خروپف در خواب نشانه چیست + درمان خروپف

28/11/2021
خروپف در خواب نشانه چیست
خروپف به دلیل جریان قطع شدن هوا از طریق بینی و گلو هنگام تنفس هنگام خواب ایجاد می شود. باعث می‌شود بافت‌های شل شده گلو به ارتعاش درآیند و صداهای خروپف ایجاد می‌کنند. خروپف ممکن است نشانه یک بیماری جدی مانند چاقی، آپنه انسدادی خواب، مشکل در دهان، بینی یا گلو و کمبود خواب باشد.
مجله والی
مجله والی

تقریباً همه گهگاه خروپف می کنند. خروپف معمولی در حدود 40 درصد از زنان بالغ و 57 درصد از مردان بالغ رخ می دهد، و برخی افراد به طور منظم بدون هیچ گونه علائم مرتبط با خواب خروپف می کنند. با این حال، خروپف می تواند ناشی از یک اختلال خواب به نام آپنه خواب باشد که خواب را مختل می کند و می تواند منجر به سایر مشکلات سلامتی شود. خروپف همچنین ممکن است نتیجه آناتومی و وزن طبیعی فرد یا رفتارهایی مانند نوشیدن الکل یا خوابیدن در یک موقعیت خاص باشد. درک علل مختلف خروپف می تواند به شما کمک کند تا تعیین کنید که آیا خروپف شما چیزی است که باید نگران آن باشید یا خیر، و چه اقداماتی می توانید برای رفع آن انجام دهید.

درمان قطعی خروپف

خروپف اغلب زمانی رخ می دهد که به پشت دراز بکشید که به آن وضعیت به پشت خوابیده نیز می گویند. هنگامی که به پشت هستید، نیروی جاذبه بافت های اطراف راه هوایی شما را به سمت پایین می کشد، که باعث باریک شدن راه هوایی می شود. تحقیقات روی افراد خروپف نشان داده است که دفعات و شدت خروپف در برخی از بیماران زمانی که به پهلو دراز می کشند کاهش می یابد.

علل شایع خروپف چیست؟

خروپف زمانی اتفاق می‌افتد که هوا نمی‌تواند آزادانه در مجاری تنفسی جریان یابد، زیرا هنگام خواب به داخل و خارج می‌شوید. هنگامی که راه هوایی باریک یا تا حدی مسدود می شود، تنفس باعث ارتعاش بافت های راه هوایی فوقانی می شود و در نتیجه صدایی را می شنوید که هنگام خروپف شخصی می شنوید. دلایل احتمالی زیادی وجود دارد که فرد ممکن است در طول خواب راه هوایی مزمن باریک یا مسدود شود که باعث خروپف می شود. در ادامه به علل های خروپف می پردازیم با مجله والی همراه باشید

دلایل خروپف

الکل و داروهای آرام بخش

الکل و سایر آرام بخش ها با شل کردن ماهیچه هایی که از بافت اطراف راه هوایی حمایت می کنند، باعث خروپف می شوند. بنابراین، خروپف کنندگان مزمن، از جمله آنهایی که دارای OSA هستند، که الکل مصرف می کنند، خروپف شدیدتری را تجربه می کنند. پزشکان اغلب توصیه می کنند از مصرف الکل و داروهای آرام بخش در ساعات قبل از خواب برای کاهش خروپف خودداری کنید. اگرچه این رویکرد برای مدیریت خروپف در یک کارآزمایی بالینی تصادفی ارزیابی نشده است، برخی از افراد ممکن است مزایایی را تجربه کنند.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن یکی دیگر از عوامل خطر خروپف است. دقیقاً مشخص نیست که چرا افرادی که سیگار می‌کشند بیشتر احتمال دارد خروپف کنند، اما محققان معتقدند که ممکن است به دلیل التهاب راه هوایی فوقانی و ادم در افراد سیگاری باشد. ثابت شده است که ترک سیگار باعث بهبود خروپف می شود، اما ممکن است زمان ببرد. یک مطالعه نشان داد که میزان خروپف در افرادی که اخیراً سیگار را ترک کرده‌اند بالا باقی مانده است، اما در عرض چهار سال با میزان مشاهده شده در افرادی که هرگز سیگار نکشیده‌اند مطابقت دارد.

فشارخون

یکی دیگر از عوامل ایجاد خروپف ها، فشار خون می باشد

آناتومی سر و گردن

زمانی که دیواره بین سوراخ های بینی به یک طرف خم شده یا کج شده است، بیشتر احتمال دارد خروپف کنند. علاوه بر این، رشد در مجاری بینی به نام پولیپ، داشتن یک فک کوچک و بزرگ شدن زبان یا لوزه ها می تواند به خروپف کمک کند.

