فواید و خواص شگفت انگیز بادام زمینی و کره بادام زمینی

25/02/2022
فواید کره بادام زمینی
بادام زمینی جزو یکی از انواع دانه‌ های خوراکی می باشد، که مصرف آن خواص زیادی برای بدن دارد، و معمولاً به صورت خام، بو داده، کره و روغن بادام زمینی مورد استفاده قرار می‌ گیرد.
مجله والی
مجله والی

بادام زمینی (پسته شامی) که جزو دسته ی حبوبات قرار می‌ گیرد، در بسیاری از مناطق دنیا شناخته شده است. بادام زمینی بو داده و کره بادام زمینی در بین مردم اروپا و آمریکا بیشتر مورد استفاده قرار می‌ گیرد. بادام زمینی در ایران به صورت بو، شور و در گروه آجیل‌ ها شناخته می‌ شود. توجه داشته باشید، که بادام زمینی بسیار پر کالری و غنی از پروتئین‌ های گیاهی، فیبر، ویتامین، چربی و مواد مغذی مختلف و سالم می باشد.

هم چنین بادام زمینی می‌ تواند خطر مبتلا شدن به بیماری‌ های قلبی را کاهش بدهد، به بهبودی پوکی استخوان کمک کند، و به کاهش وزن بدن کمک کند. این دانه خوراکی دارای خواص و ضررهای بسیار زیادی برای سلامتی انسان دارد، به همین خاطر ما قصد داریم، در این قسمت از مجله والی به بررسی آن ها بپردازیم. 

خواص کره بادام زمینی

گیاه‌ شناسی

خواص بادام زمینی

نام علمی بادام زمینی Arachis hypogaea و از خانواده ی Fabaceae یا حبوبات و بومی مناطق گرمسیری آمریکای جنوبی می باشد. این گیاه اغلب به خاطر دانه‌ های خوراکی آن کشت می‌ شود. دانه‌ ها جزئی از حبوبات و سرشار از پروتئین و چربی می باشند. بهتر است، بدانید که کشاورزان با کاشت بادام زمینی به افزایش باروری خاک نیز کمک می‌ کنند. این گیاه با استفاده از باکتری‌ های تثبیت کننده نیتروژن به خاک نیتروژن اضافه می‌ کند. بادام زمینی گیاهی یک ساله و بوته‌ ای می باشد، که ارتفاع آن به 45 تا 60 سانتی‌ متر می‌ رسد. بوته ی این گیاه مخصوصاً ظاهر ساقه و برگ‌ ها شباهت زیادی به گیاه یونجه یا شنبلیله است. گل‌ های بادام زمینی که به رنگ زرد هستند، در کنار گره برگ‌ ها و نزدیک به سطح خاک شکوفا می‌ شوند.

گل‌ ها بعد از این‌ که عمر آن ها به پایان رسید، خمیده می‌ شوند، و با کمک یک ساختار ساقه مانند و طویل به سطح خاک می‌ رسند. تخمک بارور شده گل با ساختار نوک تیز راس خود راهی برای ورود به خاک پیدا می‌ کند، و دانه‌ های بادام زمینی در زیر خاک تشکیل می‌ شوند. به نظر می‌ رسد که این میوه‌ های عجیب اول به عنوان ریشه کار رساندن مواد غذایی را به دیگر بخش های گیاه را انجام می‌ دهند. دانه‌ ها درون غلافی نازک رشد می‌ کنند. ریشه‌ هایی کوتاه از غلاف نازک حاوی دانه‌ های بادام زمینی روییده می باشد.

کاشت و برداشت

کاشت و برداشت بادام زمینی

جهت کاشت بادام زمینی به حداقل 5 ماه هوای گرم و مرطوب با بارندگی مداوم احتیاج دارید. بهترین نوع خاک جهت پرورش گیاه بادام زمینی خاک‌ های لومی شنی با زهکشی خوب می باشد. هنگامی که زمان برداشت بادام زمینی کل گیاه به جز ریشه‌ های عمیق‌ تر از خاک بیرون می‌ آیند. با جدا کردن و بعد خشک کردن غلاف‌ های بادام زمینی از گیاه این دانه پرخاصیت قابل استفاده می‌ شود.

