درمان سریع دندان شدید در خانه +9روش خانگی

29/12/2021
درمان فوری دندان درد
دندان درد معمولاً به صورت درد تیز یا تیراندازی ظاهر می شود که ممکن است آنقدر شدید باشد که به فرد اجازه غذا خوردن، خواب یا استراحت راحت را نمی دهد. در زیر چند درمان خانگی رایج برای دندان درد آورده شده است
مجله والی
مجله والی

دندان درد به درد داخل و اطراف دندان و فک گفته می شود. پوسیدگی دندان، عفونت، پرکردگی های شل یا شکسته یا عقب نشینی لثه می تواند موجب ایجاد آن شود، اگر درد بیش از 1 یا 2 روز طول کشید، بهتر است فوراً به دندانپزشک مراجعه کنید تا درمان شود. تا آن زمان، درمان‌های ساده زیر که از موادی که معمولاً در خانه در دسترس هستند ساخته شده‌اند، ممکن است موقتاً ناراحتی را تسکین دهند.در ادامه به درمان دندان درد عصبی و درمان درد ریشه دندان در خانه می پردازیم با مجله والی همراه باشید.

بهترین توضیح برای درد ناگهانی دندان، دندان های ترک خورده، عفونی یا آبسه است. علل دیگر عبارتند از:

  1. آسیب به صورت شما
  2. دندان های نهفته در فک شما (به خصوص دندان عقل)
  3. بیماری لثه
  4. دندان قروچه
  5. حساسیت دندان
  6. احتقان یا عفونت سینوسی

1. کمپرس سرد یا کیسه یخ

درمان فوری دندان درد

کمپرس سرد یا کیسه یخ می تواند به کاهش درد دندان کمک کند، به خصوص اگر دندان درد به دلیل آسیب یا تورم لثه باشد. یک فرد می تواند سعی کند کیسه یخ یا کیسه ای از نخود فرنگی یخ زده را به مدت چند دقیقه در سمت خارج از گونه بالای دندان دردناک نگه دارد.

استفاده از این درمان عروق خونی را منقبض می کند و جریان خون را به ناحیه آسیب دیده کاهش می دهد. این به بی حس شدن درد و کاهش تورم و التهاب کمک می کند.

2. دهانشویه آب شور

درمان دندان درد عصبی

شستن دهان با آب نمک گرم به شل شدن مواد باقی مانده در حفره ها یا بین دندان ها کمک می کند. همچنین ممکن است تورم را کاهش دهد، بهبودی را تقویت کند و گلودرد را تسکین دهد.

برای شستشوی آب نمک می توان 1 قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کرد و قبل از تف کردن به مدت 30 ثانیه در دهان بچرخانید. این فرآیند را می توان هر چند وقت یکبار که لازم است تکرار کرد.

3. مسکن ها

داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن و ایبوپروفن می توانند به طور موقت درد دندان را تسکین دهند.

آسپرین نباید به کودکان زیر 16 سال داده شود.

4. سیر

درمان دندان درد با سیر

سیر در طول تاریخ به طور گسترده برای اهداف دارویی استفاده شده است. این حاوی ترکیبی به نام آلیسین است که به دلیل خواص ضد باکتریایی قوی آن است.

یک حبه سیر تازه را ابتدا باید له کرد و سپس با کمی نمک مخلوط کرد و مخلوط را روی دندان آسیب دیده مالید.

5. چای نعناع فلفلی

درمان دندان درد خانگی

مانند میخک، نعناع دارای خواص بی‌حسی است که می‌تواند دندان درد را تسکین دهد. منتول که به نعناع طعم و بوی نعناع می دهد، همچنین به عنوان ضد باکتری شناخته شده است.

یک قاشق چایخوری برگ نعناع خشک را می توان در یک فنجان آب جوش ریخته و به مدت 20 دقیقه دم کرد. پس از خنک شدن، می توان آن را در دهان چرخانده و سپس بیرون انداخت یا قورت داد.

همچنین می توان از چای کیسه ای کمی گرم و مرطوب استفاده کرد و برای چند دقیقه روی دندان نگه داشت تا درد کاهش یابد.

