بررسی علت های سوزش معده و روش های درمان سریع و خانگی آن

28/04/2022
علت سوزش معده
سوزش سر دل به عنوان رفلاکس معده و روده نیز شناخته می شود. معمولاً مانند یک سوزش در مرکز قفسه سینه، پشت استخوان سینه شما احساس می شود. سوزش سر دل می تواند از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد. اغلب در خانه با داروهای بدون نسخه درمان می شود.
مجله والی
مجله والی

سوزش سر دل سوزشی در قفسه سینه، درست پشت سینه است. این درد اغلب بعد از غذا خوردن، عصر، یا هنگام دراز کشیدن یا خم شدن بدتر می شود.رفلاکس اسید مداوم که بیش از دو بار در هفته اتفاق می افتد همان چیزی است که متخصصان آن را بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) می نامند.

زمانی که اسید معده به مری، لوله‌ای که غذا را از دهان به معده می‌برد، برگردد، فرد احساس سوزش معده خواهد کرد. سوزش سر دل یکی از علائم GERD است.سوزش سر دلی که بیشتر اتفاق می افتد یا با برنامه روزانه شما تداخل می کند، ممکن است نشانه یک بیماری جدی تری باشد که نیاز به مراقبت پزشکی دارد.

در این مقاله سلامت از مجله والی به علت های سوزش معده، علائم و درمان آن می پردازیم.

علت سوزش معده

بهترین میوه برای سوزش معده

سوزش سر دل در واقع یکی از علائم GERD (بیماری رفلاکس معده به مری) است و در اثر برگشت اسید به مری ایجاد می شود. عوامل خطر شامل مواردی است که باعث افزایش تولید اسید در معده می شود و همچنین مشکلات ساختاری که امکان بازگشت اسید به مری را فراهم می کند.

سوزش سر دل می تواند توسط بسیاری از چیزهای مختلف که بخشی از زندگی روزمره شما هستند ایجاد شود. برای بسیاری از افراد، سوزش سر دل می تواند ناشی از برخی عادات غذایی و سبک زندگی باشد. این عادات می تواند شامل مواردی مانند خوردن مقدار زیادی غذا، خوردن خیلی نزدیک به زمان خواب یا حتی داشتن سطح استرس بالا باشد.

برخی از غذاها و نوشیدنی ها نیز می توانند باعث سوزش سر دل در برخی افراد شوند. برخی از غذاها و نوشیدنی‌هایی که می‌توانند باعث سوزش سر دل شوند عبارتند از:

  • پیازها
  • میوه های خانواده مرکبات
  • غذاهای پرچرب
  • گوجه فرنگیها
  • محصولات مبتنی بر گوجه فرنگی
  • الکل
  • آب مرکبات
  • نوشیدنی های کافئین دار
  • نوشیدنی های گازدار

عادات سبک زندگی شما نیز می تواند در چرایی تجربه سوزش سر دل نقش داشته باشد. این عوامل روزمره اغلب به شرایط پزشکی که باعث سوزش سر دل می شوند، مانند GERD یا فتق هیاتال کمک می کنند. برخی از عادات سبک زندگی که می توانند باعث سوزش سر دل شما شوند عبارتند از:

  • اضافه وزن داشتن
  • سیگاری بودن
  • داشتن سطح استرس بالا
  • پوشیدن لباس های تنگ و کمربند.

علائم سوزش معده

شایع ترین علامت رفلاکس اسید یا سوزش سر دل، احساس گرما، گرما یا سوزش در قفسه سینه و گلو است. این به دلیل بازگشت اسید معده به مری است.

سایر علائم عبارتند از:

درد سوزشی در قفسه سینه که معمولاً بعد از غذا خوردن رخ می دهد و ممکن است در شب رخ دهد

دردی که هنگام دراز کشیدن یا خم شدن بدتر می شود

طعم تلخ یا اسیدی در دهان

احساس سوزش در گلو

مشکل در بلع

اگر فردی اغلب علائم رفلاکس اسید را تجربه می کند، باید با پزشک مشورت کند، که ممکن است او را برای بررسی بیشتر به یک متخصص گوارش - متخصص در پزشکی روده - ارجاع دهد.

نحوه تشخیص سوزش معده

درمان سریع سوزش معده

سوزش سر دل یک شکایت رایج است، اگرچه می توان آن را با سایر بیماری های مربوط به قفسه سینه اشتباه گرفت، از جمله:

حمله قلبی،
آمبولی ریه،
پنومونی و
درد دیواره قفسه سینه
تشخیص با گرفتن شرح حال کامل و معاینه فیزیکی شروع می شود. در بسیاری از موارد، اطلاعات کافی برای متخصص مراقبت های بهداشتی برای تشخیص و شروع یک برنامه درمانی فراهم می کند. در برخی موارد ممکن است نیاز به آزمایش بیشتر باشد:

اشعه ایکس: ممکن است از بیمار خواسته شود باریم یا گاستروگرافین (دو نوع ماده حاجب) را ببلعد، در حالی که رادیولوژیست با استفاده از دستگاه اشعه ایکس یا فلوروسکوپی، نظاره گر حرکت ماده حاجب از مری و ورود آن به معده است. جدای از جستجوی بی‌نظمی یا التهاب در مری و دیواره‌های مری، این آزمایش می‌تواند تعیین کند که آیا ماهیچه‌های مری به‌درستی به‌صورت ریتمیک کار می‌کنند تا ماده حاجب را به داخل معده فشار دهند.