کاشت بادام زمینی در ایران

مدت زمانی می باشد، که کاشت بادام زمینی در قسمت های مختلف کشورمان انجام می‌ شود. تاکنون در آستانه اشرفیه استان گیلان، شمال استان اردبیل (دشت مغان)، استان‌ های کردستان، گلستان، خوزستان، فارس، کرمان، هرمزگان، شهرضا در استان اصفهان، سه استان خراسان شمالی، رضوی و جنوبی بادام زمینی کشت شده است.

کاربرد بادام زمینی

بادام زمینی را معمولاً به صورت بو داده، و یا پخته شده مصرف می‌ کنند. بعضی اوقات از دانه‌ های چرب بادام زمینی روغن خوراکی استخراج می‌ شود. روغن بادام زمینی جهت پخت و پز بسیار عالی می باشد. این روغن در مقایسه با دیگر روغن‌ های گیاهی می‌ تواند دمای پخت بالاتری را تحمل کند، و طعم غذا‌های پخته شده، در آن را به خود نمی‌ گیرد. در اروپا و آمریکا از دانه‌ ها کره بادام زمینی تولید می‌ کنند. کره بادام زمینی سرشار از پروتئین و ویتامین می باشد، و می‌ تواند به عنوان صبحانه‌ ای کامل و سالم مصرف شود. آرد بادام زمینی نیز در آشپزی کاربرد بسیار زیادی دارد. جالب است، بدانید که برگ و ساقه گیاه را برای خوراک دام‌ ها در طول سال بسته‌ بندی و ذخیره می‌ کنند.

کره بادام زمینی و طرز تهیه ی آن در خانه

کره بادام زمینی یکی از ماده های غذایی می باشد، که سرشار از ویتامین‌ ها و پروتئین می باشد، که امروز در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرند. این کره از بادام زمینی حرارت دیده و آسیاب شده تهیه می‌ شود، و آخر سر به صورت خمیر غلیظی در می‌ آید. هنگام خرید کره بادام زمینی لازم است، که برچسب آن را بررسی کنید. امروز بسیاری از تولیدکنندگان کره بادام زمینی موادی مانند شکر، روغن گیاهی و چربی‌ های ترانس را به این کره اضافه می‌ کنند، که ارزش غذایی آن را کاهش داده است. بهتر است، کره بادام زمینی خریداری کنید، که جز کمی نمک هیچ افزودنی دیگری نداشته باشد. البته می‌ توانید کره بادام زمینی را خودتان در خانه و با کمک دستگاه مخلوط کن و افزودن مواد دیگری مثل عسل، عصاره وانیل و دارچین درست کنید.

ارزش غذایی بادام زمینی

100 گرم بادام زمینی خام حاوی 567 کالری و انواع ویتامین‌ ها و مواد مغذی می باشد. در هر 100 گرم بادام زمینی 25 گرم پروتئین، 16 گرم کربوهیدرات، 8.5 گرم فیبر، 705 میلی‌ گرم پتاسیم، 376 میلی‌ گرم فسفر، 168 میلی‌ گرم منیزیم، 92 میلی‌ گرم کلسیم، 18 میلی‌ گرم سدیم، بیش از 4 میلی‌گرم آهن و 3.27 میلی‌ گرم روی یا زینک است. همچنین 12 میلی‌ گرم ویتامین B3، 8.33 میلی‌ گرم ویتامین E و ویتامین‌ های B1 و B6 و B2 در هر 100 گرم بادام زمینی وجود دارد.

تاریخچه استفاده از بادام زمینی و ساخت کره بادام زمینی

زیستگاه و منشا اصلی این گیاه به احتمال زیاد پرو یا برزیل در آمریکای جنوبی می باشد، ولی تاکنون سندی علمی این فرضیه را ثابت نکرده است. بهتر است، بدانید که در 3500 سال پیش بومیان آمریکای جنوبی سفال‌ هایی به شکل و نقش غلاف بادام زمینی می‌ ساختند. شواهدی نیز وجود دارد، که اینکا‌ ها دانه‌ های بادام زمینی را به عنوان پیشکش همراه مردگان دفن می‌ کردند. همچنین قبایلی در مرکز برزیل زندگی می‌ کردند، که بادام زمینی را با ذرت آسیاب می‌ کردند، و با آن نان می‌ پختند. کاشفان اروپایی اولین بار بادام زمینی را در برزیل کشف کردند. زمانی که اسپانیایی‌ ها سفر‌های خود را برای کشف دنیای جدید آغاز کردند، بادام زمینی تا شمال مکزیک به طور گسترده‌ ای کشت می‌ شد.