گرفتگی بینی

در هنگام خواب ممکن است با کاهش جریان هوا در راه هوایی و فروپاشی راه هوایی منجر به خروپف شود. هنگامی که این شرایط در طول زمان ادامه یابد، گرفتگی بینی می تواند مزمن شود و منجر به خروپف معمولی شود. مطالعه‌ای روی بزرگسالان میانسال نشان داد کسانی که نشان می‌دهند «همیشه» یا «تقریباً همیشه» شب‌ها گرفتگی بینی را تجربه می‌کنند، سه برابر بیشتر احتمال دارد که خروپف کنند.

اضافه وزن

داشتن بافت اضافی در گردن می تواند منجر به کوچکتر شدن اندازه راه هوایی و افزایش حساسیت به فروپاشی راه هوایی شود. کاهش وزن ممکن است خروپف را در افراد دارای اضافه وزن بهبود بخشد. یک مطالعه نشان داد که کسانی که چند کیلو از وزن خودشان را کم کرده اند، تعداد دفعات خروپف خود را کاهش دادند و کاهش وزن بیشتر با تقریباً از بین رفتن خروپف همراه بود.

بالارفتن سن

سن بالا با تعدادی از تغییرات خواب از جمله افزایش خروپف همراه است. زبان و ماهیچه هایی که راه هوایی را احاطه کرده اند ممکن است با افزایش سن ضعیف تر شوند. انجام تمرینات دهان و گلو، که به آن درمان میو عملکردی نیز گفته می شود، ممکن است خروپف ناشی از ضعف عضلات را کاهش دهد. مروری بر مطالعات نشان داد که درمان میوفنشنال شدت و دفعات خروپف را کاهش می‌دهد

کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید وضعیتی است که در آن غده تیروئید ضعیف عمل می کند و هورمون تیروئید کافی تولید نمی کند. اگر درمان نشود منجر به علائمی مانند پف کردن صورت، صدای خشن، گفتار کند و ضربان قلب کند می شود. همچنین می تواند به خروپف کمک کند. محققان مطالعات خواب را روی 20 بیمار مبتلا به کم کاری تیروئید انجام دادند و دریافتند که همه آنها خروپف می کنند. درمان کم کاری تیروئید شامل مصرف دارویی است که جایگزین کمبود هورمون تیروئید می شود.

درمان خروپف در طب سنتی

جدید ترین درمان خروپف

1)وضعیت خواب خود را تغییر دهید

هنگامی که به پشت دراز کشیده می‌خوابید، باعث می‌شود که پایه زبان و کام نرم شما به دیواره پشتی گلو فرو بریزد. این باعث می شود فرد خروپف کند. به پهلو خوابیدن می تواند خروپف را کاهش دهد.

2)آناناس، پرتقال و موز

اگر خواب با کیفیتی داشته باشید، خروپف قطعا کاهش می یابد. این را می توان با افزایش دریافت ملاتونین در بدن به دست آورد. ملاتونین باعث خواب آلودگی می شود و آناناس، پرتقال و موز سرشار از آن هستند.

3)چای زنجبیل و عسل

زنجبیل دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است. ترشح بزاق را افزایش می دهد. این منجر به تسکین گلو و خروپف می شود. برای کاهش خروپف دو بار در روز چای عسل و زنجبیل بنوشید.

4)از داروهای آرام بخش، قرص های خواب آور خودداری کنید

داروهای آرام بخش باعث می شود فرد به خواب بسیار عمیقی بپردازد که به گلو آرامش زیادی می بخشد و باعث خروپف می شود.

5)روغن زیتون

مصرف روغن زیتون فوق بکر قبل از خواب نیز مجاری تنفسی را صاف می کند. همچنین از انسداد ماهیچه های گلو در هنگام خواب جلوگیری می کند.

 6)مصرف غذاهای التهاب آور را کاهش دهید

لبنیات و محصولات گلوتن باعث التهاب در بافت های بینی و گلو می شوند. نباید به طور کامل مصرف شیر را قطع کرد، اما یک لیوان چای ساده مدتی قبل از خواب، راه خوبی برای کاهش خروپف است.

7) بالا بردن سر

می توان از بالش های اضافی برای بالا بردن سر استفاده کرد. راه های هوایی را باز می کند و خروپف را کاهش می دهد. بالش هایی نیز در بازار موجود است که سر را در وضعیتی بالا نگه می دارد. همچنین می توان سر تخت را چهار اینچ بالا برد تا راه های هوایی باز شود.

8)سیگار را ترک کنید

سیگار کشیدن مجاری هوایی را تحریک می کند که وضعیت خروپف را بدتر می کند.

9)آب آشامیدنی

کم آبی باعث تشکیل مخاط می شود که یکی از دلایل خروپف است. نوشیدن 3.7 لیتر آب توسط مردان و 2.7 لیتر برای زنان برای جلوگیری از این خروپف های تحریک کننده به شدت توصیه می شود.

علت خروپف بلند در خواب

همچنین در صورت خروپف شدید و مکرر، خفگی یا نفس نفس زدن هنگام خواب، سردرد صبحگاهی، بیدار شدن با خشکی گلو، مشکلات حافظه، احساس خواب آلودگی در طول روز با پزشک مشورت کنید.