابل پرورش می باشد دمای آب مورد نیاز این ماهی سود آور به طور میانگین بین 12 درجه تا 18 ردجه می باشد و نیازمند درصد اشباع اکسیژن کافی می باشد. علاوه بر این ها شما در این صنعتی نیازمند بچه ماهی، برق؛ آب شیرین، مهارت و سرمایه دارید تا در این عرصه موفق شوید. 

این ماهی با توجه به قیمت و طعم مناسبی که دارد جایگاه ویزه در میان مصرف کنندگان در مناطق مختلف کشور دارد. در این مطلب میخواهیم میزان در امد و سود پروروش ماهی قزل آلا را بررسی کرده و شما را در این راه راهنمایی نمایید پس با ما در مجله والی همراه باشید.

در آمد پرورش ماهی قزل آلا 

پرورش ماهی قزل آلا با آب چاه

کشور ایران یکی از بزرگ ترین پرورش دهندگان ماهی قزل آلا به شمار می رود که دارای تعداد زیادی از پرورش دهنده ماهی قزل آلا می باشد . هر مجموعه پرورش قزل آلا می تواند سالانه دو دوره ی تولید داشته باشیدکه این به این مفهوم می باشد که شما سالانه دو سری سود دهی را تجربه می کنیم. علاوه بر آن مطابق به ذائقه مردم و استقال خوبی که از گوشت این ماهی می شود در هر سری صید و عرضه به بازار می توانید انتظار سود مناسبی داشته باشید. 

قزل آلا یک نوع ماهی بسیار مقاوم بوده که دارای طیف غذایی وسیعی میباشد و در برابر عوملی چون شرایط زندگی در تراکم بالا، مقاومت بسیار مطلوبی دارد همچنین در برابر  تغییرات شیمیایی و فیزیکی را تا حد بالایی مقاومت میکند در نتیجه بیش ترین هزینه ای که برای پرورش ماهی حائز اهیت میباشد میزان غذای مصرفی این ماهی است این ماهی روزانه نیازمند غذای نسبتا زیادی می باشد به طوری که بچه ماهی ها تا حدود 6 بار در روز و ماهی های بالغ بین 1 الی 2 وعده در ورز به غذا احتیاج دارند در صورت عدم مدیرت غذای کافی این امکان وجود دارد تا شما با ضرر مالی بسیاری مواجه شوید.

برای انکه غذای ماهی به طور مناسب پخش شود نیاز به دسته بندی و جدا کردن ماهی سنین مختلف هستید زیرا ماهی های بزرگ تر در رقابت با مصرف غذا موفق تر بوده و در نتیجه شانس ماهی های کوچک برای دریافت غذا کاهش میابد. همین عامل باعث میشود تا ماهی ها لاغر تر شده و رشد آنها نامناسب شود. 

ارزان ترین و به صرفه ترین روش برای پرورش ماهی استفاده از قفس می باشد. این نوع قفس ها، توری بزرگ بوده که در آب شیرین شناورند و می توان بالترین تراکم ماهی را در آن جای داد البته شما در این شرایط نیاز زیادی به جابه جاییی آب دارید تا مواد زائد و دفعی در آن انیار نشده و تلفات و خسارت به همراه نداشته باشد. 

آیا پرورش ماهی قزل آلا سود آور می باشد؟

سود پرورش ماهی قزل آلا 1400

تمامی نهاد های تولید ماهی قزل الا همانند ذرت و کنجاله و تخم ماهی تحت حمایت دولیت بوده و برای واردات آنها از ارز 4200 تومانی استفاده می کنند، عمده تجهیزات مورد نیاز برای احداث مزرعه ماهی قزل الا در داخل کشور بومی شده است. 
همانند هر صنعتی، بازار نقش اول در میزان سود دهی فعالا این بخش دارد و تولید کنندگان بر اساس وضعیت بازار امکان دارد 5 الی 10 هزار توان از فروش هر کیلوگرم ماهی سود ببرند. 

هر مزرعه پرورش ماهی قزل الا در سال می تواند دو دوره تولید داشته باشد و یکی واحد می توند 20 تن در هر دورع یعنی بیش از 100 میلیون تومان در آمد کسب نماید. 

نوع رنگین کمانی برای پرورش مناسب تر می باشد زیرا رشد آنها در زمان کوتاه تر و سریع تر انجام شده و نسبت به نوع خال قرمز غذای کمتری نیز مصرف می نماید همین عامل باعث شده است که بتوانید هزینه بیشتری پس از انداز نمایید همچنین این ماهی نسبت به عوامل مختلف از قبیل بیماری و شرایط دمایی وسایر موارد مقاومت بیشتری دارد و در نتیجه هزینه های درمان و مشابه آن نیز به حداقل می رسد.