6. آویشن

درمان دندان دردبا زردچوبه

آویشن به دلیل کاربردهای دارویی آن شناخته شده است و یک درمان موثر برای عفونت های سینه، مانند برونشیت یا سیاه سرفه است. تیمول، جزء اصلی اسانس، دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد قارچی است.

یک قطره اسانس آویشن را می توان به یک لیوان آب اضافه کرد تا دهانشویه درست کند.

روش دیگر این است که چند قطره اسانس آویشن و آب را روی یک گلوله پنبه بپاشید. پس از افزودن آب، آن را روی دندان دردناک فشار دهید.

7. آلوئه ورا

درمان درد ریشه دندان در خانه

ژل آلوئه ورا، که در برگ های گیاه آبدار یافت می شود، از دیرباز برای التیام سوختگی ها و بریدگی های جزئی استفاده می شود. اکنون برخی از افراد از این ژل برای تمیز کردن و تسکین لثه استفاده می کنند.

مطالعات نشان داده است که آلوئه ورا دارای خواص ضد باکتریایی طبیعی است و می تواند میکروب هایی که باعث پوسیدگی دندان می شوند را از بین ببرد.

ژل باید روی ناحیه دردناک دهان مالیده شود و به آرامی ماساژ داده شود.

8. شستشو با پراکسید هیدروژن

شستشو با محلول پراکسید هیدروژن یک دهانشویه ضد باکتری موثر است، به خصوص اگر دندان درد ناشی از عفونت باشد.پراکسید هیدروژن در صورت بلعیدن خطرناک است، بنابراین هنگام شستشو باید بسیار مراقب باشید.

باید آن را در قسمت های مساوی پراکسید هیدروژن 3 درصد و آب مخلوط کرده و حدود 30 ثانیه در دهان بچرخانید. پس از بیرون ریختن آن، دهان باید چندین بار با آب معمولی شسته شود.

شستشوی پراکسید هیدروژن هرگز نباید بلعیده شود و این دارو برای کودکان توصیه نمی شود.

9. میخک

راه حل سریع دندان درد شدید

یک ترکیب شیمیایی که به عنوان یک بی حس کننده طبیعی عمل می کند.

میخک همچنین دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است که می تواند به مبارزه با عفونت دندان و لثه کمک کند.

فرد می‌تواند پنبه‌ای کوچک را با روغن میخک آغشته کند و آن را روی ناحیه آسیب‌دیده دندان دردناک بمالد.

میخک کامل خشک نیز می تواند استفاده شود. یک میخک کامل را به آرامی بجوید تا روغن آن آزاد شود و تا 30 دقیقه روی دندان آسیب دیده نگه دارید.

چه زمانی به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

این درمان‌های خانگی فقط برای تسکین موقتی هستند. هنگامی که دندان درد بیش از یک یا دو روز طول کشید، باید فوراً به دنبال درمان از دندانپزشک باشید.

اگر درد دندان بلافاصله درمان نشود، ممکن است منجر به مشکلات جدی تری مانند بیماری لثه یا آبسه دندان شود. آبسه زمانی ایجاد می‌شود که باکتری‌ها درونی‌ترین بخش دندان به نام پالپ دندان را آلوده کنند.

بهترین راه برای پیشگیری از دندان درد یا آبسه دندان، حفظ سلامت دندان ها و لثه ها تا حد امکان است. این را می توان با مراحل زیر انجام داد:

  • مسواک زدن دندان ها با خمیر دندان حاوی فلوراید دو بار در روز، حداقل به مدت 2 دقیقه
  • کاهش مصرف غذاها و نوشیدنی های شیرین
  • نخ دندان کشیدن یا استفاده از مسواک بین دندانی به طور منظم برای تمیز کردن بین دندان ها و زیر خط لثه
  • سیگار نکشید، زیرا می تواند مشکلات دندانی را بدتر کند
  • انجام معاینات منظم دندانپزشکی

اگر کسی دندان درد دارد که بیش از دو روز طول می کشد، باید برای مشاوره و درمان به دندانپزشک خود مراجعه کند.