حساسیت فصلی چه علت و علائمی دارد؟ و چگونه می‌ توان آن را درمان کرد؟

21/02/2022
درمان حساسیت فصلی
از علائم شایع آلرژی فصلی (حساسیت فصلی) عطسه و خارش شدید می باشد، که معمولاً در فصل بهار ظاهر می شود، ولی راه های طبیعی و خانگی درمان سریع و آسان آلرژی فصلی چیست؟
مجله والی
مجله والی

حساسیت فصلی (آلرژی) معمولاً با فرا رسیدن فصل بهار گریبان‌ گیر افراد زیادی می‌ شود. عطسه، سرفه، آبریزش بینی، سوزش و آبریزش چشم، خارش گلو، خارش چشم، ورم چشم، سرفه‌ های آلرژیک، گرفتگی بینی و گلو همه از جمله علائم حساسیت فصلی محسوب می شود. در این قسمت از مجله والی قصد داریم، شما را با هر آن چه باید راجب درمان حساسیت فصلی بدانید، آشنا کنیم.

علت بروز حساسیت فصلی چیست؟

درمان حساسیت فصلی تابستان

حساسیت هنگامی به وجود می آید، که سیستم ایمنی بدن به ‌صورت اشتباه در برابر ماده‌ ای که به نام آلرژن شناخته می‌ شود، و زیاد خطرناک هم نمی باشد، از خود دفاع می‌کند. در حالت طبیعی سیستم ایمنی بدن در برابر باکتری و ویروس دست به کار می‌شود.

در شرایطی که آلرژی ایجاد می‌ شود، هر زمان که ماده‌ ی حساسیت‌ زا ظاهر شود، سیستم بدن شروع به کار و مقابله با آن می‌ کند. گاهی این ماده‌ ی حساسیت‌ زا می‌ تواند دانه‌ ی گرده و قارچ باشد. درست در همین نقطه می باشد، که درمان سرفه‌ ی آلرژیک، درمان آلرژی بینی و به‌ صورت کلی درمان کیپ شدن بینی و دیگر علائم به یک دغدغه تبدیل می‌ شود.

هیستامین چیست؟

برخی از سلول‌ های ایمنی بدن هنگامی که در تماس با آلرژن قرار می‌ گیرند، هیستامین ترشح می‌ کنند. در واقع هیستامین با افزایش نفوذپذیری مویرگ‌ های خونی در برابر گلبول‌ های سفید خون و پروتئین‌ های دیگر اجازه می‌ دهد، سیستم ایمنی بدن در برابر مهاجمان خارجی عملکرد بهتری داشته باشد. ولی به‌ عنوان یک نتیجه‌ ی جانبی در بخشی از بدن که هیستامین آزاد می‌ شود، علائم التهابی مثل تورم، قرمزی، خارش و خلط ظاهر می‌ شود.

چه فصلی آلرژی می آورد؟

بهار فصلی می باشد، که درختان به شدت روشن می کنند، و این منجر به افزایش خطر آلرژی فصلی می شود، و اگر شما یکی از هزاران افراد مبتلا به آلرژی فصلی می باشید، مطمئن باشید، که مخصوصاً در فصل بهار عطسه بسیار زیادی را تجربه خواهید کرد.

گرفتگی بینی، آبریزش بینی و دیگر نشانه های ناراحت کننده ای را تجربه خواهید کرد. بعضی مواقع آلرژی فصل تابستان ادامه پیدا می کند. ولی شما که قادر نخواهید بود، همه ی گیاهان و چمن ها در محیط اطراف را با گیاهان و چمن های مصنوعی و پلاستیکی جایگزین کنید، تا آن ها شما را اذیت نکنند، پس می توانید به جای تغییر دادن محیط از روش های ساده و خانگی جهت کنترل این مشکل استفاده کنید. بیمارانی که به محرک های فصلی مانند چمن، علف های هرز و گرده ها آلرژی دارند، در فصل بهار بیشتر از علائم بیماری را تجربه می کنند، ولی در فصل های سرد سال آلرژی فصلی بسیار ضعیف می شود.