کاوشگران بادام زمینی را به اسپانیا بردند، و از آن جا بازرگانان آن را به آسیا و آفریقا منتقل کردند. آفریقایی‌ ها اولین مردمانی بودند، که در دهه 1700 میلادی بادام زمینی را به آمریکای شمالی معرفی کردند. شواهد نشان می‌ دهند، که تا اوایل دهه 1800 میلادی بادام زمینی به عنوان یک محصول تجاری مهم در ایالات متحده آمریکا کشت می‌ شد. این محصول اول در ایالت ویرجینیا کشت شد، و عمدتاً برای گرفتن روغن مورد استفاده قرار می گرفت. تولید بادام زمینی در نیمه ی اول قرن 19 به صورت پیوسته ادامه داشت، تا این که در زمان جنگ جهانی اول و سپس دوم خوراک اصلی سربازان شد.

بادام زمینی تنها منبع غذایی سرشار از پروتئین در آن دوران سخت بود. در سال 1900 میلادی برداشت بادام زمینی از شیوه سنتی خارج شد. در این سال تجهیزاتی برای کاشت و برداشت این محصول کشاورزی ساخته شد، که امکان کاشت گسترده و صرفه‌ جویی زمان و انرژی در مراحل کاشت و برداشت را فراهم می‌ کرد.

امروز بادام زمینی و کره بادام زمینی به عنوان یکی از محبوب‌ ترین حبوبات و غذا‌ها در دنیا محسوب می‌ شوند. بادام زمینی و فرآرده‌ های آن که شامل روغن، کره و شکلات می باشد، و الان یکی از پرفروش‌ ترین محصولات خوراکی در دنیا مخصوصاً در ایالات متحده آمریکا می باشد.

طبع بادام زمینی و کره بادام زمینی

طبع بادام زمینی و کره بادام زمینی در طب سنتی گرم و‌تر توصیف شده است. کسانی که دارای طبع سرد و‌تر یا سرد و خشک می باشند، خوردن بادام زمینی و کره آن برای‌ آن ها خطری ندارد.

فواید بادام زمینی و کره بادام زمینی

فواید بادام زمینی و کره بادام زمینی

بادام زمینی در انواع مختلف بو داده، نمکی، روکش شکلاتی و کره با مصارف مختلف و فواید سلامتی مختلفی است. بادام زمینی به غیر از طیف وسیعی از پروتئین و ویتامین‌ ها یک ماده غذایی پرکالری می باشد، پس زمانی که در حد اعتدال مصرف شود، می‌ تواند اثرات مثبت زیادی برای سلامتی شما داشته باشد. بادام زمینی منبع خوبی از چربی‌ های سالم و فیبر می باشد. این دانه سرشار از مواد مغذی می باشد، که کربوهیدرات کمی دارد. در ادامه به معرفی فواید آن خواهیم پرداخت.

  • سلامت قلب

طبق مطالعات انجام شده، نشان می دهد، که مصرف بادام زمینی و فرآورده‌ های آن خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی را تا 34% کاهش می‌ دهد. بادام زمینی حاوی چربی‌ های تک غیراشباع و چند غیر اشباع سالم‌ تری در مقایسه با چربی‌ های اشباع شده است. این نوع چربی در بادام زمینی منجر می شود، که برای قلب بهتر از منابع چربی با نسبت بیشتری از چربی‌ های اشباع شده باشد. مطالعه‌ای که در سال 2014 انجام شده است، نشان می دهد، که مصرف 46 گرم بادام زمینی یا کره بادام زمینی در روز می‌ تواند سلامت قلب افراد دیابتی را افزایش بدهد.

