از بین بردن شپشک برنج در آشپزخانه و رخت خواب

06/02/2022
ازبین بردن شپش برنج
شپشک در برنج یکی از مشکلات رایج در تمامی خانه ها می باشد با مجله والی همراه باشید از بین بردن آن را بیاموزید
مجله والی
مجله والی

حشره برنج یا شپشک برنج با نام علمی Cytophilus orizaea آفت کوچکی است که به برخی محصولات کشاورزی مانند برنج، گندم، غلات و ... حمله می کند و از این محصولات به عنوان غذا استفاده می شود در این مقاله به بررسی روش های ابتکاری برای از بین بردن شپشک برنج می پردازیم، زیرا این حشره با آسیب رساندن به برنج انبار شده در خانه ها ممکن است به سلامتی انسان آسیب برساند.مشکل این است که نه تنها این غلات بلکه سایر محصولاتی را که در آشپزخانه خود نگهداری می کنید نیز آلوده می کند و باعث ایجاد خطراتی برای سلامتی شما و خانواده شما می شود. بنابراین، اگر آن را در انبار خود پیدا کردید، به احتمال زیاد می خواهید در اسرع وقت از شر آن خلاص شوید تا با خیال راحت خود را تغذیه کنید با مجله والی همراه باشید تا به تعریف آن  و از بین بردن کرم برنج آشنا شوید.

شپشک برنج چیست؟

از بین بردن شپش برنج

این نوعی حشره است که در انبار و آشپزخانه برای جستجوی غذا ایجاد می شود. از نظر ظاهری شبیه به سوسک، معمولاً از غلات غلات مانند برنج و برخی حبوبات مانند لوبیا و لوبیا تغذیه می کند.شپشک برنج زندگی خود را به عنوان یک کرم کوچک (لارو) شروع می کند که معمولاً روی مواد غذایی مانند دانه گندم، دانه ها یا آجیل بیرون می آید. تخمها در عرض چند روز پس از تخمگذاری بیرون می آیند و بلافاصله تغذیه می شوند. تغذیه به مدت 1-3 هفته انجام می شود و سپس لاروها پیله ای را می چرخانند که در آن به یک فرد بالغ تبدیل می شود.

مشخصات کنه برنج

  1. بین 8 تا 12 ماه زندگی کنید
  2. میتواند پرواز کند
  3. همیشه در نزدیکی غذا متمرکز نیست
  4. آسیبی که ایجاد می کند

این آفت محصولاتی را که در انبار نگهداری می‌کنید، به ویژه محصولاتی که از آنها تغذیه می‌کند، مانند برنج و لوبیا، خراب می‌کند و این حشره به دانه ها نفوذ می کند و سوراخ هایی ایجاد می کند که ورود آفات، ویروس ها یا باکتری ها را تسهیل می کند که باعث بیماری می شوند.

راه های جلوگیری از رسیدن شپشک ها و حشرات به برنج

حبه های سیر کامل، برگ بو، میخک یا لیموی سیاه خشک شده را در قفسه های انبار برنج قرار دهید تا از رسیدن کنه ها و حشرات به برنج جلوگیری کنید.
- باید به تمیز کردن قفسه‌های آشپزخانه، پاک کردن خرده‌های غذای باقی‌مانده و تمیز کردن قفسه‌ها با حوله مرطوب شده با سرکه سفید هر روز توجه شود. این کار از پیدایش حشرات جلوگیری می کند تا به غذاها و غلات ذخیره شده نرسند، زیرا بوی سرکه را دفع می کنند.

راه های از بین بردن حشرات و شپشک های برنج

از بین بردن کرم برنج

نمک درشت:
وقتی شپشک و حشره در برنج ظاهر شد، آن را در ظرف بزرگ و پهنی می‌ریزند و مقداری نمک درشت روی آن می‌پاشند، سپس ظرف را به مدت حداقل شش ساعت در زیر نور آفتاب قرار می‌دهند تا شپشک‌ها از روی برنج محو شوند.