با توجه به این که گیاهان مختلف در زمان های مختلف سال گرده افشانی می کنند، با توجه به نوع آلرژی شما و محل زندگی شما ممکن است، حساسیت های فصلی در همه ی فصول سال شما را رها نکنند.

حتی ممکن است، شما در خانه گیاهان آپارتمانی و حتی موهای حیوانات خانگی آلرژی داشته باشید، و به آن ها واکنش نشان دهید.

در برخی از مواقع میان آلرژی های فصلی و رینیت آلرژیک درگیر شوید. تفاوت بین آلرژی های فصلی و رینیت آلرژیک این است، که آلرژی های فصلی با توجه به فصل سال اتفاق می افتد، ولی رینیت آلرژیک در همه ی طول سال شما را درگیر خود می کند. عوامل موثر در تحریک آلرژی می توانند دود سیگار، موهای حیوان، عطر و ادکلن و از این قبیل موارد می باشد، که منجر به التهاب بینی شده، و سیستم ایمنی به آن ها واکنش نشان می دهد. 

علل مشترک آلرژی های فصلی چیست؟

آلرژی فصلی هنگامی که رخ می دهد، که سیستم ایمنی بدن یک ماده را در هوا شناسایی می کنند، که فکر می کنند، برای بدن خطرناک می باشد. برای واکنش سیستم آلرژیک با آزاد کردن بعضی از هیسامین ها و دیگر مواد شیمیایی به جریان خون عکس العمل نشان می دهد. مواد شیمیایی منجر به ایجاد علائم واکنش های آلرژیک می شود، و بعضی از آلرژن های معمول آلرژی فصلی ممکن است، از فصل به فصل متفاوت باشد.

  • بهار: در این فصل گیاهان بیشترین انرژی را دارند.
  • تابستان: مجرم اصلی آلرژی در تابستان چمن می باشد.
  • پاییز: در فصل پاییز گل صدف منجر به ایجاد آلرژی می باشد، و همچنین علائم زرد شدن میوه ها را می توان از دلایل آلرژی در این فصل محسوب کرد.
  • زمستان: اکثر آلرژن های خارجی در زمستان از کار می افتند، و در نتیجه آب و هوای سرد در بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری کمک می کنند، تا نفس راحتی بکشند.

شایع ترین عوامل در زمستان رطوبت می باشد، که منجر به افزایش گرد و غبار می شود، و در نتیجه منجر به آلرژی های فصلی می توانند به صورت موروثی به انسان منتقل می شود.

پروفسور حسن ارشده متخصص آلرژیست و ایمونولوژیست در بیمارستان ساوتهمپتون متوجه شد، که آلرژی هایی مانند آسم و اگزما در کودکان مربوط به ارث از پدر و مادر بوده است. 

نشانه های مشترک آلرژی فصلی چیست؟

علائم و نشانه های آلرژی فصلی از خفیف تا شدید طبقه بندی می شوند، که عبارتند از:

از شایع ترین علائم ممکن

  • عطسه
  • آبریزش و یا گرفتگی بینی
  • ریزش اشک و خارش چشم
  • خارش سینوس، گلو و یا کانال گوش
  • گرفتگی گوش ها
  • به جریان افتادن مایع بینی

برخی از علائمی که کمتر رایج می باشد، ممکن است عبارت باشد از:

  • سردرد
  • تنگی نفس
  • خس خس 

بعضی از علائم شدیدتر شامل عفونت بی خوابی مشکل در جذب و غلظت و آسم می باشد. همچنین محققین دریافتند، که اگر در تابستان تب و آسم را داشته باشید، به احتمال زیاد آلرژی فصلی شما می تواند حملات آسم را ایجاد کند.

چه کسانی در معرض خطر بالای این مشکل است؟

آلرژی فصلی بسیار شایع می باشد. با این حال افراد مبتلا به سیستم ایمنی ضعیف و افرادی که سابقه خانوادگی آلرژی فصلی دارند، در معرض خطر بیشتر این بیماری نسبت به دیگران هستند. شما می توانید این بیماری را با کم کردن عوامل خطر کنترل کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر به پزشک خود مراجعه کنید.