35 میلیون تومان سرمایه گذاری اولیه برای تولید هر تن ماهی

تولید هر تن ماهی قزل آلا در کشور ما بیش از 35 الی 40 میلیون تمان سرمایه گذاری نیاز دارید اما آن چیز که در صنعتی مانع به حساب می آید دسترسی به آب شیرین می باشد زیراتقریبا تمام منابع آب شیرین در دسترس، برای پرورش ماهی قزل آلا مورد استفاده قرار گرفته و کسی که در شرایط فعلی قصد دارد که در این صنعتی سرمایه گذاری نماید باید به مکان های سخت تری رفته که یکی از موانع دیگر نیز دسترسی به این زمین ها می باشد. 

براساس برنامه جدید توسعه باید 220 هزار تن تولید در این بخش انجام شود که بخش عمده آن از طریق افزایش بهره وری میباشد در حال حاضر 175 هزار تن ماهی قزل آلا در کشور تولید می شود.
فعالان پرورش ماهی قزل آلا برای افزایس بهره وری در فعالیت خود باید از ادوات و مکانیزاسیون به روز، اکسیژن مایع،هواده ها  و بهبود عملکرد در بخش تولید بهره گیرند. 

500 میلیون تومان سرمایه اولیه برای ایجاد یک واحد 20 تنی

حداکثر ظرفیت صدور مجوز در آستخر های آب کشاورزی 10 تن میباشدالبته که برای تولید یک تن نیز مجوز صادر می شود کف تولید وجود ندارد زیرا هر سیستمی ممکن است تا میزان متفاوتی تولید داشته باشد. 

در باره هزینه احداث یک واحد 20 تنی ماهی قزل آلا در کشور باید گفت که سرمایه گذار در صورتی که زیمن اولیه این صنعتی را داشته باشد نیاز مند 500 تا 700 تومان سرمایه اولیه می باشد تا یک واحد تولید 20 تنی قزل الا ایجاد نماید. همین طور حوضچه های که در این صنعتی به صورت عمده مورد استفاده قرار میگیرد بتنی بوده اما سازه های جدید و پیش سساخته نیز وجود دارد . درنتیجه برای واحد هایی قصد فعالیت در این صنعت را به صورت محدود دارند، استفاده از تجهیزات پیش ساخته پیشنهاد می شود. 
همچنین برای کساینی که در فضایی که آب به صورت دو منظور استفاده میشود یا به طور کلی میزان آب مزرعه ی آنها اندک می باشد این روش تولید مناسب ترین روش برای آنها است. 

100میلیون تومان درآمد در هر دوره مزرعه 20 تنی ماهی قزل آلا 

قیمت تمام شده ماهی قزل آلا بر اساس براورد های انجام شده بیش ار 17 تا 18 هزار تومان بوده در نتیجه با توجه به نرخ فروش ماهی قزل آلا برای تولید کنندگان مناسب می باشد اما این رقم در سال های قبل کمی کاهش یافته و از طرفی هزینه های تولید نیز  بسیار آفزایش یافته است 
همین طور قیمت فروش ماهی قزل الا در استان های مختلف بسیار متفاوت بوده ولی به طور میانگین بیش از 24 تا 25 هزار تومان سر مزرعه خریداری می شود.

انواع روش های پرورش قزل آلا در منزل

پرورش ماهی قزل آلا در خانه

پرورش ماهی قزا آلا کاری پر سور می باشد که یکی از امتیازات آن انجام دادن این کار در وسعت کم و فضای اضافه در خانه می باشد که در اصطلاح علمی به این پرورش، پرورش ارکگانیک گفته می شود. در این روش شما بایسد سیستمی طبیعی برای پرورش قزل آلا ایجاد نمایید حتی شما می توانید آن راب ه صورت اتوماتیک و خودکار بسازید . این روش اولیه بسیار روش خوبی برای بالا بردن تجربه شما میباشد و می تواند باعث افزایش اعتماد به نفس شما در انجام این کار در مقیاس بزرگ تر شود.

از میزیت های دیگر این روش می توان به افت زدن خیلی کم و بررسی و کنترل آسان ماهی ها، پرورش در همه ایام سال، ارزان بوده، استفادده از محصولان خودمان برای مصرف شخصی در سال، فروش اضافه بر نیاز خودمان به همسایه ها، دوستان، رستوران‌ها، فروشگاه‌های مواد غذایی وبسیاری از مکان های دیگر اشاره نمودالبته که این محصول هیچگاه وری دست تولید کننده نمانده و به فروش میرسد. 

از مزیت های فوق العاده جذاب این روش  می توان به آفت زدن خیلی کم،بررسی و کنترل آسان ماهی،پرورش در همه ی ایام سال،ارزان بودن،استفاده از محصولات خودمان برای مصرف شخصی درسال، فروش اضافه بر نیاز خودمان به همسایه ها، دوستان، رستوران‌ها، فروشگاه‌های مواد غذایی وبسیاری از مکان های دیگر اشاره کرد البته این نکته را بدانید که این محصول هیچ وقت روی دست تولید کننده نمی ماند. حال در ادامه میخواهیم روش های ساده ای را به شما برای پرورش ماهی قزل آلا درخانه ارائه دهیم . 

