خواص شگفت انگیز جو دوسر برای سلامت و لاغری

27/04/2022
خواص جو دوسر
نام دیگر جو دوسر یولاف می باشد که این ماده مغذی یکی از بهترین و کامل ترین انواع غلات است و منبع بزرگی از ویتامین‌ها و موادمعدنی، فیبر و آنتی‌اکسیدان‌ها است.
مجله والی
مجله والی

جو دوسر به دلیل داشتن مواد مغذی فراوان گزینه ی بسیار برای استفاده در وعده صبحانه می باشد. این ماده مغذی از خانواده غلات می باشد که هم در مصارف انسانی مورد استفاده قرار می گیرد هم به عنوان خوراک دام استفاده می شود. این محصول در اشکال مختلفی مانند: آسیاب شده، خرد شده، ترکیبی وجود دارد. در مجله والی قصد داریم به خواص متعدد جو دوسر بپردازیم، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

جو دوسر پرک

خواص جو دوسر برای چاقی

در افرادی که مبتلا به چاقی هستند پیشنهاد می شود که هر روز در وعده صبحانه خود از جو دوسر پرک استفاده کنید. شما می توانید جو دوسر پرک را برای تهیه پنکیک صبحانه، غلات صبحانه با انواع میوه های تازه مانند بلوبری، انبه، آناناس، انگور، موز، میوه های خشک شده و مغزیجات استفاده کنید و در مدت کوتاهی به لاغری و اندام دلخواه خود برسید.

جو دو سر برای چاقی

خواص جو دوسر برای پوست صورت

بتاگلوکان موجود در جو دوسر باعث از بین بردن پوست های مرده می شود و با نفوذ به عمق پوست رطوبت مورد نیاز پوست را تامین می کند. برای داشتن پوستی شفاف می توانید  2 فنجان جو دوسر را با 1 فنجان شیر و 1 قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید و روی پوست خود بمالید به مدت 15دقیقه اجازه دهید بر روی پوستتان بماند و بعد با آب خنک صورت خود را بشویید. جو دوسر به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی در درمان خارش پوست معجزه می کند و می تواند پوست شما را به خوبی آبرسانی و مرطوب کند. استفاده از این ماده مغذی باعث می شود که  pH پوست را تنظیم کند و آن را بدون نیاز به استفاده از محصولات زیبایی موجود در بازار هیدراته نگه می دارد. 

اسکراب جو دوسر و عسل

یک قاشق غذا خوری جو دوسر پرک را با یک قاشق غذا خوری شکر قهوه ای، یک قاشق غذا خوری عسل طبیعی و یک قاشق غذا خوری روغن جوجوبا ترکیب کنید. بر روی صورت بمالید و به مدت 10 دقیقه به صورت حرکات دایره ای ماساژ دهید، سپس با آب گرم بشویید.

روشن کننده و سفید کننده پوست

جو دوسر به عنوان یک روشن کننده و سفید کننده طبیعی پوست عمل می کنید. شما می توانید هر روز از ماسک جو دوسر و شیر استفاده کنید تا رنگ پوست روشن تر و سفید تر شود.

ماسک جو دوسر پرک برای جوش

نصف فنجان جو دو سر پرک را در یک سوم فنجان آب گرم بریزید و بگذارید تا خنک شود، آن را بر روی پوست صورت بمالید و بگذارید 20 دقیقه بماند و سپس با آب گرم بشویید.

درمان آکنه و جوش صورت

جو دوسر یکی از بهترین مواد طبیعی برای کاهش چربی پوست می باشد؛ افرادی که پوست چرب دارند بیشتر دچار آکنه و جوش صورت می شوند و جو دوسر می تواند به درمان این بیماری پوستی کمک کند. همچنین جو دوسر دارای خواص ضد التهابی قوی است که می تواند به درمان آکنه و جوش صورت کمک کند.

خواص جو دوسر برای پوست صورت

خواص جو دوسر برای مو

جو دوسر منبعی از مواد مغذی می باشد که برای جلوگیری از ریزش مو نیز مورد استفاده قرار گرفته می شود. برای تهیه ی یک ماسک خانگی برای جلوگیری از موی سر کافیست 1 قاشق غذاخوری جو دوسر  و شیر تازه و شیر بادام را با یکدیگر مخلوط کنید و بعد از بدست آمدن خمیری یکدست، موهای خود را آغشته به مواد بدست آمده کنید و پس از گذشت 20 دقیقه آبکشی نمایید. این ماسک با تقویت فولیکول های مو باعث تقویت و جلوگیری از ریزش آن موهایتان می شود. ساپونین موجود در جو دو سر به پاکسازی پوست سر و از بین بردن شوره سر کمک می کند همچنین لیپیدها و پروتئین های موجود در آن پوست سر را مرطوب کرده و از بازگشت شوره سر جلوگیری می کند.

خواص جو دوسر برای مو

خواص جو دوسر برای معده

جو دوسر خاصیت جذب بسیار بالایی دارد و این امر باعث می شود تا اسید موجود در غذاها را جذب و اسیدیته را خنثی کند و از ترشح بیش از حد نرمال اسید معده جلوگیری می کند و در نهایت اجازه رفلاکس اسید را نمی دهد.

خواص جو دوسر برای معده

خواص جو دوسر و شیر

صد گرم جو پرک شده دارای ۱۲۳ کالری است و یک لیوان شیر ۱۴۶ کالری دارد. امروزه شیر جو دوسر جایگزین بسیار مناسبی برای شیر گاو به شمار می آید به این دلیل که شیرهای گیاهی دارای میزان قابل توجهی از ویتامین‌ها، فیبرهای غذایی و مواد معدنی هستند که علاوه بر اینکه فاقد کلسترول هستند دارای چربی‌های مفیدی مانند چربی‌های اشباع‌نشده هستند که سلامت دستگاه قلب و عروق را بالا می‌برند. شیر جو دوسر به دلیل زود هضم بودن گزینه ی بسیار مناسبی برای افرادی می باشد که مشکل هضم غذا دارند.

شیر جو دوسر

خواص جو دوسر برای بدنسازی

جو دوسر از جمله غلاتی می باشد که درارای پروتئین بالایی است. استفاده ی جو دوسر در ورزشکاران باعث کمک به عضله سازی و تامین انرژی لازم برای ورزش می شود.

خواص جو دوسر برای بدنسازان

خواص جو دوسر پرک در طب سنتی

در طب سنتی از این ماده مغذی و کاربردی در درمان بسیاری از بیماری هایی مانند قند خون، یبوست، کلسترول خون، فشار خون، قلب و سرطان استفاده می شود. 

خواص جو دوسر در طب سنتی

خواص جو دوسر پرک برای کودکان

تحقیقات نشان داده داده است که جو دوسر پرک در نوزادان بالای 5 ماه به دلیل داشتن خواص ضد التهابی می تواند خطر ابتلا به آسم در دوران کودکی را کاهش می دهد.

خواص جو دوسر برای کودکان