آندوسکوپی: در این آزمایش متخصص گوارش از یک دوربین منعطف و با دوربین فیبر نوری برای مشاهده پوشش مری و معده استفاده می کند. التهاب و زخم را می توان شناسایی کرد. بیوپسی و تکه های کوچک بافت را می توان برای جستجوی سلول های سرطانی یا پیش سرطانی به دست آورد.

مانومتری و آزمایش pH: به ندرت، زمانی که درمان مرسوم تشخیص را تأیید نمی کند، یا زمانی که علائم غیر معمول هستند، استفاده از فشارسنج و اندازه گیری اسید از داخل مری ممکن است در تشخیص مفید باشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر درد یا فشار شدید قفسه سینه را تجربه کردید، به ویژه هنگامی که با علائم و نشانه های دیگری مانند درد در بازو یا فک یا مشکل در تنفس همراه است، فوراً کمک بگیرید. درد قفسه سینه ممکن است از علائم حمله قلبی باشد.

در موارد زیر با پزشک خود وقت ملاقات بگیرید:

  • سوزش سر دل بیش از دو بار در هفته اتفاق می افتد
  • با وجود استفاده از داروهای بدون نسخه، علائم همچنان ادامه دارد
  • در بلعیدن مشکل دارید
  • حالت تهوع یا استفراغ مداوم دارید
  • به دلیل کم اشتهایی یا مشکل در غذا خوردن، کاهش وزن دارید

روش های پیشگیری از سوزش معده

درمان خانگی سوزش معده

تغییر در شیوه زندگی و رفتار می تواند از علائم سوزش سر دل جلوگیری یا بهبود بخشد.

ممکن است فرد با پرهیز از غذاها و نوشیدنی های اسیدی حاوی کافئین از سوزش سر دل جلوگیری کند.

ورزش بیشتر، رسیدن به وزن متوسط ​​یا حفظ آن، خوردن وعده های غذایی کوچکتر و صاف نشستن بعد از غذا خوردن نیز ممکن است به جلوگیری از سوزش سر دل کمک کند.

درمان سریع سوزش معده

  • تغییر سبک زندگی
  • وعده های غذایی کوچکتر و مکررتر بخورید
  • از خوردن غذا قبل از خواب خودداری کنید
  • از الکل، آسپرین، ایبوپروفن و کافئین خودداری کنید
  • سیگار نکشید.
  • از استرس دوری کنید.
  • از مصرف قهوه صرف نظر کنید.
  • مواد غذایی کم چرب مصرف کنید.
  • سر تخت را بالا بیاورید (یا از دو یا سه بالش استفاده کنید) تا نیروی گرانش اسید را در معده نگه دارد و از رفلاکس اسید جلوگیری کند.

درمان سوزش معده در کرونا

با همه گیری این ویروس بدجنس بسیاری از مردم در تمام نقاط کره ی زمین دچار آن شدند. این ویروس با درگیر کردن گوارش می تواند باعث سوزش معده، درد معده، حالت تهوع، بی‌اشتهایی و دردهای شکمی شود. برای کنترل و جلوگیری از ترش کردن و سوزش معده بهتر است که مصرف لبنیات، سبزیجاتی مثل کلم و کاهو، غذاهای حاوی نشاسته و کربوهیدرات و همچنین نوشیدنی‌های گازدا را کاهش یا بهتر است که قطع کنیم. یکی از راه حل های جلوگیری و درمان سوزش معده مصرف مواد غذایی کم چرب می باشد. با مصرف مواد غذایی کم چرب می توانیم سوزش معده خود را کمتر کنیم. 

برای درد و سوزش معده چی بخوریم؟

آنتی اسیدها را ممکن است بعد از غذا، قبل از خواب یا در صورت نیاز برای چسباندن اسید اضافی در معده و پوشاندن مری مصرف کنید.

آنتاگونیست های هیستامین H2 داروهایی هستند که عملکرد هیستامین (ماده شیمیایی که سلول های معده را برای تولید اسید تحریک می کند) بر روی سلول های تولید کننده اسید معده را مسدود می کنند. این امر تولید اسید را کاهش می دهد و امیدواریم علائم را کاهش دهد. مثالها عبارتند از:

سایمتیدین (تاگامت)،
رانیتیدین (زانتاک) و
فاموتیدین (پپسید)

برخی از مسدودکننده‌های H2 و مهارکننده‌های پمپ پروتون بدون نسخه در دسترس هستند. با این حال، ممکن است تداخلات بالقوه ای با برخی از داروهای تجویزی وجود داشته باشد. برای مشاوره در مورد استفاده ایمن از آنها با متخصص مراقبت های بهداشتی یا داروساز خود مشورت کنید.

مهارکننده های پمپ پروتون (PPIs) دسته دیگری از داروهایی هستند که مانع از تولید اسید توسط معده می شوند. PPI ها عبارتند از:

امپرازول (Prilosec، Rapinex)،
رابپرازول (Aciphex)
پانتوپرازول (پروتونیکس)
لانزوپرازول (Prevacid) و
اسموپرازول (Nexium)