  • پرورش قزل آلا در وان

زمانی که میگوییم پرورش ماهی قزل آلا در وان در واقع منظور مان خود وان نبوده بلکه استفاده از چند مخزن بزرگ برای نگهداری ماهی و یا حتی کندن و ساختن یک حوض و یا برکه کوچک در خانه می باشد. 

پرورش ماهی قزل الا دئر وان بیشتر مناسب برای کسانی میباشد که دارای فضای نسبتا کافی برای پرورش هستند البته که این روش مناسب برای فضاهای کوچک نیز کافی می باشد.

  • پرورش قزل آلا در بشکه

پرورش قزل آلا در بشگه نیز مناسب برای کسانی است که دارای فضای کمی برای پرورش می باشند. شما می توانید از بشکه پلاستیکی در این روش استفاده نمایید و یا ان را از وسط جدا کرده و یک مزرعه پرورش طبقاتی درست نمایید. 

در این روش پرورش شما به تنها وسایلی که نیاز دارید بشکه پلاستیکی، لوله های pvc آب و دستگاه تصفیه می باشد. پرورش ماهی قزل آلا در این روش انقدر جذاب بوده که در سطح گسترده و صنعتی نیز از آن استفاده می شود التبه که با تجهیزات و لوازم پیشرفته تر و صنعتی استفاده می شود.

  • پرورش قزل آلا درمخازن پلاستیکی

در این سال های اخیر پرورش قزل آلا در مخازن و تانکر های پلاستیکی با استقبال بسیاری ور به روشده است زیرا که دارای مزایای بسیاری بوده و یکی از این مزایااشغال فضای بسیار کم میباشد دیسلی دیگر ان استفاده از فضایی شیب دارد و کوهستانی است چون این مخازن بر روی چهار چوبهای فلزی قرار می گیرند نضافت آن نیز بسیار اسان میباشد و تنها نیازمند باز کردن در پوش موجود در کف قیفی شکل این مخازن می باشید. 

  • پرورش قزل آلا در استخر های فایبر گلاس

استخر های فایبر گلاس به دلیل هزینه پایین و مراحل ساخت راحت ان نسبت به روش های دیگر بسیار محبوب بوده است .

انواع روش های پرورش قزل آلا به صورت صنعتی

وام پرورش ماهی قزل آلا

اما پرورش به صورت صنعتی که در واقع همان پرورش ماهی در وسعت زیاد تر می باشد در پرورش صنعتی باید بسیار شرایط  را رعایت نمایید  از جمله این شرایط می توان به جغرافیایی توپرگرافی منطقه، مکان یابی، امکانات مکان پرورش، فاکتورهای آب از نظر ( دما- شوری- تیرگی- میزان اکسیژن-قلیایی و سختی آب- دی اکسید کربن)، تغذیه ماهی، املاح آب، روش تولید یا خرید خوراک، نگهداری از غذا، پیش بینی زمان تولید و فروش ماهی، بهداشت و بیماری های ماهی، بحث صید، ساخت استخر، هوادهی و بسیاری مسائل دیگر اشاره نمود.

  • پرورش قزل آلا در استخر بتنی

پرورش قزل آلا در استخر های بتنی یکی از روش های متداول پرورشی در کشور ما می باشد. این استخر ها به صورت مستطیلی، شش ظلعی و گرد ساخته می شود. این مدل استخر ها با بتن و فایبر گلاس ساخته می شود و مدل قرار گیری ان ها به صورت پلکانی می باشد.

ما در این پرورش به دو لیتر آب در ثانیه نیاز دارید و در هر متر شما می توانید 40 کیلوگرم ماهی پرورش دهید.

  • پرورش قزل آلا در استخر خاکی

یکی از مزیت های پرورش قزل آلا در استخر خاکی این می باشد که می توانید در نیمی از سال به پرورش قزل آلا و نیمه دیگر سال کپور و میگو پرورش می دهند. در این سیستم به این دلیل که مقدار سطح ما وسیع می باشد بنابراین حجم آب در گردش هم کمتر می باشد. این استخر ها در اندازه ها مختلف سیاخته شده و بهتر است پوشش گیاهی در سطح این استخر ها کمتر باشد و در کف آن از سنگ ریزه استفاده کنیم . 

  • پرورش قزل آلا در کانال های آب کشاورزی

زمانی که می گوییم پرورش قزل آلا در کانال های آب کشاورزی منظورمان استفاده از همان کانال هایی است که برای اتقال آب به مزارع کشاورزی ساخته شده اند. ما با پرورش ماهی قزل آلا در این کانال ها آب موجود برای کشاورزی بوده و بسیار غنی می باشد. این کانال ها باید به صورت روباز بووده برای پرورش ماهی دراین سیستم می توانید از پن استفاده کنید. نکته مهم ای نوع در پرورش کم هزینه بودن آن می باشد.