علائم رایج حساسیت فصلی

برخی از افراد به اشتباه حساسیت فصلی را با تب یونجه اشتباه می‌ گیرند، ولی حساسیت فصلی علائم خاص خود را دارد، در ادامه به رایج‌ ترین آن‌ها اشاره می‌ کنیم. اگر این علائم را داشتید، یعنی دچار حساسیت فصلی هستید.

  • تمام علائم رایج حساسیت فصلی را دارید

عطسه کردن، خس خس سینه و آبریزش چشم، از جمله علائم رایج حساسیت فصلی هستند. در صورتی که علائم زیر را تجربه کردید، به احتمال زیاد دچار حساسیت فصلی شده‌اید.

  1. عطسه کردن مکرر
  2. آبریزش یا خارش چشم‌ها
  3. آبریزش بینی
  4. گرفتگی بینی، گوش‌ها و سینه
  5. خارش گلو
  6. پف کردن پلک‌ها
  • علائم کمتر رایج را دارید

علائمی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، جزء علائم بسیار رایج هستند. اما ممکن است حساسیت شما با علائم دیگری خود را نشان دهد‌. علائم حساسیت فصلی زیر شیوع کمتری دارند؛

  1. خس خس سینه
  2. سرفه کردن
  3. سردرد خفیف
  • این علائم را ندارید.

بسیاری از علائم در سرماخوردگی و حساسیت فصلی مشترک می باشند، پس تشخیص این دو عارضه از یکدیگر دشوار می باشد. به همین خاطر بررسی علائمی که در این دو بیماری مشترک نیستند، می‌ تواند مفید باشد. اگر هر کدام از علائم زیر را تجربه کردید، به احتمال زیاد دچار سرماخوردگی (و نه حساسیت فصلی) شده‌ اید.

  1. ضعف و خستگی
  2. احساس درد در کل بدن
  3. سردرد شدید
  4. گلودرد (که متفاوت از خارش گلوی ناشی از حساسیت است.)

روشی دیگر برای تفاوت قائل شدن بین سرماخوردگی و حساسیت مدت زمانی می باشد، که طول می‌ کشد، تا علائم برطرف شوند. سرماخوردگی معمولاً خود به خود طی 7 تا 10 روز برطرف می‌ شود. این در حالی می باشد، که حساسیت تا زمانی که درمان شود، یا محرک برطرف شود، باقی می‌ ماند. این یعنی ممکن می باشد، حساسیت شما با توجه به چیزی که به آن حساسیت دارید، چند ماه طول بکشد.

  • علائمتان فقط در زمان مشخصی از سال بروز می‌ کنند.

اگر حساسیت فصلی دارید، حتما می‌ دانید که علائم در یک زمان مشخص از سال بروز می‌ کنند، و تقریباً در زمان مشخصی هم رفع می‌ شوند. در بیشتر افراد علائم حساسیت فصلی در فصل بهار آغاز شده، و در فصل پاییز تمام می‌ شود. با این حال با توجه به محرک‌ های حساسیت، ممکن است، تب یونجه را در هر چهار فصل تجربه کنید.

منظور از تب یونجه التهاب در بینی می باشد، که زمانی اتفاق خواهد افتاد، که سیستم ایمنی بدن به مواد حساسیت‌ زا یا آلرژن‌ های موجود در هوا واکنش نشان دهد. از علائم تب یونجه می توان به گرفتگی و آبریزش بینی، قرمز شدن، خارش و آبریزش چشم‌ها، سرفه کردن و متورم شدن چشم‌ ها می توان اشاره کرد.

