هر آنچه که باید درباره خواص و فواید آویشن برای سلامتی بدانید.

23/12/2021
خواص آویشن
آویشن گیاهی دارویی است با بوی مشخص. گل ها، برگ ها و روغن آن معمولا برای طعم دادن به غذاها استفاده می شود و همچنین به عنوان دارو استفاده می شود.
مجله والی
مجله والی

آویشن نوعی گیاه از خانواده نعناع است که از گل، برگ و روغن آن به عنوان دارو استفاده می شود. گاهی اوقات آویشن را در ترکیب با گیاهان دیگر استفاده می کنند احتمالاً از آن به عنوان یکی از ادویه های خود استفاده می کنید.آویشن به دلیل طعم متمایزش، تا به امروز یکی از مواد اصلی آشپزی باقی مانده است. اما آویشن همچنین به دلیل خواص دارویی خود، مانند توانایی آن در کمک به درمان آکنه و فشار خون بالا، بسیار پر طرفدار است.

علاوه بر این آویشن حاوی مواد شیمیایی است که ممکن است به عفونت های باکتریایی و قارچی کمک کند. همچنین ممکن است به تسکین سرفه کمک کند و اثرات آنتی اکسیدانی داشته باشد.

مردم معمولاً از آویشن برای سرفه، ریزش موی تکه‌ای، زوال عقل و بسیاری از بیماری‌های دیگر استفاده می‌کنند، اما شواهد علمی خوبی برای حمایت از این موارد وجود ندارد.

در این مقاله سلامتی از مجله والی به بررسی خواص و فواید آویشن که یکی از  گیاهان پرخاصیت دارویی است می پدازیم و شما را با خواص آویشن دم کرده، خواص آویشن برای سرماخوردگی، خواص آویشن برای رحم، خواص آویشن در لاغری، خواص آویشن برای اعصاب، مضرات آویشن و ... آشنا خواهیم کرد.پس با ما همراه باشید.

خواص آویشن کوهی

خواص آویشن برای پوست

  • درمان آکنه:یکی از درمان های خانگی برای رفع آکنه آویش می باشد زیرا دارای  خاصیت ضد باکتری و ضد قارچ بوده که از التهاب پوستی جلوگیری می کند.
  • رفع خشکی پوست:این گیه همچنین در درمان و رفع  اگزما و رفع خارش و خشکی پوست بسیار موثر است.
  • حفظ سلامت پوست:از روغن آویشن می توان به عنوان یک تونر استفاده کرد زیرا یک تونر پوستی ملایم است البته می توان آن را با آب رقیق کرد و برای انواع پوست ها استفاده کرد.زیرا آویشن تاثیر زیادی در  از بین بردن باکتری های پوستی دارد.
  • درمان زخم:آویشن همچنین در بهبود زخم‌ها و سوختگی‌ها نیز موثر است.

خواص آویشن برای پوست

خواص آویشن برای مو

  • رشد مو:به دلیل مواد مغذی که در آویشن وجود دارد به فولیکول های مو کمک کرده و گردش خون را افزایش می دهد.برای داشتن موهای سالم تر و رشد مو می توانید از ترکیب روغن زیتون و روغن آویشن استفاده کنید و آن را به پوست سر بمالید.
  • درمان ریزش مو:برای جلوگیری از ریزش مو می توانید از روغن آویشن استفاده کنید زیرا باعث ضخیم تر و درخشان تر شدن مو ها می شود.
  • درمان شوره سر:آویشن دارای خاصیت ضد باکتریایی بوده که در تمیز کردن پوست سر تاثیر زیادی دارد و همچنین از برنده شوره نیز می باشد.

خواص گیاه آویشن برای مو

خواص آویشن برای قاعدگی

برای درمان اختلالات قاعدگی و همچنین تسکین درد های ناشی از آن می توان از آویشن استفاده کرد.آویشن همچنین در درمان گرفتگی عضلات در دوران قاعدگی و رفع عفونت واژن نیز بسیار موثر است.

درمان سوء هاضمه 

برای تقویت هضم و کاهش گاز و نفخ می توان از چای آویشن استفاده کرد و همچنین روغن آویش در درمان زخم معده موثر است.

خواص آویشن برای ریه

آویشن همچنین دارای خواص آنتی سپتیک و آنتی بیوتیک می باشد از این رو از آن برای درمان برخی از مشکلات تنفسی از جمله سرفه و برونشیت استفاده می کنند.علاوه بر این یک گیاه دارویی فوق العاده برای  مقابله با عفونت‌های مجاری تنفسی است.برای درمان گلودرد و سردرد نیز از آن استفاده می کنند.برای شیرین مصرف کردن چای آویشن بهتر است که آن را با عسل مخلوط کنید و آن را به طور منظم بنوشید.

خواص آویشن برای لک صورت

سلامت استخوان

آویشن سرشار از آهن، ویتامین K،  کلسیم و منگنز بوده و از این رو در سلامت ، رشد و تراکم مناسب استخوان ها و کاهش مشکلات استخوانی تاثیر زیادی دارد.

