معرفی برترین جاذبه های گردشگری لرستان و جاذبه تاریخی و طبیعی لرستان

06/02/2022
جاذبه های گردشگری لرستان
یکی از بهترین شهر ها برای مسافرت بی شک لرستان است.سفر به لرستان از آن تجربه هایی است که هیجان انگیز و متفاوت است. برای آشنایی با جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی این منطقه با این مطلب همراه شوید.
مجله والی
مجله والی

لرستان کجا بریم

لرستان یکی از جذاب ترین جاذبه های گردشگری ایران است. این شهر توریستی دارای آبشار های عظیم و دشت لاله های واژگون، قلعه و دژ های قدیمی است. طبیعت لرستان یکی از بکرترین طبیعت های ابران بشمار می آید. لرستان به معنی زیستگاه قوم لر است. لرستان یکی از نخستین سکونتگاه های انسان بوده و از اهمیت تاریخی فوق العاده ای برخوردار است. از طرفی دیگر استان لرستان سومین استان پر آب ایران، دارای مناظر دیدنی و طبیعتی فوق العاده است این منطقه  لقب عروس طبیعت را به خود اختصاص داده است. همچنین وجود جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی این منطقه باعث شده تا به یکی از قطب های گردشگری داخل کشور تبدیل شده است. لرستان در غرب کشورمان قرار دارد و دارای آثار مختلف در دره ها و غار های خود است که نشان دهنده این است که بشر از هزاره چهارم در آن ساکن بوده است.آب و هوای این استان بسیار معتدل است و دارای چهارفصل است. تنوع دمایی در ااین استان از شمال به جنوب و شرق به غرب متفاوت است. در کل ایم استان دارای  سه ناحیه مشخص آب و هوایی سرد کوهستانی، معتدل مرکزی و گرم جنوبی است. از مهم ترین جاذبه های طبیعی این استان می توان به آبشار بیشه، غار کلماکره، دریاچه گهر، دریاچه کیو، آبشار ونایی، تنگه شیرز، تنگه هلت اشاره کرد.لرستان دارای آثار تاریخی بسیاری مانند قلعه فلک الافلاک،پل کشکان، پل قلعه حاتم، مسجد رنگینه، قلعه یزدگرد، پل شاپوری قلعه کوهزاد، نقوش صخره‌ای هومیان، قلعه زاغه و تپه برآفتاب نیز هست.

جاذبه های تاریخی استان لرستان 

قلعه فلک الافلاک

قلعه فلک الفلاک لرستان

قلعه فلک الافلاک یکی از جذابیت های گردشگری استان لرستان است. این قلعه از دوره ساسانی به حا مانده است و روی تپه ای مشرف با خرم آباد قرار گرفته است.این شهر تا زمان قاجار مورد استفاده حاکمان بسیاری بوده است. و طی اسن سالیان اسم های زیادی را به خود اختصاص داده است مانند دژ شاپور، قلعه اتابکان، قلعه دوازده برجی. این دژ یکی از مسیر های مهم در فلات مرکزی با نواحی جنوبی کشور بوده است. معماری این قلعه بسار جالب است این قلعه دارای  دیوارهای دفاعی از خط ساحلی رودخانه در جنوب شرقی به مساحت ۱۰ هکتارو در بخش جنوبی دارای خندق است.  جنس دیوارهای قلعه آهکی و در داخل این قلعه مسیرهای زیرزمینی برای دفع آب‌ نیز وجود دارد. در داخل این قلعه تاریخی یک چاه به طول 40.5 وجود دارد که یکی از جذاب‌ترین بخش‌های قلعه فلک الافلاک برای گردشگران است. آدرس: ستان لرستان و مرکز شهر خرم آباد،خیابان امام خمینی معروف به ۱۲ برجی  

مسجد سلطانی بروجرد

مسجد جامع لرستان 

این مسحد یکی از جاذبه های تاریخی شهر لرستان است. این مسجد به نام مسجد امام و مسحد شاه هم شناخته می شود.  بنای مسجد با ۷۰۰۰ متر مربع وسعت بر روی مسجد جامع عتیق ساخته شده که قدمت آن به پیش از اسلام می رسید.  مشابه این مسجد در شهرهای قزوین و تهران نیز ساخته شدند.   