درمان حساسیت فصلی

روش‌ های مختلفی جهت درمان و بهبود علائم حساسیت فصلی وجود دارد، که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

  • آنتی‌ هیستامین (مانند قرص سیتریزین)

اگر برای درمان آلرژی و خلاص شدن از این روزهای آزار دهنده به دکتر مراجعه کنید، اولین مرحله‌ ی درمان خود را شروع کرده اید. قرص سیتریزین، لوراتادین، آنتی‌ هیستامین دکونژستانت و انواع دیگر قرص‌ های آنتی هیستامین که به نام‌ های مختلف در داروخانه‌ ها عرضه می‌ شوند، از معروف‌ ترین نجات‌ دهنده‌ های شیمیایی حساسیت فصلی هستند.

این داروها جزو یکی از حیاتی‌ ترین چیزها برای افراد مبتلا به آلرژی می باشد. بیماران می‌ توانند با استفاده از این داروها به درمان حساسیت خود کمک کنند. راحت‌ ترین و سریع‌ ترین روش درمان حساسیت فصلی استفاده از داروهای ضدحساسیت می باشد.

  • اجتناب از آلرژن‌ ها

بهترین کار جهت درمان حساسیت فصلی دوری کردن از مواد حساسیت‌ زا و محرک‌ ها می باشد. به عنوان مثال می‌ توانید برای خنک کردن خانه ی خود در فصل تابستان به جای پنکه و کولر از دستگاه تهویه‌ ی هوا استفاده کنید. تا جایی که برای شما امکان دارد، در منزل بمانید، و از گرده‌ ی گیاهان دوری کنید. زمانی که دچار تب یونجه می‌ شوید، به نکات زیر توجه کنید.

  1. پنجره‌ های خانه را ببندید‌.
  2. مدت زمانی که بیرون از خانه می‌ گذرانید، را محدود کنید.
  3. در روزهایی که وزش باد شدید می باشد، در منزل بمانید.
  4. از استعمال دخانیات خودداری کنید، زیرا این کار تب یونجه را تحریک می‌ کند.

تشخیص حساسیت فصلی

تشخیص تب یونجه معمولاً از دیگر حساسیت‌ ها آسان‌ تر می باشد. پزشک ممکن است، جهت تشخیص، گوش‌ ها، بینی و گلوی بیمار را معاینه کند. انجام تست آلرژی معمولاً ضروری نمی باشد.

نقش تغذیه در حساسیت فصلی

پزشک جهت برطرف شدن مشکل شما استفاده از دارو را پیشنهاد می‌ کند. یکی دیگر از روش‌ های درمان حساسیت فصلی، مصرف خوراکی‌ ها و میوه‌ هایی می باشد، که در کاهش علائم حساسیت فصلی تأثیرگذار می باشد. یک رژیم غذایی سالم، علائم حساسیت را کمتر می‌ کند.

باید به این موضوع مهم هم توجه کنید، که بعضی از مواد غذایی باعث بدتر شدن حساسیت و علائم شما می‌ شوند. بنابراین باید از خوردن آن‌ ها جلوگیری کنید. در ادامه اول به چند عادت غذایی مؤثر در درمان حساسیت فصلی می‌ پردازیم. سپس بدترین مواد غذایی برای حساسیت را به شما معرفی می ‎‌کنیم.

  • امگا 3 بیشتری بخورید.

امگا 3 یک اسید چرب می باشد، و در مواد غذایی‌ مانند ماهی، تخم‌ مرغ، گردو، روغن آفتاب‌ گردان، تخم کدو، تخم کتان، کنجد و فندق وجود دارد. امگا 3 به قدری مفید می باشد، که مصرف آن در هر سنی پیشنهاد می‌ شود. مصرف امگا 3 از آن جایی که دارای فواید ضدالتهابی هم هست، به افراد مبتلا به آلرژی توصیه می‌ شود. می‌ توانید قرص روغن ماهی را هم مصرف کنید. البته مثل همیشه توصیه می‌ کنیم، اول با پزشک مشورت کنید.

  • از محصولات پروبیوتیک استفاده کنید.

ماست و برخی دیگر از خوراکی‌ ها دارای باکتری پروبیوتیک می باشد، و به همین خاطر باعث حفاظت از میکروبیوم روده می‌ شوند. پروبیوتیک ضدالتهاب می باشد، و می‌ تواند برای درمان حساسیت فصلی تأثیرگذار می باشد.