  • میزان قند خون

کره بادام زمینی یک نوع غذای نسبتاً کم کربوهیدرات می باشد، که حاوی مقادیر قابل توجهی پروتئین و فیبر می باشد. این ویژگی‌ ها به این معنی می باشد، که کره بادام زمینی بدون شکر افزوده تاثیر قابل توجهی بر سطح گلوکز خون ندارد. در نتیجه کره بادام زمینی می‌ تواند یک صبحانه یا میان وعده سالم برای دیابتی‌ ها باشد. طبق توصیه انجمن دیابت آمریکا (ADA) افراد دیابتی باید در رژیم غذایی خود چربی‌ های تک غیر اشباع را با چربی‌ های اشباع شده جایگزین کنند. کره بادام زمینی، بادام زمینی و روغن بادام زمینی به عنوان منابع چربی تک غیر اشباع پیشنهاد می‌ شوند.

طبق مطالعات که در سال 2013 انجام شده است، مصرف کره بادام زمینی برای صبحانه می‌ تواند به زنان مبتلا به چاقی و دیابت کمک کند، تا سطح گلوکز خون خود را مدیریت کنند. مصرف کره بادام زمینی به غیر از کاهش اشتها قند خون را بالا نمی‌ برد. کره بادام زمینی منبع خوبی از منیزیم می باشد. منیزیم یک ماده ضروری برای افراد مبتلا به دیابت می باشد. سطح پایین منیزیم در بدن خطر ابتلا به پیش دیابت و دیابت نوع 2 را افزایش می‌ دهد.

  • سرشار از بیوتین

بیوتین یکی از ویتامین‌ های گروه B محسوب می‌ شود. در گذشته این ویتامین را H می‌ گفتند. بیوتین یک ماده ضروری برای سلامت جسم انسان می باشد. بیوتین در ده‌ ها واکنش آنزیمی در بدن از جمله فرآیند‌ هایی که به تنظیم بیان ژن‌ ها ختم می‌ شود، دخیل است. تحقیقات اولیه نشان می‌ دهند، که بیوتین می‌ تواند برای درمان بیماری‌ هایی مانند مالتیپل اسکلروزیس (MS)، دیابت و بعضی بیماری‌ های مغذی تأثیرگذار باشد.

به غیر موارد گفته شده، بیوتین کافی برای زنان باردار بسیار ضروری می باشد، چون کمبود بیوتین می‌ تواند به صورت قابل توجهی خطر نقایص مادرزادی را در کودک افزایش بدهد. توصیه ما به شما این است، که بزرگسالان روزانه 30 میلی‌ گرم از بیوتین را مصرف کنند. یک چهارم لیوان کوچک بادام زمینی حاوی بیش از 26 میکروگرم (0.026 میلی‌ گرم) بیوتین می باشد.

  • بادام زمینی خاصیت آنتی اکسیدانی بالا دارد.

بادام زمینی حاوی بعضی از آنتی‌ اکسیدان‌ های قوی از جمله رسوراترول یا رزوراترول می باشد. آنتی‌ اکسیدان‌ ها دسته‌ ای از مولکول‌ ها می باشند، که رادیکال‌ های آزاد را خنثی می‌ کنند. رادیکال‌ های آزاد مولکول‌ های ناپایداری می باشند، که می‌ توانند به سلول‌ های بدن آسیب برسانند. فعالیت بیش از اندازه رادیکال‌ های آزاد زمینه را برای سرطانی شدن سلول‌ ها فراهم می‌ کنند، ولی دریافت مقادیر بالای آنتی‌ اکسیدان می‌ تواند در کاهش خطر ابتلا به سرطان تأثیرگذار باشد. ترکیب آنتی‌ اکسیدانی رزوراترول موجود در بادام زمینی به غیر از خاصیت ضد سرطانی خطر سکته مغزی را کاهش می‌ دهد. مصرف منظم بادام زمینی و کره آن می‌ تواند رزوراترول را در بدن شما افزایش بدهد، و سدی در برابر رادیکال‌ های آزاد مضر باشد.

  • بادام زمینی ضد سنگ کیسه صفرا

خوردن بادام زمینی و کره بادام زمینی ممکن است، خطر تشکیل سنگ در کیسه صفرا را کاهش بدهد. حتماً می دانید، که سنگ‌ های صفرا ذرات کوچکی می باشند، که در کیسه صفرا تشکیل می‌ شوند. افراد خاصی مخصوصاً خانم‌ ها و کسانی که دارای اضافه وزن می باشند، افراد بالای 40 سال و آن‌ هایی که رژیم غذایی پرکالری و کربوهیدرات‌ های تصفیه شده دارند، بیشتر در معرض بیماری سنگ کیسه صفرا خواهند بود.