خانه ابو

خانه ابو لرستان 

خانه ابو در شهر خرم آباد قرار دارد. قدمت این خانه به دوره اواخر قاجار  و  اوایل دوره پهلوی بر مر گرددو این عمارت به سبکشاه نشین های پنج دری  ساخته شده است و در سال ۱۳۷۸ به ثبت ملی رسیده است.   

امام زاده شاه محمد کوهدشت

امامزاده شازده 

این امامزداه که در کوهدشت قرار دارد یکی  از اماکن تاریخی و زیارتی این استان است که به امامزاده شاهزاده محمد هم معروف است.   

پل قلعه حاتم 

پل قلعه حاتم

پله قلعه حاتم یکی  آثار تاریخی شهر بروجرد است که در شمال شرق این شهر و در نزدیکی روستای قلعه حاتم واقع شده است.معماری این پل بسیار دقیق و منحصر به فرد بوده و پایه های آن در جهت مخالف جریان آب دارای موج شکن های مثلثی شکل است.    

باغ گلستان خرم آباد

باغ گلستان خرم آباد

باغ گلستان خرم آباد محل زندگی حاکمان لرستان در زمان قاجار بوده و در زمان قاجار باغ ارم نام داشت. این باغ شامل  حمام، مسجد، توپخانه، بیرونی و اندرونی است.

 جاذبه های گردشگری طبیعی استان لرستان

دریاچه گهر

دریاچه گهر

دریاچه گهر یکی از جاذبه های گردشگری شهر درود لرستان است. این دریاچه دارای عرض ین ۴۰۰ تا ۸۰۰ متر است و طولش به ۱۸۰۰ متر می‌رسد، هر ساله پذیرای جمعیت زیادی از گرشگران داخلی و خارجی است. این دریاچه در قسمت غربی و شرقی خود دارای ساحل ماسه ای است و روبروی این دریاچه زیبا  جنگلی انبوه در قسمت پایین و بالای دریاچه وجود دارد.آدرس دریاچه گهر: استان لرستان، منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه، در مرز الیگودرز، دورود و ازنا

آبشار آب سفید

ابشار آب سفید لرستان

این آبشار یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان لرستان است که 33رودخانه دائمی جریان دارد و آبشار آب سفید یکی از بلندترین آبشارهای ایران است.. ارتفاع آبشار ۷۰ متر و عرض تاج آن در فصل پر آبی حدود ۸ متر می‌باشد. این آبشار به رود رودبار لرستان می‌پیوندد و سرانجام به دز می‌ریزد.قسمت‌های شمالی و شرقی در استان لرستان بسیار سردسیر هستند. این بخش از ایران زمستان‌هایی برف‌گیر و بسیار سرد دارد. بهترین زمان سفر به آبشار آب سفید در فصل‌های بهار و تابستان است.

تونل برفی ازنا

تونل برفی ازنا

این تونل برفی یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان لرستان است. این تونل با بیش از ۸۰۰ متر طول، از مسحورکننده‌ترین مناظر کوهستانی در دامنه اشترانکوه ایران به شمار می‌آید. این جاذبه گردشگری در سال ۱۳۹۸ در فهرست آثار طبیعی کشور به ثبت رسید. بهترین زمان برای سفر به این تونل در فصل بهار و تابستان است.

آبشار بیشه

آبشار بیشه لرستان

آبشار بیشه یکی از زیبا ترین آبشار های این منطقه است.و دردامنه رشته کوه زاگرس جای گرفته است. این آبشار که در شهرستان درود قرار دارد تا خرم آباد فاصله ۶۵ کیلومتری است. این آبشار در سال  ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسیده است.این آبشار در نزدیکی جنگل‌های پهناور بلوط و روستای زیبای بیشه قرار دارد و گذر ریل قطار از میان این طبیعت بکر چشم‌انداز دل‌نوازی را ایجاد کرده است. این مکان تفریحی دارای پارکینگ، سرویس بهداشتی، سکوی استراحت مسافران، پلاژ، چادر اسکان است.