  • از خوردن میوه‌ های آلرژی‌ زا اجتناب کنید.

مصرف بعضی از میوه‌ ها و مواد غذایی می‌ تواند علائم حساسیت را تشدید کند. مصرف این خوراکی‌ ها منجر به خارش گلو و علائمی مانند عطسه و آبریزش بینی می‌ شود. حساسیت به مواد خوراکی به این خاطر منجر می‌ شود، که پروتئین موجود در آن‌ ها مشابه پروتئین موجود در دانه‌ ی گرده می باشد.

افراد حساس به گرده افشانی گیاهان ممکن است، به خوراکی‌ هایی مثل هویج، مغزها، هلو و کرفس هم حساس باشند. افرادی که به سبزه و چمن حساسیت دارند، بعد از مصرف گوجه فرنگی، خربزه و طالبی، پرتقال و موز دچار علائم آلرژی می‌ شوند.

  • میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کنید.

خوردن میوه و سبزی یکی از روش‌ های درمان حساسیت فصلی محسوب می شود، و آن هم به خاطر آنتی اکسیدان و ویتامین C موجود در آن‌ ها می باشد. ویتامین C یک آنتی‌ هیستامین طبیعی می باشد، که به بدن در مبارزه با آلرژن‌ ها کمک می‌ کند، و بدن را از علائم بیماری و حساسیت فصلی دور نگه می‌ دارد.

  • عسل بخورید.

عسل برای سلامتی بدن فواید بسیار زیادی دارد. در عسل طبیعی به دلیل وجود زنبور در فرآیند آماده‌ سازی، میزان کمی گرده وجود دارد، که تا حدودی باعث مقاومت بیشتر بدن به دانه‌ ی گرده می‌ شود.

البته گرده‌ ای که در عسل طبیعی دیده می‌ شود، از گل به دست می‌ آید، و با انواع دانه‌ های گرده‌ ی موجود در درختان و گیاهان که بیشتر افراد به آن‌ ها حساسیت نشان می‌ دهند، متفاوت می باشد. برای مصرف بیشتر عسل مطمئن شوید، که حتی به دوز پایین گرده هم حساسیت ندارید.

بدترین مواد غذایی برای حساسیت فصلی

همان‌ طور که بعضی از خوراکی‌ ها به بهبود علائم حساسیت فصلی کمک می‌ کنند، یک سری مواد غذایی باعث بدتر شدن آن‌ ها می‌ شوند. در ادامه به بعضی از این مواد غذایی اشاره می‌ کنیم.

  • سیب

اگر حساسیت دارید، خوردن سیب باعث می‌ شود، علائمتان بدتر شوند، و دهان و گلویتان شروع به خارش کنند. بنابراین در صورت ابتلا به حساسیت فصلی خوردن سیب را فراموش کنید.

  • زردآلو

زردآلو هم از جمله دیگر میوه‌ های ممنوعه برای افراد مبتلا به حساسیت می باشد. خوردن این میوه به خاطر ترکیباتی که دارد، بدتر شدن علائم حساسیت را به دنبال دارد.

  • بادام

برخی از آجیل‌ ها از جمله بادام جزء بدترین مواد غذایی برای حساسیت فصلی محسوب می شود. بنابراین حواستان باشد، از خوردن آن‌ ها خودداری کنید.

  • موز

اگر چه موز معمولاً یک میوه‌ ی فوق‌ العاده ی سالم و مقوی تلقی می‌ شود، ولی افراد مبتلا به حساسیت فصلی باید از خوردن آن جلوگیری کنید. افرادی که به گیاه ابروسیا حساسیت دارند، معمولاً واکنش آلرژیک مشابهی به موز خواهند داشت.

  • کاری

کاری از جمله ادویه‌ هایی می باشد، که مصرف آن برای افراد مبتلا به حساسیت فصلی چیزی به جز بدتر شدن علائم را به دنبال نخواهد داشت. بنابراین اگر حساسیت فصلی دارید، به یاد داشته باشید، که از این ادویه در غذاهای خود استفاده نکنید. از جمله دیگر مواد غذایی و ادویه‌ هایی که باعث بدتر شدن حساسیت فصلی می‌ شوند، می‌ توانیم اقلام زیر را نام ببریم.