طبق مطالعات انجام شده، دانشمندان متوجه شدند، که مصرف بالای حبوبات و آجیل‌ ها مخصوصاً بادام زمینی یا کره آن خطر بیماری سنگ صفرا را تا 25% کاهش می‌ دهد. هنوز مشخص نشده است، که کدام ماده مفید در بادام زمینی از کیسه صفرا محافظت می‌ کند، ولی هر چه باشد، مصرف حداقل چند دانه بادام زمینی بو داده در روز با کاهش خطر تشکیل سنگ کیسه صفرا همراه خواهد بود.

  • سرشار از مس 

بادام زمینی و فرآورده‌ های آن از جمله کره بادام زمینی سرشار از مس می باشند. مس یک ماده معدنی کمیاب می باشد، که به عنوان ریز مغذی ضروری در نظر گرفته می‌ شود. مس برای بسیاری از فرآیند‌های مهم فیزیولوژیکی بدن لازم و ضروری می باشد. به صورت ویژه مس قسمت مهمی از آنزیم‌ هایی را تشکیل می‌ دهد، که بر تولید انرژی و فعالیت‌ های عصبی نظارت دارند. همچنین مس در سیستم عصبی نقش مهمی در سرعت بخشیدن به انتقالات عصبی دارد. دریافت نکردن مس کافی با مشکلات متعددی در سلامتی همراه دارد.

کمبود خفیفی از مس می‌ تواند خطر بیماری قلبی و عروقی را افزایش بدهد. همچنین مصرف مقدار کافی مس ممکن است سطوح کلسترول مضر LDL را کاهش بدهد. به نظر می‌ رسد، که کمبود این ماده حیاتی در بدن در ابتلا به بیماری‌ های عصبی مانند آلزایمر و بیماری پارکینسون نقش دارد.

بدن‌ سازان به دنبال استفاده از پروتئین‌ ها و انواع شیک همراه با مکمل‌ های غذایی جهت حجیم‌ سازی عضلات خود هستند. رژیم غذایی سخت با مقدار زیادی از گوشت و غلات نقش اساسی در کیفیت بدن‌ سازی خواهد داشت. کره بادام زمینی یکی از وعده‌ های غذایی می باشد، که افراد معمولاً به خاطر میزان بالای کالری آن از مصرفش پرهیز می‌ کنند. حقیقت این است، که مصرف کره بادام زمینی با این همه مواد مغذی و انواع ویتامین‌ ها می‌ تواند مفید‌تر از بعضی مکمل‌ های موجود در بازار باشد.

بادام‌ زمینی حاوی چربی مفید، پروتئین و کالری می باشد، که می‌ تواند در رژیم غذایی بدن‌ سازان لحاظ شود. حفظ سلامت قلب و عروق، کاهش کلسترول، کمک به ترمیم عضلات، تقویت سیستم ایمنی، کاهش میزان قند خون و خاصیت آنتی اکسیدانی بالا از اثرات مثبت کره بادام زمینی به عنوان مکمل بدن‌ سازی می باشد. مصرف کمی از کره بادام زمینی پیش از تمرین نقش موثری در تامین انرژی بدن خواهد داشت.

  • کره بادام زمینی چاق کننده یا مفید برای کاهش وزن

همان طور که در بخش های قبلی اشاره کردیم، کره بادام زمینی کالری زیادی دارد، و کالری آن بسیار آهسته جذب بدن می‌ شود، و به خاطر داشتن فیبر بالا احساس سیر بودن به شخص دست خواهد داد. وجود همین خاصیت باعث شده است، تا یک ماده غذایی مناسب برای لاغری افراد در نظر گرفته شود. از آن‌ جایی که کره بادام زمینی حاوی فیبر زیادی می باشد، در فرآیند گوارش و هضم غذا نقش بسیار تأثیر گذاری دارد. مصرف کره بادام زمینی از یبوست که خود یکی از دلایل چاقی می باشد، جلوگیری می‌ کند. ولی لازم است، یادآوری کنیم، که مصرف بیش از حد این ماده غذایی با بالا بردن کالری می‌ تواند نتیجه منفی داشته باشد. در نتیجه باید در مصرف کره بادام زمینی تعادل را رعایت کنیم، تا دچار چاقی و اضافه وزن نشویم.

