خواص و عوارض زنجبیل برای مردان و زنان (معده، لاغری)

20/12/2021
خواص زنجبیل
زنجیبل نوعی گیاه بوده که به عنوان ادویه در غذاها و همینطور از خواص درمانی بسیاری نیز برخورد دار بوده که در این مقاله قصد داریم به آن بپردازیم.
مجله والی
مجله والی

زنجبیل نه تنها طعم لذیذی به غذا می‌افزاید، بلکه سرشار از مواد مغذی است. هزاران سال است که مردم از ریشه آن برای پخت و پز و شفا استفاده می کنند. طب سنتی زنجبیل را به عنوان یک دارو توصیف می کنند که برای سلامت بدن بسیارمفید و کاربردی است. به ویژه در پزشکی آسیایی به عنوان درمانی برای مشکلات معده از جمله تهوع و اسهال محبوب بود. سایر کاربردهای پزشکی سنتی زنجبیل شامل درمان دردهای عضلانی و مفاصل، علائم سرماخوردگی و آنفولانزا، درد معده، دردهای قاعدگی و سوختگی پوست است. امروزه، مردم هنوز زنجبیل را راهی طبیعی برای تسکین ناراحتی معده می دانند از این روی خواص زنجبیل برای معده بسیار کاربردی است و تحقیقاتی برای حمایت از مزایای سلامتی آن وجود دارد. زنجبیل همچنین در بسیاری از دستور العمل های مدرن استفاده می شود. در تعریفی دیگر زنجبیل یک گیاه گلدار گرمسیری است که در ابتدا در آسیای جنوب شرقی رشد می کرد، اما اکنون به طور گسترده از تولیدکنندگان در سراسر جهان در دسترس است. در ادامه این مقاله به خواص پودر زنجبیل، خواص زنجبیل برای مردان و خواص زنجبیل برای زنان می پردازیم با مجله والی همراه باشید.

خواص زنجبیل برای زنان و مردان

خواص زنجبیل برای مردان

ریشه یا ریزوم زنجبیل بخشی است که به عنوان ادویه یا کمک شفابخش استفاده می شود. بسته به تنوع، داخل ریشه می تواند زرد، قرمز یا سفید باشد. با بیرون کشیدن کل گیاه از خاک، برداشتن برگ ها و تمیز کردن ریشه آن برداشت می شود. زنجبیل را می‌توان به‌صورت تازه، خشک و به‌عنوان ادویه ذخیره کرد، یا به‌صورت قرص، کپسول و عصاره‌های مایع تهیه کرد. حدود 2 درصد اسانس در ریشه وجود دارد که در صنایع آرایشی و بهداشتی به عنوان عطر در صابون ها و محصولات زیبایی استفاده می شود.

خواص درمانی زنجبیل

خواص زنجبیل برای زنان

1. برای ناراحتی معده مفید است

ترکیبات شیمیایی موجود در زنجبیل درد معده را کاهش داده و به هضم غذا کمک می کند، زنجبیل مدت‌هاست که به‌عنوان دارویی برای کاهش حالت تهوع صبحگاهی در دوران بارداری پیشنهاد شده است، مطالعات نشان داده‌اند که این یک راه بی‌خطر و احتمالاً مؤثر برای کمک به کاهش حالت تهوع است. اما توانایی آن در کمک به مشکلات معده فراتر از بارداری است. زنجبیل همچنین ممکن است به تسکین حالت تهوع و استفراغ بعد از جراحی و در افرادی که تحت شیمی درمانی قرار می گیرند کمک کند.

2. التهاب را کاهش می دهد

عوارض زنجبیل

زنجبیل گاهی اوقات به عنوان مکمل برای آرتریت روماتوئید و استئوآرتریت (دو وضعیت دردناکی که باعث آسیب مفاصل می شوند) مصرف می شود. از آنجایی که زنجبیل یک ضد التهاب است، ممکن است بتواند درد مفاصل را به دلیل التهاب ناشی از آرتریت کاهش دهد، افراد مبتلا به استئوآرتریت زانو که عصاره زنجبیل مصرف کردند درد کمتری داشتند و از داروهای ضد درد کمتری استفاده کردند. اما آنها به دلیل غلظت بالای عصاره زنجبیل، کمی ناراحتی معده را تجربه کردند. درمان های موضعی زنجبیل ممکن است در کاهش درد آرتریت بدون ایجاد عوارض جانبی موثر باشد

