بهترین فیلم های تاریخ سینما ایران

06/03/2022
بهترین فیلم های تاریخ سینما ایران
در این مقاله قصد داریم تا بهترین فیلم های سینمای ایران را به شما معرفی کنیم. با مجله والی همراه باشید تا بهترین فیلم های تاریخ سینمای کشورمان را به شما معرفی کنیم
مجله والی
مجله والی

1. فیلم سینمایی مادر

فیلم سینمایی مادر

فیلم سینمایی مادر به کارگردانی و نویسندگی علی حاتمی ساخته شده است. داستان این فیلم روایتگر اعضای یک خانواده بزرگ هستند که دور مادر پیر خود جمع شده اند و خاطرات مشترک دوران کودکی خود را زنده می کنند و در عین حال خود را برای برگزاری مراسم ترحیم مادر خود آماده می کنند. این شاهکار سینمایی با امتیاز 8.5 در جدول IMDB جز ده فیلم برتر چارت فیلم های ایرانی است. از بازیگران این فیلم می توان به امین تارخ، رقیه چهر آزاد، محمد علی کشاورز و جمشید هاشم پور اشاره کرد.

2. مارمولک

فیلم سینمایی مارمولک

خط روایی این فیلم در مورد زندانی است که در لباس یک مبلغ دینی از زندان فرار می کند و به یکی از شهر های مرزی می رود تا از کشور خارج شود. این فیلم به کارگردانی کمال تبریزی و نویسندگی پیمان قاسم خانی ساخته شده است و دارای امتیاز8.5 در چارت Imdb است. این فیلم بازی پرویز پرستویی در نقش رضا «مارمولک» محصول سال ۱۳۸۳ است.. داستان این فیلم اقتباسی از فیلم های «ما فرشته نیستیم» و «زائر» است.

3.سوته دلان

سوته دلان

این فیلم به  به ترسیم عشق های ناگوار سه برادر می پردازد. این به کارگردانی علی حاتمی در سال 1356 ساخته شده است. این فیلم داستان یک خانواده در تهران قدیم است که برادر بزرگتر(جمشید مشایخی) سرپرستی برادر کوچکتر خود (بهروز وثوقی) را بر عهده دارد که دچار اختلالات ذهنی است. این فیلم بیشتر به موضوعات اخلاقی و اصلاح نگرش ها در ایران می پردازد.

4. بچه های آسمان

بچه های آسمان

فیلم یچه های آسمان به  کارگردانی مجید مجید در سال 1375 ساخته شده است و جایزه بهترین فیلم خارجی زبان را در مراسم اسکار 1998 دریافت کرد.این فیلم در مورد پسر بچه ای به نام علی است که وقتی کفش های خواهرش گم می شود  به دلیل فقر زیاد قادر به خرید کفش نیستند و مجبور می شوند کفش علی را اشتراکی استفاده کنند. با وجود تلاشی که زهرا برای به موقع رساندن کفش ها به علی می کند اما علی هر روز دیر به مدرسه می رسد تا اینکه در مدرسه یک مسابقه برگزار می شود.

5. گاو

فیلم سینمایی گاو

فیلم گاو به کارگردانی و نویسندگی داریوش مهرجویی به اقتباس از رمان عزاداران بیل نوشته غلامحسین ساعدی در سال 1348  ساخته شده است. این فیلم جایزه بهترین فیلم در جشنواره ونیز را در سال 1971 دریافت کرد. از بازیگران این فیلم می توان به علی نصیریان، عزت‌الله انتظامی، جمشید مشایخی و پرویز فنی‌زاده  اشاره کرد. مشد حسن صاحب تنها گاو روستایی دورافتاده و متروک است. او با گاو مانند فرزند خود رفتار می کند. وقتی او دور است، گاوش می میرد. اهالی روستا با اطلاع از رابطه مشد حسن و گاوش، با عجله جسد را از بین می برند و وقتی مشد حسن برمی گردد به او می گویند که گاوش فرار کرده است. مشد حسن ویران شده، تمام وقتش را در انبار می گذراند و یونجه می خورد و آرام آرام باور می کند که او همان گاو است.

6. خانه دوست کجاست 

فیلم خانه دوست کجاست

این فیلم به کارگردانی و نویسندگی  عباس کیارستمی در سال 1365 ساخته شده است. این فیلم ترکیبی منحصر به فرد از شعر، مستند و داستان است که هر روز را با همه ی فراوانی آن گرامی می دارد.

7. حوض نقاشی

فیلم سینمایی حوض نقاشی

این فیلم در سال 1391  به کارگدانی مازیار میری و  با هنرنمایی شهاب حسینی ـ نگار جواهریان ساخته شد. این فیلم به مشکلات بین وال  دین دچار مشکل ذهنی و فرزندشان می پردازد.مریم (نگار جواهریان) و رضا (شهاب حسینی) سعی می کنند تمام تلاش خود را در زندگی انجام دهند اما به دلیل اوتیسم با موانع متعددی مواجه می شوند. پسرشان سهیل بدون هیچ نقصی به دنیا آمد و در ابتدا متوجه تفاوت والدینش با دیگر بزرگسالان نمی شود تا زمانی که شروع به بزرگ شدن می کند.

8. گوزن ها

قیلم سینمایی گوزن

فیلم گوزن ها به کارگردانی مسعود کیمایی ساخته شد.  خط روایی این داستان در مورد مرد تحت تعقیبی به نام قدرت، پس از سرقت مسلحانه از بانک، خود را به دوستش سید رسول می‌رساند.از بازیگران این فیلم می توان به بهروز وثوقی،نصرت پرتو،فرامرز قریبیان،پرویز فنی‌زاده در این فیلم به نقش آفرینی پرداخته اند. در سال ۱۳۸۸ و ۱۳۹۸ مجلّهٔ فیلم نیز گوزنها بهترین فیلم تاریخ سینمای ایران شناخته شد.

9. باشو، غریبه کوچک

فیلم سینمایی باشو غریبه ای کوچک

در میانه جنگ ایران و عراق، باشو، پسر جوانی خانه و همه خانواده اش را از دست می دهد. او که ترسیده است، به داخل کامیونی که منطقه را ترک می کند، می رود. او از کامیون در بخش شمالی کشور پیاده می شود، جایی که همه چیز از منظره تا زبان متفاوت است.باشو و نائی با وجود تفاوت‌های فرهنگی و این واقعیت که آنها به یک زبان صحبت نمی‌کنند، به آرامی پیوند محکمی ایجاد می‌کنند.

10. ابد و یک روز 

فیلم ستمایی ابد و یک روز

این داستان   روایتی تصویری از خانواده‌ای فقی ری است   که در تهران زندگی می‌کنند، در روزهای قبل از اینکه سمیه، کوچک‌ترین دختر خانواده، ازدواج خود را با یک افغانی به ظاهر ثروتمند آغاز کند. در حالی که همه اعضای خانواده  او با مشکلات دست و پنجه نرم می کن ند. این فیلم به کارگردانی و نویسندگی سعید روستایی ساخته شده است.  

سخن پایانی

در تاریخ سینمای ایران فیلم های جذاب زیادی وجود دارد که هر کدام طرفداران خاص خود را دارند، ما در این مقاله تنها به معرفی 10 فیلم برتر از دیدگاه مردم پرداختیم. برای آشنایی با بهترین فیلم ها در ژانر های متنوع در تاریخ سینمای جهان با مجله والی همراه باشید.