تنگه شیرز

آبشار پرندگان

این منطقه تلاقی سه استان کرمانشاه، لرستان، ایلام است.. این تنگه ۵ کیلومتر طول دارد و در میان آن رودخانه‌ای در جریان است که در دهانه ورودی شیرز به رودخانه سیمره می‌پیوندد.نه تنها یک آبشار، بلکه چندین آبشار در تنگه شیرز لرستان وجود دارد، اما تنها یکی از این آبشارها به آبشار پرندگان معروف است. 

دریاچه کیو

دریاچه کیو

دریاچه فصلی و طبیعی کیو خرم‌آباد یکی از دریاچه های خود جوش استان لرستان و غرب کشور است.این دریاچه از سرچشمه‌های موجود در مخمل‌کوه از طریق چشمه‌های کف دریاچه تامین می‌شود

دره خزینه

دره خزینه

دره خزینه لرستان  یکی از زیبایی های استان لرستان و از مناظر استان پل دختر است. دره خزینه یکی از دره‌های زیبا و شگفت‌انگیز استان لرستان است که در میانه‌های جاده پل‌دختر به اندیمشک و در همسایگی روستایی به همین نام قرار دارد. این دره پس از فرسایش در طی سالیان دراز به وجود آمده است. رودخانه سیمره (از سرشاخه‌های سیمره) از میان این دره عبور می‌کند. این دره دارای پل معلق نیز هست که بلندترین پل معلق ایران و خاورمیانه است.

آبشار وارك لرستان، آبشاری پلكانی

آبشار وارک لرستان

آبشار وارک یکی از مناطث دیدنی و زیبای استان لرستان است.بعد از حدود یک ساعت پیاده روی از روستا به این آبشار می رسید. سرچشمه آبشار وارک یک صخره سنگیه از دل کوهه و پس از طی حدود ۱۵ متر از صخره دوم فرو میریزه و آبشار دوم رو به وجود میاره و آبشار وارک در نزدیکی آبشار نوژیان خرم آباد قرار دارد.

کهمان الشتر

روستای کهمان الشتر

این روستا در نزدیکی شهرستان الشتر، یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری لرستان، با نام دره کهمان واقع شده است. این مکان دارای کوه های زیبا و طبعیت بکر می باشد.وجود درختان فراوان گردو، آلو، به، زالزالک، تمشک، پسته وحشی و بلوط که به صورت خودرو رشد کرده، به این دره زیبایی دو چندانی داده است. از جاذبه های این مکان می توان به قله کوه،رادیولاریت های گرین،غارهای اعجاب انگیز اشاره کرد.

مخمل کوه

مخمل کوه

مخمل کوه یکی از تفرجگاه های لرستان دره شبیخون شهره است.این منطقه دارای چشمه های پرآب، آبشار زیبا،زمین صاف،محیط بکر است.برای رسیدن به مخمل کوه در جهت شرقی شهر جذاب و تماشایی خرم‌آباد رانندگی کنید.این کوه در  ۱۵ کیلومتر در مسیرالشتروه چشم‌نواز و مخملین که می‌توان گفت یکی از مرتفع‌ترین قله‌های کشور عزیزمان ایران باشکوه به شمار می‌رود و به اندازۀ هزار و نهصد متر ارتفاع دارد، تنگه‌ای تماشایی به نام تنگۀ شبیخون و  آبشاری شبیخون نیز خودنمایی می‌کنند.

تنگه شبیخون

تنگه شبیخون

آبشار شبیخون

آبشار شبیخون

آبشار غسلگه دلفان

آبشار غسلگه دلفان

این آبشار در غسلگه نورآباد در رستوران لرستان قرار دارد. شهرستان نورآباد یکی از سردترین مناطق استان لرستان می باشد که در شمال این استان واقع است. 

سوغات لرستان

سوغات لرستان

  • عسل

  • نمدمالی

  • حصیر

  • جاجیم