معرفی جاذبه های گردشگری و مکان های دیدنی چابهار

06/02/2022
جاذبه گردشگری چابهار
چابهار یکی از شهر های استان سیستان و بلوچستان است که در جنوب شرقی  و در کرانه دریای مکران و اقیانوس هند قرار گرفته است. این شهر دارای موقعیت بازرگانی فوق العاده و جاذبه های طبیعی و تاریخی بسیار است.اقامتگاه های مختلفی در شهر چابهار وجود دارد که خدمات و مختلفی را ارائه می کند.
مجله والی
مجله والی

ساحل شب نما

چابهار یکی از شهر های استان سیستان و بلوچستان است که در جنوب شرقی  و در کرانه دریای مکران و اقیانوس هند قرار گرفته است. این شهر دارای موقعیت بازرگانی فوق العاده و جاذبه های طبیعی و تاریخی بسیار است. این بندر بین المللی به دلیل اینکه در نزدیکی منطقه استوایی قرار دارد از تغییرات اندک آب و هوایی در فصول سال بهره مند است. این شهر در کنار آب های گرم دریای عمان و اقیانوس هند قرار دارد و دارای وسعتی بالغ بر  بر ۱۱ کیلومتر مربع در ارتفاع ۷ متر از سطح دریا قرارگرفته‌است. نام این شهر تغییر یافته از چهار بهار است چون که همیشه آب و هوای بهاری دارد این منطقه همیشه در مسیر باد های موسمی شبه قاره هند و جبهه‌های استوایی است. اگر قصد سفر به جنوب ایران و چابهار  را دارید  بهترین زمان برای مسافرت  به این استان از اواخر پاییز تا اسفند ماه است.

اگر می خواهید به این استان سفر کنید از تهران تا چابهار حدود 2280 کیلومتر راه در پیش دارید و 2 ساعت راه هوایی در پیش دارید. اگر هم می خواهید که سفر زمینی داشته باشید از استان های ی قم، کاشان، نایین، یزد، کرمان، بم و ایران شهر باید گذر کنید تا به این استان برسید و تقریبا 20ساعت راه در پیش دارید و یا می توانید از استان بندر عباس و بوشهر به صورت دریایی به چابهار بروید. این موضوع را مد نظر داشته باشید که چابهار مسیر ریلی ندارد. سفر به چابهار جز سفر های ارزان به شما می رود و هزینه چندانی را در بر ندارد.

جاذبه های طبیعی چابهار

1.کوه های مینیاتوری یا کوه های مریخی در چابهار

کوهای مریخی چابهار

کوه های مینیاتوری در شرق چابهار قرار گرفته اند. این کوه های مریخی یکی از جاذبه های گردشگری جذاب چابهار هستند. این کوه های مینیاتوری از دل دریای عمان بیرون آمده اند و جنس این کوه دارای ترکیبات سنگ های رسوبی هستند. این کوه های دارای شهرت جهانی هستند و یکی از مقاصد گردشگری و طبیعی چابهار است. برای رسیذن به این مکان جذاب گردشگری در سمت شرق و به جاده بندر گواتر وارد شوید و بعد از طی کردن  50 کیلومتر به کوه های مریخی جذاب میرسیدو این جاده یکی از جذاب ترین جاذبه های بندر چابهار است که در ادامه این جاده دریاچه لیپار و دریای عمان است.ین کوهها رنگ و شکل دندانه دار بسیار زیبایی دارند که شبیهش را هیج جای دیگر ندیدید منظره بسیار زیبای کوهها که فقط با یک جاده از دریا جدا شده اند بسیار زیبا و دل انگیز است .جنس این کوهها از سنگ و مارن است و در بعضی جاها خاک دامنه کوهها نارنجی و مسی رنگ است. قدمت این کوهها به پنج میلیون سال پیش برمیگردد.

