خواص های برتر و شگفت انگیز میوه خرمالو برای سلامتی

13/12/2021
خواص خرمالو
خرمالو میوه ملی ژاپن است که معمولا در فصل پاییز موجود هستند و منبع خوبی از پتاسیم، فسفر و ویتامین C هستند. در این مقاله به بررسی انواع و فواید میوه خرمالو، محتوای غذایی آن و نحوه گنجاندن آن در رژیم غذایی می پردازیم.
مجله والی
مجله والی

خرمالو یکی از میوه های خوشمزه و عجیب و غریبی است که سرشار از خواص مختلفی برخوردار است.آنها چیزی بیش از یک خوراکی شیرین و خوشمزه هستند.خرمالو ها دارای مزایای سلامتی هستند که از جمله این موارد می توان به توانایی بهبود سلامت چشم، کاهش علائم پیری، بهبود هضم، تقویت سیستم ایمنی، کاهش فشار خون و مراقبت از پوست و ... اشاره کرد. علاوه بر این، آنها می توانند به کاهش التهاب و افزایش گردش خون در سراسر بدن کمک کنند.

میوه خرمالو زرد  منبع عالی فیبر، ویتامین A و C، ویتامین B6، پتاسیم، فسفر، کلسیم و مواد معدنی منگنز است. خرمالو بدون چربی است و منبع خوبی از کربوهیدرات های سالم و قند طبیعی است.

انواع خرمالو

خواص آب خرمالو

  • خرمالو گس
  • خرمالو غیر گس

خرمالوهای گس حاوی سطح بالایی از تانین هستند از این رو قابل خوردن نیستند اما بر خلاف آن خرمالوی غیر گس چون رسیده هستند تانین را از دست می دهند.خرمالو را به می توان به صورت خام و خشک نیز مصرف کرد و همچنین می توان از آن ها در تهیه غذا ها و دسر های خوشمزه استفاده کرد.

ارزش غذایی خرمالو

خرمالو اگرچه اندازه کوچکی دارد، اما سرشار از مقادیر قابل توجهی از مواد مغذی است.

در واقع، یک خرمالو حاوی:

  1. کالری: 118
  2. کربوهیدرات: 31 گرم
  3. پروتئین: 1 گرم
  4. چربی: 0.3 گرم
  5. فیبر: 6 گرم
  6. ویتامین (A) : 55 در صد از RDI
  7. ویتامین (C) : 22  درصد از RDI
  8. ویتامین (E) : 6 درصد از RDI
  9. ویتامین (K) : 5 درصد از RDI
  10. ویتامین B6 (پیریدوکسین): 8 درصد از RDI
  11. پتاسیم: 8 درصد از RDI
  12. مس: 9 درصد از RDI
  13. منگنز: 30 درصد از RDI

خرمالو همچنین منبع خوبی از تیامین (B1)، ریبوفلاوین (B2)، فولات، منیزیم و فسفر است.

این میوه های خوشمزه و شیرین کالری کمی دارند و سرشار از فیبر هستند و آنها را به غذایی مناسب برای  کاهش وزن تبدیل می کند.

فقط یک خرمالو حاوی بیش از نیمی از میزان توصیه شده ویتامین A است که یک ویتامین محلول در چربی برای عملکرد سیستم ایمنی، بینایی و رشد جنین حیاتی است.

برگ‌های میوه خرمالو همچنین سرشار از ویتامین C، تانن و فیبر و همچنین یک عنصر رایج در چای‌های درمانی است.

خواص خرمالو برای جلوگیری از سرطان و بیماری های مزمن

خرمالو حاوی ترکیبات گیاهی مفیدی است که دارای خواص آنتی اکسیدانی است.که این آنتی اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد مبارزه می کنند و در نتیجه  به جلوگیری یا کند کردن آسیب سلولی کمک می‌کنند.از این رو مصرف غذاهای غنی از آنتی اکسیدان مانند خرمالو می تواند به مبارزه با برخی از بیماری های مزمن مثل بیماری قلبی، دیابت، سرطان و بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر کمک کند و خطر ابتلا به آن ها را کاهش دهد.

خواص خرمالو برای قلب

خرمالومی تواند برای سلامت قلب مفید باشد.بیماری قلبی علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است و بر زندگی میلیون ها نفر تأثیر منفی می گذارد.ترکیب قدرتمند مواد مغذی موجود در خرمالو آن را به گزینه ای عالی برای تقویت سلامت قلب تبدیل می کند.علاوه بر این در کاهش و حفظ فشار خون نیز موثر است.پ

خواص خرمالو برای یبوست

خرمالو سرشار از فیبر محلول در آب است و همچنین به عنوان یک ملین طبیعی عمل می کند در نتیجه برای افرادی که به یبوست مبتلا هستند و یا مشکلات شکمی دارند به شدت توصیه می شود.

خواص خرمالو برای سرماخوردگی و آنفولانزا

خرمالو از مقدار غنی ویتامین ث برخوردار است و اگر به طور منظم خرمالو مصرف کنید می توانید از بسیاری از مشکلات نظیر عفونت، التهاب، سرماخوردگی و آنفولانزا در امان بمانید زیرا با آنفولانزا و سرما خوردگی به شدت مبارزه می کند.

خواص خرمالو برای کبد

همانطور که در بالا گفتیم خرمالو سرشار ازآنتی اکسیدان می باشد که در از بین بردن سموم بدن و در نتیجه پاکسازی و حفظ سلامت کبد کمک می کند پس  یکی دیگر از فواید خرمالو پاکسازی بدن می باشد که بسیار مهم و حیاتی است.

سخن پایانی

خواص خرمالو برای روده

خرمالو میوه ای شیرین و همه کاره پر از ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و ترکیبات گیاهی مفید است.
علاوه بر این، آنها ممکن است سلامت قلب را تقویت کنند، التهاب را کاهش دهند، بینایی را تقویت کنند و سیستم گوارشی شما را سالم نگه دارند.
علاوه بر این، آنها خوشمزه هستند و به خوبی با بسیاری از غذاها جفت می شوند.
با تمام فوایدی که خرمالو دارد،ما به شما پیشنهاد می کنیم این میوه خوش طعم و پر از فایده را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.