  • آلبالو
  • گلابی
  • کیوی
  • هویج
  • بادام‌ زمینی
  • فندق
  • خیار
  • جعفری
  • هندوانه
  • پرتقال
  • فلفل دلمه‌ ای
  • کلم بروکلی
  • گل‌ کلم
  • کرفس
  • سیر
  • پیاز
  • کدو
  • گشنیز
  • فلفل سیاه
  • هلو
  • گوجه‌ فرنگی
  • سیب‌ زمینی

روش‌ هایی برای پیشگیری از آلرژی و حساسیت فصلی

با گذشت زمان خود فرد متوجه می‌ شود، که در چه ماه یا فصلی از سال حساسیتش آغاز می‌ شود. درست است، که نمی‌ توان زمان را برای نرسیدن فصل حساسیت متوقف کرد، اما می‌ توان با رعایت بعضی راهکارها از بروز حساسیت جلوگیری کرد، و یا میزان آن را کاهش داد. در ادامه به این روش‌ ها اشاره خواهیم کرد.

  • در زمان مناسب از منزل خارج شوید.

اخبار را پیگیری کرده، و به میزان گرده‌ های موجود در هوا توجه کنید. در روزهای آلوده از خانه بیرون نروید. با دنبال کردن اخبار روز از غلظت مواد آلاینده‌ ی موجود در هوا آگاهی پیدا کنید، و به هیچ عنوان در وضعیت ناسالم از خانه خارج نشوید.

ترجیحاً از ساعت 5 تا 10 صبح بیرون نروید، و اگر برای شما امکان دارد، کارهای بیرون از خانه را به بعدازظهر یعنی زمانی که سطح دانه‌ های گرده پایین می‌ آید، موکول کنید. بعد از بارش باران بهترین زمان جهت بیرون رفتن افراد حساس است.

  • عامل اصلی حساسیت فصلی را بشناسید.

دانه گرده‌ ای که این بلا را سرتان آورده، شناسایی کرده، و به مکان‌ هایی که این درخت‌ ها یا گیاهان وجود دارند، نروید. تا حد ممکن در آن فصل به خصوص به طبیعت و سبزه‌ زار نروید، و اگر چاره‌ ای به جز بیرون رفتن ندارید، حتماً از ماسک استفاده کنید.

  • به تمیزی خانه‌ی خود توجه کنید.

خانه‌ ی خود را مدام تمیز کنید. وجود گرد و غبار هوا روی وسایل و سطح زمین می‌ تواند علائم آلرژی را تشدید کند. برای خشک کردن لباس‌ های شسته شده، آن‌ ها را در هوای آزاد پهن نکنید.

درون خانه از دستگاه تهویه‌ ی هوا استفاده کنید. اگر حساسیت شما شدید باشد، ملحفه و روتختی‌ های خود را هفته‌ ای یک‌ بار بشویید. از استفاده از فرش‌ هایی که پرز زیادی دارند، جلوگیری کنید. در طول فصل حساسیت پنجره‌ های خانه و ماشین را بسته نگه دارید.

  • برنامه‌ ی دارویی درمان حساسیت فصلی یا آلرژی را جدی بگیرید.

دو هفته پیش از شروع موعد مشخص مصرف دارو را شروع می کند، و به توصیه‌ های پیشگیرانه عمل کنید. تزریق برخی از داروها برای یک فصل کامل شما را از داشتن علائم آزار دهنده خلاص می‌ کند.

داروهای ضدحساسیت در بسیاری از مواقع خواب آور هستند. اگر نمی‌ خواهید دچار خواب‌ آلودگی شوید، حتما در زمان خرید دارو از داروساز عوارض آن را بپرسید. می‌ توانید جهت جلوگیری از التهاب با مشورت پزشک از قطره‌ های چشم و بینی استفاده کنید.