2. ساحل صخره ای 

ساحل صخره ای

این ساحل یکی از زیبا ترین ساحل های چابهار است که به ساحل دریای بزرگ هم مشهور است. این ساحلبا پوشش دیواره ی صخره ای و پوشیده از خره های سبز در حاشیه ی دریای عمان قرار گرفته است. این ساحل دارای موج فشان هم هست که از زیبایی های این منطقه محسوب می شود.

3. دریاچه(تالاب) لیپار 

دریاچه لیپار

دریاچه لیپار و یا دریاچه صورتی یکی از شگفتی های چابهار است که در 15 کیلومتری چابهار قرار گرفته است. این دریاچه در مسیر جاده ساحلی به سمت گواتر کشیده شده است و به دلیل راکد ماندن آب دریای عمان به این رنگ در آمده است. این تالاب بین دره ای بین دو کوه به وجود آمده است که شرایط بسیار مطلوبی برای زیست گونه های مختلف به وجود آورده است. رنگ این آب به دلیل وجود پلانکتون ها در این دریاچه به این رنگ در آمئه این و رنگ غالب دریاچه را به رنگ صورتی در آورده است. در این تالاب پرنده هایی مانند  فلامینگو  وجود دارد که به این دریاچه مهاجرت می کنند. همچنین این درباچه در کنار تالاب دشتار و کوه های مریخی هم قرار گرفته است. این نکته را مد نظر داشته باشید که آب این دریاچه همیشه  صورتی رنگ نیست و در برخی ماه ها از سال بهترین رنگ را دارد این ماه ها عبارتند از: فروردین، خرداد، شهریور، مهر، بهمن، اسفند. این دریاچه باتلاقی است و بهتر است که به این دریاچه زیاد نزدیک نشوید!

4.بندر گواتر 

بندر گواتر

این خلیج در طول ساحل مکران در دریای عمان یکی از جاهای دیدنی چابهار محسوب می‌شود. این منطقه به دلیل قرار گرفتن در کنار جنگل  حرا یکی از مناطق حفاظت شده‌ی محیط زیست قرار گرفته است. بهترین زمان برای رفتن به این بندر فصل زمستان و فصل بهار تا پایان اردیبهشت ماه است. برای رفتن به این منطقه باید از چابهار حدود 95 کیلوکتر به شرق بروید تا به ایستگاه مرزبانی برسید. از غذا های معروف بندر گواتر کرائی و بریانی  است که ما پیشنهاد می کنیم که اگر به این منطقه سفر کردید حتما این غذا را امتحان کنید.

5. روستای درک 

ساحل درک

روستای درک یکی از سواحل زیبای شهرستان کنارک  است. یکی از شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی ایران ساحل درک از سواحل چابهار است. این روستا دارای ساحل ماسه‌ای، صخره‌ای، مرجانی و شنی است. این ساحل دارای چاه های آب شیرین و زلال در نزدیکی دریا است که یکی از عجایب این روستا محسوب می شود.این روستا به پرورش ذرت، هندوانه، نخل مشهور است. برای اقامت در این روستا می توانید از اقامتگاه های بومی این منطقه استفاده کنید تا هم به اقتصاد مردم روستایی کمک کرده باشید و هم با فرهنگ مردم منطقه آشناییت پیدا کنید.همچنین می توانید در این منطقه کمپینگ کنید چون این روستا دارای منطقه های امن برای کمپینگ نیز هست. ازجذاب  ترین ویژگی های این روستا تلاقی کویر با دریاست که تنها درچند نقطه از جهان وجود دارد. این ساحل تنها ساحل ایران است که با کویر تلاقی دارد و بیشتر این نوع سواحل در آفریقا، جنوب استرالیا و غرب آسیا واقع شده اند.

جاذبه های تاریخی چابهار

مکان تاریخی چابهار

از جاذبه های تاریخی چابهار می توان به  قلعه پیروز گت،روستای باستانی تیس، گورستان جن تیس،مسجد جامع تیس، موزه محلی چابهار می توان اشاره کرد.