مزایای قلبی و عروقی

می دانیم که التهاب مزمن یکی از دلایل اصلی  بیماری های قلبی می باشد و از آنجایی که آویشن به دلیل اثرات آنتی اکسیدان  دارای خاصیت ضد التهابی می باشد از  التهاب مزمن جلوگیری می کند و با کاهش فشار خون قلب را تقویت می کند و با بهبود سلامت قلب، قلب را کارامد تر می کند.

خواص آویشن جوشانده

کنترل فشار خون

عصاره آویشن سرشار از پتاسیم می باشد از این رو در کنترل فشار خون و ضربان قلب موثر است.

بهبود بینایی با آویشن

از آویش همچنین در درمان بسیاری از بیماری های مربوط به چشم به جز بیماری های مرتبط با شبکیه چشم استفاده می کنند زیرا سرشار از ویتامین A می باشد.

خواص آویش کوهی در طب سنتی

خواص آویشن در لاغری

در طب سنتی برای لاغری و کاهش وزن به افراد توصیه می شود که از آویشن استفاده کنند.آویشن دارای طبع گرمی بوده و مناسب افرادی است که طبع سردی داشته و در قسمت شکم  مستعد چاقی هستند.همچنین یکی دیگر از فواید آویشن خاصیت دیوریتیک (ادرار آور) آن است که در دفع سموم و کاهش وزن موثر است.علاوه برا این متابولیسم بدن را افزایش داده و در نتیجه در لاغری موثر است.

همچنین مصرف یک فنجان دمنوش آویشن در طول روز به عملکرد بهتر سیستم گوارش کمک می کند و در نتیجه هضم سریع غذا، رفع یبوست و کارکرد صحیح و درست سیستم گوارش در لاغری و  کاهش وزن تاثیر گذارند.

مصرف دمنوش آویشن به صورت صحیح و هنگام صبح در کاهش اشتها موثر است.

خواص آویشن در لاغری

خواص آویشن دم کرده

برای بیماران مبتلا به  تنگی نفس و کلیه و مثانه و درد مفاصل و سیاتیک و خونریزیهای رحم و ترشحات غیر طبیعی زنان توصیه می شود که مقداری از آویشن را در  یک لیتر آبجوش دم کنید و با عسل میل کنید.

اگر 10 گرم آویشن را در یک لیتر آبجوش دم کرده و با کمی عسل به بیماران مبتلا به تنگی نفس و کلیه و مثانه و درد مفاصل و سیاتیک و خونریزیهای رحم و ترشحات غیر طبیعی زنان بدهید در دفع بیماری آنها موثر واقع خواهد شد.

برای درمان التهاب حنجره و لوزه ها و آفت دهان آن را غرغره کنید.برای تهیه یک استکان از پودر گیاه را در چهار استکان آب جوش آهسته به مدت 20 دقیقه جوشانیده و پس از صاف کردن، برای شست وشوی دهان استفاده شود.

خواص گیاه آویشن چیست

 ویژگی های ضد سرطان آویشن

آویشن دارای ترکیباتی است که می تواند موجب پیشگیری از سرطان روده است علاوه بر این مصرف آویشن کوهی منجر به مرگ سلول های سرطانی پستان میشود.

سلامت دهان و دندان با آویشن

یکی از راه حل های عالی برای رفع بوی بد دهان استفاده از آویشن است زیرا دارای خاصیت ضد باکتری بوده و در از بین بردن  باکتری ها و عفونت دهان موثر است.همچنین از آن به عنوان یک دهان شوی نیز استفاده می شود.

خواص مخلوط آویشن و عسل

مضرات آویشن

آویشن همانطور که دارای خواص بی نظیری می باشد که به آن ها اشاره شد، دارای مضرات و عوارضی هم می باشد که عبارت است از:

آلرژی:این گیاه از خانواده نعنا بوده از این رو اگر نسبت به گیاهان خانواده نعنا حساسیت دارید از آن استفاده نکنید.

تاثیر منفی بر غده تیروئید:همانطور که می دانید هورمون غده هیپوفیز تیروئید را تحریک می کند و از طرفی آویشن ممکن است تاثیر بد و منفی روی این هورمون بگذارد که در نهایت  تاثیرات منفی بر تیروئید دارد.

التهاب پوستی: افرادی که دچار حساسیت های پوستی هستند بهتر است از روغن آویشن استفاده نکنند.

دوران بارداری و شیر دهی:از آویشن در درمان اختلالات قاعدگی استفاده می شود از این رو زنان باردار با مصرف آن ممکن است در معرض سقط جنین قرار بگیرند.

کودکان زیر 10 سال نباید آویشن مصرف کنند.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم به بررسی  خواص و عوارض جانبی آویشن بپردازیم.از بهترین خواص این گیاه می توان به درمان مشکلات تنفسی، بهبود سلامت دستگاه گوارش، تقویت سیستم ایمنی بدن، درمان التهاب و کمک به مبارزه با سرطان اشاره کرد.اما در هر صورت مراقب باشید که در مصرف آن زیاده روی نکنید و به اندازه مصرف کنید.