  • بهداشت فردی را رعایت کنید.

در حین حساسیت فصلی از لنز چشمی استفاده نکنید. اگر دانه‌ی گرده در زیر لنز به دام بیفتد، دچار مشکلات بیشتری خواهید شد. دانه‌ های گرده نه تنها به لباس می‌ چسبند، بلکه روی مو و پوست بدن هم می‌ نشینند.

مشکل این است، که این دانه‌ ها، ذرات بسیار ریزی می باشد، که با چشم دیده نمی‌ شوند. پس از بازگشت به خانه و صبح بعد از بیدار شدن از خواب دوش بگیرید، و لباس‌ های خود را عوض کنید. این کار به کاهش علائم حساسیت فصلی کمک می‌کند. توجه کنید که شستن صورت و مو در اولویت قرار دارد.

  • رطوبت محیط را کم کنید.

قارچ در شرایطی که رطوبت و دمای محیط بالا باشد، رشد بهتری دارد. از آن جایی که قارچ یکی از عوامل حساسیت‌ زا می باشد، می‌ تواند باعث افزایش مشکلات آلرژیک شود. در روزهای بارانی که رطوبت هوا بیشتر می‌ شود، ذرات قارچ ظاهر می‌ شوند. پس سعی کنید، میزان رطوبت محل زندگی خود را پایین نگه دارید.

  • از استرس دوری کنید.

استرس حتی در بروز علائم حساسیت فصلی هم تأثیرگذار می باشد. مدیتیشن و انجام فعالیت‌ هایی که میزان استرس را کم می‌کنند، اگر باعث کاهش علائم حساسیت فصلی هم نشود، دست‌ کم به حفظ سلامتی بدنتان کمک می‌ کنند.

  • از لوازم غیرضروری و معطر استفاده نکنید.

استفاده از عطر یا هر وسیله‌ ی دیگر مانند شمع و عود که رایحه‌ ی اضافی را در خانه پخش می‌ کنند، می‌ تواند برای حساسیت فصلی شما مضر باشد. دست‌ کم در طول زمانی که حساسیت فصلی به سراغتان می‌ آید، از استفاده از این مواد خوشبو کننده در خانه دوری کنید.

عروسک‌ های پشمالو بامزه می باشند، و بسیاری از افراد آن‌ ها را دوست دارند. اما باید بدانید که آن‌ ها منبع اصلی جذب گرد و غبار و مواد حساسیت‌ زایی مانند دانه‌ ی گرده به شمار می‌ روند. دست‌ کم در فصل حساسیت از این عروسک‌ ها دوری کرده، یا آن‌ ها را به خیریه‌ ها اهدا کنید.

  • کمتر استخر بروید.

با گرم‌ تر شدن هوا در فصل تابستان رفتن به استخر هم بیشتر می‌ شود. ولی یک نکته‌ ی منفی درباره‌ ی استخرها وجود کلر در آبشان است. این ماده برای آلرژی مضر می باشد، و می‌ تواند علا‌ئم آن را بدتر کند. گاز کلر تأثیری مانند دود دارد. استخرهای سرپوشیده شرایط بدتری نسبت به استخرهای روباز دارند، چون گاز کلر در فضای کوچکی محبوس می‌ شود.

  • حواستان به الیاف بالش و تشک باشد.

درباره‌ ی موادی که بالش لحاف و تشک با آن‌ ها پر می‌ شوند، تحقیق کنید. برخی از آن‌ ها از پر طبیعی پرندگان درست شده‌ اند. در چنین شرایطی شکسته شدن پرهای درون رخت خواب و خرد شدن آن‌ ها باعث بروز حساسیت می‌ شود. افراد حساس بهتر می باشد، از الیاف مصنوعی مانند پلی‌ استر استفاده کنند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

تشخیص و درمان اولیه می توانند از پیشرفت بیشتر آلرژی فصلی جلوگیری کنند، و از ایجاد شرایط اضطراری و حاد جلوگیری کنند. بنابراین در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کنید، و از او در مورد جلوگیری از این وضعیت بپرسید.