سرکه سفید:
مقداری سرکه سفید روی برنج با کنه ها و حشرات قابل مشاهده بپاشید، سپس برنج را در ظرف جدا کرده و حداقل یک ساعت در معرض آفتاب قرار دهید، سپس برنج را چندین بار با آب بشویید تا مطمئن شوید که کاملا از بین رفته است،  قبل از پختن آن

برنج منجمد:
کیسه برنج را به مدت یک شب کامل در فریزر قرار می دهند، جایی که سردی فریزر کنه ها را از بین می برد و تخم های آن را برای همیشه از بین می برد که آن را کاملاً تمیز برمی گرداند، سپس برای اطمینان چندین بار با آب و فیلتر شسته و تمیز می شود.

به یاد داشته باشید، شپشک‌های برنج کوچک، سریع و سریع پنهان می‌شوند، زمانی که افرادی در اطراف هستند و مزاحمشان می‌شوند. و از آنجایی که آنها پرواز می کنند، به راحتی می توان جایی را که ممکن است فعال باشند از دست داد، بنابراین مراقبت از هر کابینت مهم است.

گونی برنج را عوض کنید

شپشک روی گونی برنج تخم گذاری می کند پس از نابودی حشرات دوباره برنج را در گونی قبلی نریزید این کار امکان رشد مجدد شپشک ها در برنج را میدهد.

چگونه می توان آلودگی شپشک برنج را کنترل کرد؟

درمان پخش شدن شپشک درخانه

در اینجا دستورالعمل ها و درمان های مورد نیاز برای کنترل مشکل محلی شپشک برنج وجود دارد.

ابتدا تمام کابینت ها، قفسه ها و کمدها را در جایی که دیده شده یا تصور می شود وجود دارند خالی کنید. هر ماده غذایی که فعال است باید قبل از بیرون ریختن در کیسه های پلاستیکی در بسته دور ریخته شود. تا زمانی که زباله ها جمع آوری شوند آنها را در خود نگه می دارد.

اگر مطمئن نیستید چیزی فعالیت دارد، آن را در یک کیسه پلاستیکی نگهداری کنید و هر هفته آن را بررسی کنید. اگر شپشک های برنج در آن وجود داشته باشد، سعی می کنند ظرف چند هفته از آن خارج شوند. اگر مقداری یافت شد، فوراً آن را دور بیندازید. اگر بعد از 3 هفته هیچ فعالیت زنده ای مشاهده نکردید، می توانید آن را ایمن نگه دارید.

از آنجایی که این آفت نسبت به دما مقاوم است، وقت خود را برای منجمد کردن حشرات بالغ، تخم مرغ یا لارو تلف نکنید. اگرچه مطمئناً می‌توانید برخی از آنها را با انجماد بکشید، تخم‌ها و شفیره‌ها فقط تا زمانی که به اندازه کافی گرم شوند که بتوانند به رشد خود ادامه دهند، خاموش می‌شوند. بنابراین، حتی اگر چیزی را برای ماه‌ها در فریزر نگهداری کنید، پس از بیرون آوردن آن، تخم‌ها یا شفیره‌ها به کار خود ادامه می‌دهند، گویی هیچ چیزی باعث تأخیر آن‌ها نشده است. در پایان، می‌توانید با ذخیره کردن چیزی که به شدت آلوده شده بود، به یک مشکل کاملاً جدید دست یابید که به سختی قابل توجه بود زیرا محتویات آن را فریز کردید.

جلوگیری از شپشک برنج

شپشک برنج در رختخواب

  • برنج را در محل خشک و خنک انبار کنید
  • از تکیه دادن برنج دیوار بپرهیزید
  • گونی های برنج را روی هم قرار ندهید
  • برنج را در مکانی قرار دهید که نور خورشید به آن بتابد
  • برنج را در مکانی قرار دهید که 20 سانتی متر با زمین فاضله داشته باشد
  • از گذاشتن برنج در مکان های مرطوب و گرم جلوگیری کنید
  • ار فلفل چیلی خشک نیز می توانید برای جلوگیری از شپشک داخل برنج استفاده کنید
  • حشره برنج به بوی سیر حساس بوده پس چند بوته سیر در لابه لای برنج قرار دهید
  • برنج را در ظرف های شیشه ای و فلزی قرار دهید.