مصرف بادام زمینی و فرآورده‌ های آن در دوره بارداری

پیش از این تصور بر این بود، که اگر یکی از افراد در خانواده به بادام زمینی حساسیت داشت، مادر باید در دوره بارداری و شیردهی از مصرف بادام زمینی و فرآورده‌ های آن پرهیز کند، اما طبق مطالعات اخیر انجام شده، این ادعا را رد کرده است. دستور‌ العمل پزشکی در سال 2017 بیان می‌ کند، که افراد مبتلا به اگزمای شدید یا آلرژی به انواع مواد خوراکی دیگر ممکن است، نسبت به بادام زمینی نیز واکنش‌ های آلرژیک نشان بدهند، پس باید از مصرف آن اجتناب کنند.

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید، که به بادام زمینی حساسیت ندارید، می‌ توانید در دوره بارداری بدون نگرانی این ماده غذایی مفید را مصرف کنید. اگر شما به بادام زمینی آلرژی دارید، باید از مصرف این ماده غذایی و همه فرآورده‌ های آن اجتناب کنید. بادام زمینی ممکن است، در بعضی از خوراکی‌ ها مورد استفاده قرار بگیرد. این ماده بیشتر در تهیه انواع شکلات، غذا‌های آسیایی، نان‌ها، غلات و آجیل‌ ها مورد استفاده قرار می گیرد.

از فواید دیگر کره بادام زمینی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کره ی بادام زمینی در کاهش خطر ابتلا به بیماری سرطان پستان نقش بسیار تأثیر گذاری دارد.
  • مصرف بادام زمینی و فرآورده‌ های آن باعث افزایش انرژی می‌ شود.
  • منیزیم موجود در بادام زمینی در حفظ سلامت ماهیچه‌ ها و تقویت اعصاب نقش دارد.
  • روغن بادام زمینی به خاطر طبع گرم و خاصیت ضد التهابی در طب سنتی جهت کاهش التهاب در بیماری روماتیسم مفصلی توصیه می شود.
  • کاهش کلسترول بد از فواید دیکر بادام زمینی و فرآورده‌های سالم آن است.
  • طبق مطالعات مصرف کره بادام زمینی موجب تقویت قوای جنسی در مردان می‌شود.
  • با خطرات و مضرات مصرف بادام زمینی و فرآورده‌ های آن آشنا شوید.
  • بادام زمینی‌ ها ممکن است، در فرایند آماده‌ سازی برای مصرف به سموم قارچی خطرناک با نام آفلاتوکسین آلوده شوند. آفلاتوکسین می‌ تواند برای سلامت انسان خطرناک باشد. این سم باعث سرکوب سیستم ایمنی ابتلا به بیماری‌ های کلیوی و سرطان کبد شود.

خواص کره بادام زمینی در بدن‌ سازی

خواص کره بادام زمینی در بدن‌ سازی

فتیک‌ اسید (هگزوفسفات) یک نوع ترکیب آلی موجود در بادام زمینی و بسیاری از غلات و حبوبات می باشد. این ماده ممکن است، جلوی جذب مواد مغذی مانند آهن، روی، کلسیم و منگنز را بگیرد. با این حال مطالعات و آزمایش‌ های بیش‌تری برای اثبات این ادعا لازم است.