اگر شما هر کدام از علائم بالا را دارید، و مشغول به آلرژی می باشد، حتماً به پزشک خود مراجعه کرده، و با او مشورت کنید.

در این جا بعضی از اساسی ترین اطلاعاتی که باید درباره آلرژی های فصلی بدانید، را ذکر کنید. اگر چه این یک بیماری تهدید کننده زندگی نیست، ولی برای شما بسیار مشکل ساز خواهد بود.

چه تفاوتی بین کووید 19 و حساسیت فصلی وجود دارد؟

کووید 19 یک بیماری تنفسی مسری می باشد، که در اثر عفونت با ویروس کرونا رخ می‌ دهد، «SARS-CoV-2» ویروسی می باشد، که باعث ایجاد کووید 19 می‌ شود.
آلرژی‌ های فصلی که به وسیله ی گرده‌ های معلق در هوا ایجاد می‌ شوند، می‌ توانند منجر به رینیت آلرژیک فصلی، که بینی و سینوس‌ ها را تحت تأثیر قرار می‌ دهد، ورم ملتحمه آلرژیک فصلی که چشم‌ ها را تحت تأثیر قرار می‌ دهد، شود. جدول زیر علائم ناشی از آلرژی و کووید 19 را مقایسه می‌ کند.
کووید 19 و آلرژی‌ های فصلی علائم مشترکی دارند، ولی تفاوت‌ های اساسی بین این دو وجود دارد.
 

علائم بسیار شایع آلرژی فصلی کووید 19
تب و لرز   +
درد بدن و ماهیچه‌ ها   +
از دست رفتن اخیر بویایی و چشایی   +
تهوع و استفراغ   +
اسهال   +
سرفه + +
تنگی نفس یا اشکال در تنفس + +
خستگی + +
سردرد + +
گلودرد + +
گرفتگی یا آبریزش بینی + +
خارش و اشک چشم +  
عطسه +  

این لیست کاملی از همه ی علائم احتمالی کووید 19 یا آلرژی‌ های فصلی نیست. علائم از فردی به فرد دیگر و از خفیف تا شدید متفاوت است. می‌ توانید همزمان علائم کووید 19 و آلرژی‌ های فصلی را داشته باشید.
از آنجا که بعضی از علائم کووید 19 و آلرژی‌ های فصلی مشابه هستند، تشخیص تفاوت بین آن‌ ها دشوار می باشد، و برای تأیید تشخیص خود باید آزمایش کنید.

آیا ماسک از ما در برابر آلرژی فصلی محافظت می‌ کند؟

استفاده از ماسک جهت کاهش سرعت گسترش کووید 19 توصیه می‌ شود. هر کس باید از ماسک استفاده کند، مگر این که زیر 2 سال سن داشته باشد، مشکلات تنفسی داشته باشد، یا بی‌ هوش یا ناتوان باشد، و برای برداشتن ماسک به کمک نیاز داشته باشد.
ماسک‌ ها همچنین از افراد در برابر آلرژی‌ های فصلی محافظت می‌ کنند، چون می‌ توانند از استنشاق بعضی ذرات بزرگ‌ تر جلوگیری کنند. با این حال اگر به آلرژی فصلی مبتلا هستید، ماسک نباید فقط محافظ شما در برابر گرده باشد، چون ذرات کوچک‌ تر هنوز هم می‌ توانند از این پوشش عبور کرده، و استنشاق شوند.
ماسک‌ های خود را پس از هر بار استفاده بشویید، مخصوصاً اگر از آلرژی فصلی رنج می‌ برید، چون این پوشش ممکن است، ذراتی مانند گرده را حمل کند.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم، درباره‌ ی حساسیت فصلی صحبت کنیم. اول به بررسی علائم آن پرداختیم. روش‌ های درمان حساسیت را گفتیم، و سپس تأثیر تغذیه بر این عارضه را معرفی کردیم. در آخر هم به نحوه‌ ی تشخیص و پیشگیری از حساسیت فصلی اشاره کردیم.