3. قند خون را کاهش می دهد

خواص پودر زنجبیل

افزودن زنجبیل به رژیم غذایی می تواند به بهبود سطح قند خون و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمک کند. در یک مطالعه بر روی افراد مبتلا به دیابت نوع 2، محققان دریافتند افرادی که 1600 میلی گرم پودر زنجبیل را به مدت 12 هفته مصرف کردند، در مقایسه با گروه کنترل، حساسیت به انسولین، تری گلیسیرید کمتر و کلسترول تام کمتری داشتند. مطالعه دیگری نشان داد که 2 گرم مکمل پودر زنجبیل در روز به طور قابل توجهی قند خون ناشتا را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کاهش می دهد.

4. خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد

طبع زنجبیل

ریشه زنجیبل  ممکن است یک سلاح قدرتمند در مبارزه با سرطان باشد. محققان شواهدی یافته اند که جینجرول (یک ترکیب فعال در زنجبیل) توانایی مبارزه با سرطان را دارد. یعنی ممکن است در پیشگیری و درمان سرطان های دستگاه گوارش کمک کند.محتوای آنتی اکسیدانی بالای آن احتمالاً مسئول مبارزه با رشد سلول های سرطانی است. در واقع، آنتی اکسیدان های موجود در زنجبیل حتی ممکن است به کند کردن روند پیری کمک کند.

5. دردهای قاعدگی را تسکین می دهد

وقتی صحبت از درد پریود به میان می‌آید، زنجبیل ممکن است با داروهای ضد درد مانند ادویل (ایبوپروفن) همراه باشد. یک بار مطالعه نشان داد که زنانی که چهار بار در روز کپسول 250 میلی‌گرمی زنجبیل مصرف می‌کنند، تسکین درد مشابهی با زنانی دارند که 250 میلی‌گرم مفنامیک اسید یا 400 میلی‌گرم کپسول ایبوپروفن را چهار بار در روز مصرف می‌کنند.

6. جلوگیری از سرماخوردگی

خواص زنجبیل برای معده

ما اغلب به آب پرتقال به عنوان نوشیدنی مناسب برای جلوگیری از سرماخوردگی فکر می کنیم، اما آب زنجبیل تازه ممکن است انتخاب بهتری باشد. ریشه دارای اثر گرم کننده است که اعتقاد بر این است که به علائم سرماخوردگی کمک می کند. نوشیدن زنجبیل می تواند شما را گرم نگه دارد و در عین حال به تعریق بدن و خلاص شدن از شر عفونت ها کمک می کند.جینجرول علاوه بر بسیاری از فواید دیگر، ممکن است به پیشگیری از عفونت کمک کند. 

7. ضد قارچ

زنجبیل یک ضد قارچ موثر در غلظت کم تر از 1 میلی گرم در میلی لیتر می باشد و همچنین زنجبیل مانع رشد کاندیدا آلبیکانس می شود.

نحوه مصرف زنجبیل

خواص زنجبیل و دارچین

همانطور که ذکر شد می توانید زنجبیل را به در غذا به عنوان ادویه مصرف کنید یا اینک به صورت دمنوش و یا در چای استفاده کنید. تا هم غذا را طعم دار کنید و از خواص بینظیر آن نیز بهره مند شوید.

می توانید زنجبیل تازه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید یا با استفاده از زنجبیل تازه رنده شده یا پودر شده، آب و عسل، چای گیاهی درست کنید. با این حال، دوز مصرفی خود را به دقت کنترل کنید زیرا ممکن است زنجبیل اضافی نتایجی بر خلاف آنچه انتظار دارید داشته باشد. با توجه به ارزش دارویی زنجبیل، به درستی سزاوار برچسب یک غذای فوق العاده است!

عوارض زنجبیل

در واقع زنجبیل تاثیرات منفی چندانی ندارد ولی ممکن است رفلاکس اسید در برخی افراد را بدتر کند، زنجبیل نیز ممکن است موجب لخته خون در برن شود پس نباید همزمان با داروهای کم خونی مصرف شود.البته لازم به ذکر است که ممکن است برخی افراد نسب به زنجبیل حساس باشند.