  •  گورستان جن تیس

قدمت این روستا به 2500 سال قبل بر می گردد که امروزه یکی از مکان های گردشگری چابهار محسوب می شود. در این روستا گورستانی 2500 ساله وجود دارد که به آن گورستان جن و یا به زبان محلی «جن سنط» گفته می شود. این گورستان دارای سنگ قبر های عظیم الجثه است. ابعاد این قبر و شیوه حفاری این گور های بزرگ و دسته جمعی همواره برای گردشگران و روستاییان جذاب بوده اما طبق باور های محلی این گور ها متعلق به جن هاست و هر کس که در شب به این گورستان برود مورد نفرین جنیان قرار می گیرد. این گورستان در 300 متری از روستای تیس و در جنوب قلعه پرتغالی ها قرار دارد که بر  پای کوه پیل بند قرار گرفته است.دلیل نام‌گذاری گورستان جن تیس وجود سنگ قبرهای عجیب با ابعاد بزرگ که در میان سنگ‌ها کنده شده‌اند، از مهم‌ترین دلایل نام‌گذاری گورستان جن تیس است.

  • قلعه پیروز گت

قلعه پیروز گت

 این قلعه واقع در  بخش مرکزی پنج کیلومتری شمال غربی چابهار در شهر تیس قرار دارد. و از دوره اشکانیان و ساسانیان به جای مانده است. معماری این قلعه بر روی سنگ های رسوبی وآهکی قرار گرقته است و با توجه به این که سنگ هایی که در قلعه به کار رفته اند با سنگ های تپه همسان نیستند به نظر می رسد که این سنگ ها از مکان دیگری به این قلعه آورده شده اند.

  • غارهای سه گانه تیس چابهار

غارهای سه گانه تیس چابهار

غار های بان مسیتی یا غارهای سه گانه تیس چابهار از مکان های دیدنی این منطقه به شما می رود  این مجموعه غار شامل دو غار طبیعی  و دو غار مصنوعی است.یک آرامگاه کوچک از گچ به صورت دو سطح افقی که روی یکدیگر قرار دارند و فاقد آثاری مانند سنگ‌نبشته، خط و لوحه هستند، در عمق یک متری از سطح غار دیده می‌شود. یک غار مصنوعی سمت راست غار طبیعی به فاصله هفت قدم قرار دارد که آثار تراش به خوبی در آن آشکار است و در سمت چپ غار طبیعی، غار سوم نیز قرار دارد که طول دهانه قوسی آن حدود ۲۰ متر است. 

هتل ها و محل های اقامت چابهار

هتل و اقامتگاه در چابهار

اقامتگاه های مختلفی در شهر چابهار وجود دارد که خدمات و مختلفی را ارائه می کند. از هتل های چابهار می توان:هتل لیپار،هتل لاله،هتل ونوس چابهار،هتل سپیده چابهار،هتل آذین

اما پیشنهاد ما به شما اقامتگاه های بومگردی این شهر است. این اقامتگاه ها هم هزینه کمتری به نسبت هتل ها دارند و هم تجربه ای متفاوت برای شما رقم می زنند و با زندگی و فرهنگ مردم منطقه هم آشنا می شوید.

غذاهای محلی چابهار

غذا های محلی

 یکی از بهترین تجربه ها در هر سفر امتحان غذا های جدید و منحصر به فرد هر منطقه است. یکی از مزیت اقامتگاه های بومگردی به نسبت هتل ها امتخان غذا های جدید و کمک به اقتصاد مردم منطقه است.از غذا های این منطقه می توان به :کشک زرد زابلی،اوجیزک،تنورچه،دوغ پا، ماهیگ پیچ، کراهی و انواع ماهی های خوشمزه اشاره کرد.

سوغات چابهار

سوزن دوزی سیستان

سوغات این شهر بیشتر محصولاتی است که از دریا به دست می آیند و یا هنر درست زنان و مردان بلوچ است. وسایل زینتی یکی از سوغات هایی است که می توانید با خود به یادگار ببرید. زری دوزی و گل دوزی روی لباس ها و سکه دوزی آینه دوزی نیز یکی از صنایع دستی شهر چابهار به شمار می رود.