هر آنچه که باید در مورد خواص و مضرات آب خیارشور بدانید.

18/12/2021
فواید آب خیار شور
بسیاری از مردم معتقدند که نوشیدن آب خیارشور برای بدن مفید است. به عنوان مثال، برخی ادعا می کنند که ممکن است عملکرد ورزش را افزایش دهد یا به کنترل قند خون کمک کند.با این حال، سدیم بسیار بالایی دارد. در این مقاله، به تحقیقاتی که در زمینه اثرات آب خیارشور وجود دارد، می پردازیم.
مجله والی
مجله والی

یکی از دسرهای محبوب و بسیار خوشمزه، خیار شور می باشد که به عبارت دیگر به  خیارهای داخل آب‌نمک که مدتی برای تخمیرشدن کنار گذاشته شده‌اند، خیار شور گفته می شود.فرآیند تخمیر در طعم و ظاهر خیارشور تغییراتی ایجاد می کند.منظور از آب خیارشور نیز همان آب داخل شیشه‌ی خیارشورها است که بسیاری از افراد پس از آنکه خیارشور تمام می‌شود، آب آن را دور می‌ریزند.در حالی که از این نوشیدنی با ارزش و مفید می توانند در رژیم های غذایی سالم و همچنین به عنوان  نوشیدنی ورزشی خود استفاده کنند.

همچنین به دلیل مزه ی شور و اسیدی که دارد از آن به عنوان چاشنی برای تهیه غذاهای مختلف و همچنین غنی تر کردن نان نیز استفاده می شود.

از عناصر اولیه آب خیارشور نیز می توان به ویتامین های مختلف از قبیل ویتامین سی، ویتامین کا، ویتامین ای، سدیم، پتاسیم، کلسیم، و منیزیم، و همچنین پروبیوتیک‌هایی همچون لاکتوباسیلی و مواد معدنی اشاره کرد که دارای فواید زیادی برای سلامتی می باشند.

در این مقاله سلامت از سایت والی در مورد طرز تهیه آب خیارشور صحبت نمی کنیم بلکه به بررسی فواید و مضرات آب خیار شور، خواص خیارشور برای لاغری، خواص درمانی آب خیارشور، مضرات خیارشور در طب سنتی و ... خواهیم پرداخت.

ارزش تغذیه ای آب خیارشور

چیزهایی که انتظار دارید،در 100میلی لیتر آب خیارشور یافت شود:

  • کربوهیدرات0.4 گرم
  • کلسیم1-5% از RDL
  • سدیم 115-50% از RDL
  • پتاسیم3% از RDL
  • منیزیم 3%از RDL 

آب خیارشور چه فوایدی دارد؟

آب خیارشور با کرانچی

1.کاهش گرفتگی عضلات

گرفتگی عضلات یک عارضه بسیار ناخوشایند است که در طول تمرین یا هنگام خواب شما را اذیت می کند.با توجه به تحقیقاتی که در مورد آب خیار شور انجام شده محققان کشف کرده اند که چیزی در آب خیار شور وجود دارد که سبب ایجاد یک  رفلکس در دهان میشود که این رفلکس با فرستادن پیامی به اعصاب  گرفتگی عضلات را متوقف می کند.علاوه بر این یکی از اجزای اصلی آب خیار شور سرکه می باشد که در رفع  دردها و ناراحتی‌های ناشی از گرفتگی عضلات موثر است.از این رو این نوشیدنی  گزینه مناسبی برای ورزشکاران و دوندگان محسوب می شود زیرا سدیم موجود در آن در قالب سرکه و  کلریدکلسیم است که از گرفتگی عضلات جلوگیری می کند.

2. افزایش انرژی

در صورتی که آب خیارشور قبل از تمرین مصرف شود علاوه بر افزایش عملکرد هوازی بدن، موجب تنظیم دمای بدن نیز می شود.البته از آب خیار شور بعد از تمرین نیز استفاده می شود که می تواند انرژی از دست رفته را جبران کند.

3.جبران کمبود آب

بدن انسان سدیم موجود در آب خیارشور را نسبت به نمک عادی بهتر و راحت تر جذب می کند از این رو این نوشیدنی در جبران سدیم و پتاسیمی که در حین عرق کردن از دست می رود می تواند کمک کننده باشد.از این رو با رفع گرفتگی های و جایگزین شدن الکترولیت‌ها، بدن می‌تواند کمبود آب خود را جبران کند.

4.کنترل قند خون

افزایش قند خون می تواند بسیار خطرناک بوده و به بیماری مختلفی از جمله دیابت نوع 2 منجر شود.از این رو نوشیدن آب خیار شور به دلیل این که سرکه است می تواند به کاهش سطح قند خون کمک کند.زیرا سرکه نقش موثری در بهبود پاسخ بدن به انسولین داشته و در نتیجه مصرف آن پس از وعده های غذایی می تواند قند خون را کاهش دهد.

5.خواص خیارشور برای لاغری

آب خیارشور دارای کالری بسیار پایینی بوده و سرکه موجود در آن با افزایش سوخت‌وساز بدن و جلوگیری از تجمع چربی ها می تواند به کاهش وزن کمک کند.

6.درمان سردرد

این نوشیدنی می تواند در درمان سر درد و سرگیجه نیز موثر باشد.به خصوص افرادی که بعد از فعالیت های بدنی شدید در گیر سردرد یا سرگیجه می شوند می توانند از آب خیار شور استفاده کنند.

7.رفع گلو درد

یکی از خواص آب خیار شور از نظر طب سنتی، درمان گلو درد بوده که می توانید برای رفع گلو درد خود مقداری از آب آن را بنوشید یا قرقره کنید زیرا آب خیار شور سرشار از  نمک و سرکه‌ است که معجزه می کند.

8.کاهش کلسترول

بر اساس تحقیقاتی که انجام شده آب خیار شور حاوی کوئرستِینِ می باشد که می تواند میزان کلسترول خون را کاهش دهد.

9.رفع بوی بد دهان

از نظر طب سنتی ترکیب سرکه و شوید در رفع بوی بد دهان موثر است زیرا سرکه دارای خواص ضدباکتریایی بوده و می تواند باکتری‌هایی را که موجب بدبوشدن نفس می‌شوند از بین ببرد.

10. تسکین آفتاب‌سوختگی

برخی نیز می گویند آب خیار شور در درمان آفتاب سوختگی نیز موثر است.از این رو می توان مقداری از آب آن را به صورت مستقیم روی قسمت‌های آفتاب‌سوخته ریخت و از این مشکل راحت شد.

مضرات آب خیارشور

خواص درمانی اب خیارشور

1.اسیدیته

به دلیل اسیدی بودن آب خیار شور ممکن است برای افرادی که سابقه نقرس دارند مشکل به وجود آورد.

2.سدیم بالا

مصرف بیش از حد نمک و آب شور ممکن است موجب احتباس آب, تورم و نفخ شود. 

3.فشار خون بالا

از طرفی مصرف بیش از حد آب شور ممکن است فشار خون شما را افزایش دهد.

4.سوءهاضمه 

مصرف بیش از حد آب خیارشور میتواند منجر به گاز,درد معده و اسهال شود.