  • مصرف بیش از حد و طولانی مدت بادام زمینی و کره بادام زمینی به خاطر داشتن کالری بالا ممکن است باعث اضافه وزن شود.
  • بادام زمینی شور و یا نمکی می تواند باعث افزایش فشار خون شود. جهت حفظ فشار خون و سلامت قلب باید از انواع بادام زمینی فاقد سدیم یا کم سدیم استفاده کنید.
  • بادام زمینی یکی از شایع‌ ترین مواد غذایی آلرژی‌ زا می باشد، و می‌ تواند حتی با مصرف مقادیر کم واکنش‌ های جدی برای شما داشته باشد. حساسیت به بادام زمینی و کره آن ممکن است، منجر به آبریزش بینی و واکنش‌ های پوستی مانند خارش، قرمزی، تورم و کهیر شود. مشکلات گوارشی، التهاب دهان و گلو نیز از جمله علائم حساسیت به بادام زمینی خواهد بود.
  • در موارد شدید حساسیت به بادام زمینی و فرآورده‌ های آن ممکن است، شخص جان خود را از دست بدهد.
  • مصرف بادام زمینی برای کسانی که دچار مشکلات گوارشی و رفلاکس می باشند، ضرر دارد. این ماده غذایی به شدت موجب نفخ می‌ شود.
  • در طب سنتی اعتقاد دارند، که مصرف بیش از اندازه بادام زمینی باعث درد ناگهانی در سمت راست شکم می‌ شود، که در نهایت باید از خوردن آن جلوگیری کرد.
  • طبع بادام زمینی گرم و خشک می باشد. افراد گرم مزاج ممکن است، بعد از مصرف بادام زمینی دچار خارش دور دهان، بدن و سر شوند.

خواص کره بادام زمینی برای کودکان

کودکان می توانند در سنین مختلف از این کره به مقدار یک تا دو قاشق مرباخوری در طول شبانه روز استفاده کنند. بعضی از پزشکان بر این باورند، که خانواده ها می توانند از حدود 6 ماهگی، مواد غذایی مختلفی که توسط این کره تهیه می شوند، را به کودکان خود بدهند.

در این میان بعضی از پزشکان به خاطر عوارض خطرناک مصرف بیش از حد این کره برای افراد کم سن و سال ترجیح می دهند، که خانواده ها از حدود 3 سالگی فرزندان خود را با طعم لذت بخش این کره آشنا کنند.

  • تقویت انرژی توسط مصرف کره بادام زمینی

این کره دارای مقدار زیادی پروتئین، فیبر و اسیدهای چرب می باشد. این ترکیبات می توانند انرژی مورد نیاز کودکان در طی شبانه روز را تامین کنند.

  • تقویت سیستم ایمنی بدن با مصرف کره بادام زمینی

این ماده غذایی دارای انواع آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها می باشد. اعضای مختلف بدن افراد کم سن و سال این مواد مغذی را دریافت می کنند. در این صورت سیستم ایمنی بدن تقویت می شود، و در برابر بسیاری از بیماری ها ایمن می گردد.

  • سلامتی ماهیچه ها و تقویت عضلات با مصرف کره بادام زمینی

مواد پروتئینی و املاح معدنی زیادی مانند منیزیم در این کره وجود دارد. این ترکیبات می توانند بدن کودکان در سنین مختلف را سم زدایی کنند، و به تقویت عضلات آن ها کمک کنند.

  • تقویت هوش با مصرف کره بادام زمینی

تقویت هوش از خواص کره بادام زمینی برای کودکان می باشد. این کره دارای مقدار زیادی چربی های اشباع نشده، فسفر و آهن می باشد. این ترکیبات می توانند به خوبی روی عملکرد مغز تاثیر بگذارند، و باعث تقویت هوش و ذهن افراد کم سن و سال شوند.

  • تقویت استخوان ها و مفاصل با مصرف کره بادام زمینی

این کره دارای مقدار زیادی از انواع ویتامین ها و املاح معدنی مانند کلسیم می باشد. این ترکیبات می توانند منجر به تقویت و استحکام استخوان ها و دندان ها شوند. بنابراین از خواص کره بادام زمینی برای کودکان تقویت استخوان ها می باشد.

  • بهبود بیماری های گوارشی با مصرف کره بادام زمینی

خیلی از مادران از مشکلات گوارشی کودکان خود رنج می برند. استفاده از کره بادام زمینی در غذاهای مختلف به این مادران توصیه می شود، چون این کره دارای مقدار زیادی پتاسیم، فیبر و نیاسین می باشد، که هر کدام می توانند بر عملکرد دستگاه گوارش تاثیر خوبی بگذارند، و باعث بهبود بیماری های مرتبط با دستگاه گوارش شوند.